שתף קטע נבחר

 
צילום: AP, EPA

השגרה החדשה: הרכבת לא תשוב לפעול, קווי האוטובוס יתוגברו

על פי מתווה החזרת התחבורה הציבורית, הקווים שכבר פעילים יתוגברו, רק מעט קווים שבוטלו יוחזרו והרכבת תישאר מושבתת. אסור יהיה לעלות לאטובוס ללא מסכה ובכל קו מותרת נסיעה של 20 נוסעים לכל היותר. הגדלת הפעילות תיעשה לפי קצב החזרה לעבודה. אחד המכשולים המסתמנים: גיוס נהגים שנמצאים בחל"ת

 

כיצד תתבצע אכיפת המשטרה    (צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

כיצד תתבצע אכיפת המשטרה    (צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

פסח מאחורינו וישראל מנסה להתרגל לשגרה חדשה בשלל תחומים, בהם גם בתחבורה הציבורית. לפי מתווה הפשרת הפעילות בתחבורה הציבורית, אשר פורסם אחר הצהריים (יום א'), רכבת ישראל לא תשוב בשלב זה לפעילות, ותתוגבר פעילות קווי אוטובוס, בדגש על פעילות הקווים הפעילים. רק חלק קטן מהקווים שבוטלו יחזרו לפעול בשלב זה.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

החזרה לפעילות תהיה בהדרגה החל ממחר ובהתאם ליכולת של מפעילי התחבורה הציבורית לגייס נהגים שהוצאו לחל"ת. כפי שפורסם אתמול ב-ynet, ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נקבע כי הפעלת הקווים מבוססת עדיין על צרכים חיוניים בלבד: אזורי תעסוקה, מרכולים ומרכזים רפואיים. הגדלת פעילות התחבורה הציבורית תיעשה על פי קצב חזרת העובדים למקומות העבודה. כך לדוגמה, אם כעת מאושרת העסקה של 30% ממצבת כוח האדם, ובנוסף מותרת פתיחה של חנויות מסוימות – אז התחבורה הציבורית תגדל לכ-40% פעילות, זאת במקום 25% הפעילות שמותרת כיום.

 

שעות הפעילות של הקווים יישארו כפי שהן כעת - עד השעה 20:00. כמו כן, לא תופעל תחבורה ציבורית מיום חמישי בערב ועד יום ראשון בבוקר. כמו כן, גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית הנחו את מפעילי התחבורה לתגבר קווים שבהם נרשם עומס.

 

מחברת אגד נמסר כי החל ממחר (יום ב') תוכפל התחבורה העירונית והפרברית בכל חלקי הארץ, מ-25% פעילות שבה היא פועלת כיום ל-50% פעילות. התחבורה הבין-עירונית המהירה לא תתוגבר למעט הקווים "נושקי הרכבת" דוגמת קו 480 מת"א ארלוזורוב לירושלים, וקו 910 מת"א לחיפה, שיעבדו בתדירות של פעמיים בשעה לפחות. שאר הקווים הבין-עירוניים יפעלו רק במתכונת של קווי שירות מאספים. את כל המידע הנקודתי והעדכני ניתן יהיה למצוא באתר אגד, בכוכבית 2800 ובכוכבית 8787. עוד נמסר מאגד כי "בהמשך השבוע אנו מקווים לתגבר את מספר הקווים הפעילים ואת תדירותם – כאשר הכל יעשה על פי הנחיות משרד התחבורה ומשרד הבריאות".

50 ()
נהג אוטובוס בתל אביב
 


50 ()
הרכבת עדיין מושבתת

על פי התקנות לשעת חירום, הנוסעים נדרשים לחבוש מסכה. בנוסף, נקבע כי לא ניתן יהיה לשלם לנהג במזומן, והנוסעים צריכים להטעין את כרטיס הרב-קו לפני העלייה לאוטובוס. כמו כן, כדי לשמור על בריאות הנהגים והנוסעים - שורת הנוסעים הראשונה ליד הנהג תישאר ריקה, ובכל קו תותר נסיעה של 20 נוסעים לכל היותר.

 

מקור בענף התחבורה איתו שוחחנו הדגיש כי הגדלת הפעילות של התחבורה הציבורית לא תתבצע בתוך יום אלא באופן הדרגתי. עיקר הקושי הוא בגיוס נהגים שנמצאים כעת בחל"ת (חופשה ללא תשלום), וזאת לדבריו משום שהתנאי לקבלת המשכורת הוא השלמתם של 30 ימי חל"ת. לדברי המקור, הנושא נמצא בדיונים בין משרדי האוצר והתחבורה כשהכוונה היא לפצות את הנהגים על אובדן דמי החל"ת ולהחזירם לעבודה. נזכיר כי גם בשגרה יש מחסור של יותר מ-3,000 נהגים.

 

הבוקר: עומס, צפיפות ובלבול 

מוקדם יותר היום פרסמנו כי אזרחים רבים שנסעו למקומות העבודה הבוקר נותרו מבולבלים והתדירות הנמוכה של התחבורה הציבורית לצד החזרה לעבודה יצרה עומסים וצפיפות. שמחה דנילוב מתגוררת בחיפה ועובדת בחולון: "בשגרה אני נוסעת ברכבת אך מאז החל הסגר, והיות שאני מוגדרת עובדת חיונית, אני נוסעת באוטובוסים כי הרכבת הושבתה. מאז צומצמה התדירות יש אוטובוס ישיר אחד בשעה מחיפה לתל אביב ועד היום עלו איתי פחות מ-20 אנשים אז יכולנו לשבת כל אחד במושב שלו לפי ההקפדה על ההנחיות".

 

לדבריה, "הבוקר הגיעו הרבה יותר אנשים. הגעתי לתחנה המרכזית בשעה 5:30 אבל היו פי שלושה או פי ארבעה אנשים על הרציף וכולם שמרו על התור שלהם בצפיפות. לאוטובוס שהגעתי בשבילו לא הצלחתי לעלות וגם לא לבא שאחריו כך שעליתי בשעה 7:30, לאחר שעתיים המתנה".

נוסעים ממתינים ברציף התחנה המרכזית בחיפה ( צילום: שמחה דנילוב)
נוסעים ממתינים ברציף התחנה המרכזית בחיפה, היום( צילום: שמחה דנילוב)
 

הסיבה לכך ששמחה נאלצה להמתין כל כך הרבה זמן היא שלפי ההנחיות העלייה לאוטובוס בינעירוני מותרת ל-20 איש בלבד כדי לשמור על מרחק בין הנוסעים וכן ביניהם לבין הנהג. התדירות של אוטובוס אחד בשעה כמובן לא סייעה, כמו גם היעדר אלטרנטיבות אחרות, וההנחיה לשוב לעבודה בהדרגה וכך נוצר עומס.

  

"מקפידים שיעלו 20 איש לאוטובוס כדי לשמור על מרחק אבל על הרציף כולם צפופים כי כל אחד רוצה לשמור על התור שלו כדי לעלות לאוטובוס ולהגיע לעבודה", אומרת שמחה, "זה מתסכל שהגעה לעבודה היא מלחמת עולם וגם בסופו של דבר לא לפי ההנחיות. פניתי למשרד התחבורה ושם הפנו אותי לאגד, באגד הפנו אותי שוב למשרד התחבורה - אף אחד לא מוכן לשמוע ולספק פתרונות".

 

במוקד נוסעי התחבורה הציבורית בארגון "15 דקות" דיווחו על בלבול רב בקרב נוסעי התחבורה הציבורית, שמרית נוטמן מנכ"לית הארגון סיפרה כי "כבר ממוצאי השבת התחלנו לקבל פניות מנוסעים מבולבלים רבים. ההנחיות החדשות לא פירטו מה עומד להיות המצב בתחבורה הציבורית, כך שנוסעים לא יודעים אם יהיה להם אוטובוס להגיע לעבודה או האם הרכבת עליה הם מסתמכים, חזרה לפעול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים