ההורים: הלמידה מרחוק - כישלון חרוץ. המורים: לא יגזלו לנו את החופש הגדול
הנהגת ההורים כינתה את הלמידה מרחוק "בדיחה עצובה", והוסיפה: "רוצים בכל זאת? תארגנו מיידית מחשב לכל ילד". הסתדרות המורים מתנגדת למתווה לצמצום הלמידה מרחוק: "האוצר משסה את ההורים נגדנו כדי לגזול מאיתנו את חופשת הקיץ". פסיכולוגים: "התוכנית לא מתאימה לילדי הגנים"
הסתדרות המורים מתנגדת למתווה שיוביל את המורים ללמד גם בחופש הגדול, הפסיכולוגים ההתפתחותיים מתריעים כי תוכנית הלמידה מרחוק שגיבש משרד החינוך אינה מותאמת לילדי הגנים - ובקרב ההורים יש ביקורת חריפה על אותה תוכנית למידה מרחוק. היום (א') חזרה הלמידה מרחוק לאחר חופשת הפסח, והסערה שגרר המתווה שהציג משרד החינוך רק התגברה.
כחלק מאישור ההקלות על הגבלות הקורונה הוחלט בממשלה על צמצום הלמידה מרחוק. מדובר בחלק מהסכם בין המדינה להסתדרות הכללית, שלפיו עובדי המדינה ייקחו 50% מימי החופשה על חשבון עצמם ו-50% נוספים על חשבון המעסיק. את המפתח הזה רוצים באוצר להחיל על מערכת החינוך, כך שלמידה מרחוק תהיה 50% כיום, ואת ה-50% הנותרים ישיבו המורים במהלך חופשת הקיץ.
אבל בהסתדרות המורים מתנגדים להסכם: "היינו הראשונים להתגייס לסיוע במשבר הנוכחי, נכנסנו מתחת לאלונקה ונתנו תשעה ימים בחופשת הקיץ, שהשווי שלהם הוא 450 מיליון שקל ביום. אין אף איגוד שתרם מעצמו כל כך הרבה כסף. לעובדי ההוראה אין ימי חופשה צבורה, וכל מה שהם נותנים בא על חשבונם. עכשיו מנסה האוצר לנצל את המצב, מסית נגד עובדי ההוראה, משסה בהם את ציבור ההורים - והכול במטרה לגזול מהם את חופשת הקיץ".
לדבריהם, "עובדי ההוראה מיישמים את המדיניות של משרד החינוך, שהוא המעסיק שלהם. הלמידה מרחוק אפקטיבית, שומרת על קשר רציף בין תלמיד למורה ולגננת, שומרת על קשר בין הילדים עצמם, שומרת על רצף למידה ומאפשרת לייצר שגרה של ביטחון בבית. לא ניתן לא לאוצר ולא לבעלי אינטרסים לפגוע בלמידה מרחוק כדי לגזול מעובדי ההוראה את החופש שלהם, שמגיע להם על פי חוק. הסתדרות המורים לא תיתן מעבר לתשעה ימים שניתנו. עובדי ההוראה לא מכייפים עכשיו, הם סגורים בבתיהם, עובדים, מלמדים ונותנים מעצמם למען כלל תלמידי ישראל".
הבוקר כתב שר החינוך רפי פרץ כי במתווה שהציג משרד החינוך "אין שום דבר שהוא חובה", והיום דרשו בהנהגת ההורים מהממשלה ומהשר פרץ "להכיר בכישלון החרוץ של הלמידה מרחוק, לבטל לאלתר את חופשת הקיץ בחודש יולי ולקיים את בית הספר של החגים בשבועיים הראשונים של אוגוסט".
לפי הנהגת ההורים הארצית, "הלמידה מרחוק במתכונתה הנוכחית היא בדיחה עצובה שלא נבחנה לעומק, נראית מצוין במצגות אבל לא פרקטית בשום דרך - ומעבירה בפועל את נטל ההוראה בבית על כתפי ההורים, שצריכים גם לעבוד מהבית. אם דרישתנו לא תתקבל, אנו דורשים לחלופין, וכתנאי להמשך הלימוד מרחוק, לארגן מיידית מחשב לכל ילד - ולא נסכים בשום מצב לסנקציות בגין אי נוכחות של תלמידים".
ההורים הוסיפו: "אנו דורשים מממשלת ישראל ומשר החינוך לבטל את החופש הגדול בחודש יולי ולהפעיל את הגנים באופן מלא גם בשבועות אלו. הלמידה מרחוק תימשך כפיילוט בלבד על מנת להתאים את המערכת. בתקופת הפיילוט יינתן דגש על הפן הרגשי-חברתי, הגננות ידברו עם הילדים לפחות פעמיים בשבוע, ולאחר תקופת פיילוט בת שבועיים תבוצע הערכה מחדש של הפרויקט. בנוסף, אנו דורשים מהממשלה ומשר החינוך להכיר בכך שהלימוד מרחוק לא ישים כלל בגנים ובכיתות הנמוכות, ובשורה התחתונה להכיר בכך שההורה לא היה ואיננו מורה. נקודה".
הם כתבו כי הם "דורשים להחזיר ללימודים בבתי הספר את הילדים עד כיתה ג', במתכונת של קבוצות קטנות בשלב הראשון, והחזרה מיידית ללימודים בקורסים מזורזים לתלמידי התיכונים שניגשים לבחינות הבגרות. הכול תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. לא נהסס להניף דגל אדום מול הזלזול הבוטה וחסר ההתחשבות וההבנה בציבור ההורים במדינת ישראל".
גם הפסיכולוגים ההתפתחותיים יצאו נגד תוכנית הלמידה מרחוק לילדי הגנים. לדבריהם, התוכנית "לא מתאימה לבשלותם הרגשית והבין-אישית, נסמכת על פרקי זמן ממושכים מול מסך ובמרחבים וירטואליים, בעוד שלילדים אין הקשב הדרוש לכך, ומצריכה את נוכחותם המתמדת של ההורים, שמרביתם אינם זמינים לכך".
הם קראו למשרד החינוך לגבש תוכנית למידה מרחוק מותאמת התפתחותית, הנשענת על העקרונות הבאים: שיחות אישיות וקצרות של הגננת עם כל ילד בנפרד, בהתאם לרמה ההתפתחותית שלו, למצב הרגשי והמשפחתי, ועל בסיס ההיכרות המעמיקה של צוותי החינוך עם הילדים והמשפחות. בנוסף הציעו כי הגננת תשלח להורים סרטונים שבהם היא מקריאה סיפור, מלמדת תוכן, שרה שיר מוכר או חדש או מדגימה פעילות יצירה, באופן שיאפשר להורים לצפות עם הילדים בסרטון בזמן מתאים ונוח.
הפסיכולוגים הציעו גם כי עבור ילדים הבשלים לכך, הגננת תקדם מפגש וירטואלי עם חבר טוב, בתיווכה ובתיווך ההורים, או שיחה טלפונית עם חבר אחת ליום. כמו כן קראו לקשר בין הגננת להורים על מנת לקבל דיווח שוטף על מצב הילד, הסיטואציה המשפחתית וגורמי סיכון אם קיימים כאלה. "תוכנית כזו תדרוש מהגננות שעות עבודה מלאות במהלך השבוע, אך זוהי התערבות מותאמת התפתחותית שיכולה להועיל בטווח הקצר והארוך לילדים", כתבו.