עומס וצפיפות בדרך לאוטובוס: "חיכיתי שעתיים"
מספר העובדים במשק עלה, תדירות קווי התחבורה הציבורית נותרה נמוכה. "מקפידים שיעלו רק 20 לאוטובוס - אבל על הרציף כולם צפופים", סיפרה נוסעת שנאלצה להמתין שעתיים. הנהגים חוששים ממגע פיזי עם הנוסעים: "אין חציצה"
ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על חזרה הדרגתית לעבודה ובהתאמה על הרחבת שירותי התחבורה הציבורית. בפועל, חלק מהעובדים אכן חזרו הבוקר (יום א') לעבודה, אבל נכון לכתיבת שורות אלה לא התקבל אף מתווה להפעלת התחבורה הציבורית. התוצאה - רבים שנסעו למקומות העבודה נותרו מבולבלים והתדירות הנמוכה של התחבורה הציבורית לצד החזרה לעבודה יצרה עומסים וצפיפות.
שמחה דנילוב מתגוררת בחיפה ועובדת בחולון: "בשגרה אני נוסעת ברכבת אך מאז החל הסגר, והיות שאני מוגדרת עובדת חיונית, אני נוסעת באוטובוסים כי הרכבת הושבתה. מאז צומצמה התדירות יש אוטובוס ישיר אחד בשעה מחיפה לתל אביב ועד היום עלו איתי פחות מ-20 אנשים אז יכולנו לשבת כל אחד במושב שלו לפי ההקפדה על ההנחיות".
לדבריה, "הבוקר הגיעו הרבה יותר אנשים. הגעתי לתחנה המרכזית בשעה 5:30 אבל היו פי שלושה או פי ארבעה אנשים על הרציף וכולם שמרו על התור שלהם בצפיפות. לאוטובוס שהגעתי בשבילו לא הצלחתי לעלות וגם לא לבא שאחריו כך שעליתי בשעה 7:30, לאחר שעתיים המתנה".
הסיבה לכך ששמחה נאלצה להמתין כל כך הרבה זמן היא שלפי ההנחיות העלייה לאוטובוס בינעירוני מותרת ל-20 איש בלבד כדי לשמור על מרחק בין הנוסעים וכן ביניהם לבין הנהג. התדירות של אוטובוס אחד בשעה כמובן לא סייעה, כמו גם היעדר אלטרנטיבות אחרות, וההנחיה לשוב לעבודה בהדרגה וכך נוצר עומס.
"מקפידים שיעלו 20 איש לאוטובוס כדי לשמור על מרחק אבל על הרציף כולם צפופים כי כל אחד רוצה לשמור על התור שלו כדי לעלות לאוטובוס ולהגיע לעבודה", אומרת שמחה, "זה מתסכל שהגעה לעבודה היא מלחמת עולם וגם בסופו של דבר לא לפי ההנחיות. פניתי למשרד התחבורה ושם הפנו אותי לאגד, באגד הפנו אותי שוב למשרד התחבורה - אף אחד לא מוכן לשמוע ולספק פתרונות".
במוקד נוסעי התחבורה הציבורית בארגון "15 דקות" מדווחים על בלבול רב בקרב נוסעי התחבורה הציבורית, שמרית נוטמן מנכ"לית הארגון סיפרה כי "כבר ממוצאי השבת התחלנו לקבל פניות מנוסעים מבולבלים רבים. ההנחיות החדשות לא פירטו מה עומד להיות המצב בתחבורה הציבורית, כך שנוסעים לא יודעים אם יהיה להם אוטובוס להגיע לעבודה או האם הרכבת עליה הם מסתמכים, חזרה לפעול".
נוטמן מוסיפה: "עם החזרה ההדרגתית למשק, חייבת ממשלת ישראל לדאוג לכל נוסעי התחבורה הציבורית ולוודא כי השירות ניתן בתדירות גבוהה שמאפשרת לשמור על מספרי נוסעים נמוכים יחסית באוטובוסים ועל בריאותם של הנוסעים".
גם נהגי התחבורה הציבורית נותרו מבולבלים וחוששים. "בחו"ל חייבו חציצה בין הנהג לנוסעים", מספר דניאל, נהג אוטובוס בצפון הארץ. "כאן אין חציצה פיזית וזה לא רק בטיחות בשגרה זה מאוד חיוני כרגע כי יש לנו הרבה מאוד מפגש פיזי עם הנוסעים".
"היום נוסעים עולים מהדלת הקדמית באוטובוסים הבינעירוניים ומתקפים את כרטיס הרב קו ליד הנהג, ויש מגע פיזי רב בינינו לבין הנוסעים וכרטיס הרב קו למשל מחליף הרבה מאוד ידיים - האינטראקציה בינינו הרבה יותר קרובה מבסופרמרקט שם במקומות רבים כבר יש חציצה. אני מאד חושש כי אני לא מהצעירים שבנהגים ויש לי משפחה שאני רוצה לשמור עליה".
עופר סיטרון, נהג אגד תעבורה בנתניה, חבר ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית שיתף בתחושותיו. "אנחנו חוששים. מחצית מהנהגים יחזרו ככל הנראה בשבוע הזה וכנראה שעד סוף החודש כולם יחזרו, אבל כולנו מאוד חוששים לשלומנו. אנחנו חשופים לחלוטין, אין לנו מספיק מיגון, אין הפרדה בינינו ובין הנוסעים".
הוא אומר כי "אוטובוס זה כמו קופסת שימורים ואתה לא יודע מי נוסע איתך. לפני שבוע איבדנו חבר שנפטר מקורונה והיה נהג בחברת מטרופולין, אם נמשיך ככה זה עניין של זמן עד שנהגים נוספים יאובחנו כחולים".
מארגון נהגי האוטובוסים בבית ההסתדרות הלאומית נמסר: "אנחנו קוראים למשרד הבריאות לא להתעלם מהעומס הצפוי בתחבורה הציבורית עם הגדלת נפח הפעילות במשק ולשמור על בריאותם של הנהגים. על משרד התחבורה להתקין באופן מיידי חציצה בין הנוסעים לנהג ואף לסגור את האפשרות של העלייה מהדלת הקדמית כמו שנעשה באנגליה ובמדינות נוספות. חייהם של הנהגים אינם הפקר וראוי שגם ראשי המדינה יזכרו זאת".
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, מקור בענף התחבורה הציבורית אמר כי חברות האוטובוסים קיבלו הנחיה להכין תוכנית תפעולית לחזרה למתכונת שהייתה לפני הקיצוץ האחרון, כלומר של 40%-50% מהקווים. עדיין לא ברור כמה נהגים יוחזרו מחל"ת ומי ישלם את הפיצוי על הפסקת השירותים.
לפי הגורם, במסגרת חידוש השירות יפורסמו הנחיות חדשות שלפיהן העלייה לאוטובוס תתאפשר רק עם מסכות, יוגבל מספר הנוסעים, הישיבה תותר רק ליד החלון ויודבקו מדבקות על רצפת האוטובוס שיסמנו היכן מותר לעמוד.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלת בשיתוף מפעילי התחבורה הציבורית ובהתאם להנחיות הממשלה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית הפעילים על מנת לספק את הביקוש שנוצר. חשוב לציין כי המשק עדיין נמצא במתכונת של הגעה למקומות חיוניים".