הקדמה תגיע בגלל הקורונה? הממשלה מתכננת העברת שירותים לדיגיטל
מגפת הקורונה מונעת מהמשרדים להעניק שירותים הדורשים קבלת קהל, וכעת הממשלה מקדמת מעבר של עשרות שירותים לאינטרנט. לכל אזרח יהיה אזור אישי באתר ייעודי שיוקם, בו יינתנו השירותים לפי "מצבי חיים" כמו תעסוקה או תשלום מיסים. השרה גמליאל: "האתגר של המשכיות העבודה בגופים ציבוריים האיץ את המהלך"
תקופת משבר הקורונה מונעת בין היתר הגעה ללשכות הממשלה וקבלת שירותים מהמדינה. העניין מונע מאזרחים רבים לבצע פעולות רבות שנעשות כיום באופן פיזי במפגש מול פקיד ממשלתי. מרבית השירותים הללו נחשבים חיוניים אך לא נגישים לציבור או לא ידידותיים לשימוש כשמרבית מלשכות משרדי הממשלה סגורות.
משבר הקורונה - עדכונים אחרונים
העצמאים מאיימים להחריף המאבק: "זאת משפחה שנופלת"
מרבית ההקלות בדמי האבטלה יבוטלו
בעלי שליטה בחברה שאינם מחזיקים במניות יוכלו לקבל אבטלה
על פי מסמך שהגיע לידי ynet, הממשלה מקדמת תוכנית להאצת מעבר עשרות שירותים ממשלתיים לדיגיטל כדי לאפשר את המשך מתן השירותים של הממשלה בתקופת משבר הקורונה על ידי העברתם לפלטפורמות דיגיטליות בצורה נוחה וידידותית. מדובר בהזדמנות בעבור משרדי הממשלה על ידי האצת מעבר השירותים לדיגיטל עקב הדחיפות.
השרה גילה גמליאל, הממונה על מטה "ישראל דיגיטלית", מספרת שלכל אזרח ועסק במדינה יהיה אזור אישי באתר אינטרנט ייעודי שיוקם, ודרכו יוכל לקבל את כל השירותים של כל משרדי הממשלה, ללא צורך במעבר בין משרד למשרד. מטה ישראל דיגיטלית מתכלל את כלל משרדי הממשלה ויוביל לריכוז השירותים במקום אחד ונגיש.
האזור האישי יציע לראשונה שירותים לפי "מצבי חיים", ולא ימיין אותם לפי משרדי הממשלה. כך לדוגמה, כשאזרח ירצה לעבור מקום עבודה, במקום לפנות לשירות התעסוקה, רשות המיסים והביטוח הלאומי, ניתן יהיה לקבל את כלל השירותים הנוגעים לתהליך במקום אחד.
המיזם מאגד משרדי ממשלה רבים והמטרה תהיה לסנכרן ביניהם, להעביר מידע ממשרד למשרד וכך לצמצם את הבירוקרטיה. כך, מידע שאזרח העביר למשרד ממשלתי מסויים יעבור באופן אוטומטי למשרד ממשלתי אחר כדי לחסוך זמן ומאמץ.
רוב המשאבים והמאמץ מופנים לסיטואציות הרלוונטיות למשבר הקורונה, והמטרה היא להעביר כמה שיותר מהר שירותים החיוניים בתקופה זו לדיגיטל, כמו שירותים הקשורים לאבטלה, מעבר בין עבודות, פטירה, סיעוד, פתיחת וסגירת עסק ועוד.
בממשלה מעריכים: המיזם יעלה תוך כמה שבועות
השרה גמליאל מסרה: "האתגר של המשכיות העבודה בגופים ציבוריים בתקופת משבר הקורונה הוביל אותי להאיץ את מעבר השירותים הממשלתיים לדיגיטל כדי לאפשר מענה איכותי ומהיר לאזרח ללא הגעה ללשכות השירות".
העבודה על גיבוש הצעת המחליטים נמשכת כחודש וחצי. ההצעה צפויה לעלות לאישור הממשלה בעוד שבוע (בישיבת הממשלה הבאה). לפי ההערכה, המיזם יעלה תוך כ-15 יום לאחר האישור בממשלה, כדי שיהיה רלוונטי כבר בשבועות ובחודשים הקרובים על רקע ההגבלות שצפויות להימשך.
בתשובה לשאלה מדוע העלאת השירותים לפורמט דיגיטלי לא התרחשה עד כה, מסבירים בממשלה כי התהליך החל עוד לפני משבר הקורונה, אבל בקצב איטי יותר ובלי התמקדות בתחומים שקשורים לקורונה. בגלל המגפה החליטו להאיץ את התהליך ולהשקיע ספציפית בתחומים שהקורונה משפיעה עליהם.