קץ ל"הטסה VIP" של גופות נפטרי קורונה מארה"ב: אל על נכנסת לתחום הפרוץ
סירוב בנמל התעופה JFK בניו יורק לטפל בקורבנות קורונה הוביל מאכערים לתעשיית הטסת עשרות נפטרים מארה"ב לישראל במטוסי מנהלים ב-150 אלף דולר. "נתנו מחיר מופקע לאנשים בשעת צער". חברת המטענים של אל על קיבלה אישור מיוחד להטיס גופות מצפון אמריקה במחיר נמוך בהרבה
יותר מ-250 גופות של יהודים שנפטרו בשבועות האחרונים מסיבוכי הנגיף קורונה בארצות הברית ובמדינות באירופה הוטסו לישראל על מנת שניתן יהיה לקבור אותן באדמת ארץ הקודש. גורמים במשרד הבריאות הביעו דאגה מהמהלך בין היתר מחשש להתפשטות והדבקה, אולם נכון להיום אין שום מניעה חוקית לעשות זאת.
בעוד הבאת עשרות נפטרים במדינות כדוגמת בריטניה, צרפת ובלגיה התאפשרה באמצעות מטוסי מטען, סירבו חברות שירותי הקרקע בנמל התעופה JFK בניו יורק לטפל בגופות של חולי קורונה.
בעקבות כך התפתחה תעשייה שלמה שנועדה לאפשר הטסת גופות של נפטרים יהודים מארצות הברית באמצעות מטוסי מנהלים יוקרתיים שנשכרו למשימה. בגלל השירות המיוחד נגבו ממשפחות הקורבנות מחירים מופקעים. בנוסף, בשל היעדר יכולת לשלוטן על הנעשה באותם מטוסים, הוכנסו גופות לתא הנוסעים בניגוד לנהלים.
במהלך השבוע האחרון הגיעו לארץ יותר מ-20 גופות במטוסי מנהלים מפוארים. מחיר הטסת גופה מארה"ב במטוס מנהלים עמד בממוצע על כ-150 אלף דולר. הכנסת כמה גופות למטוס קיזזה לעיתים את המחיר שנגבה מכל משפחה.
כ-3,000 דולר בלבד להטסת גופה
הבוקר (יום ו') קיבלה חברת המטענים של אל על אישור להטיס גופות של נפטרים מצפון אמריקה לישראל. הדבר אמור להוזיל את העלויות ולאפשר פיקוח על נוהלי משרד הבריאות. מחיר הטסת גופה צפוי לעמוד על כ-3,000 דולר.
"הצלחנו לשכנע את חברת שירותי הקרקע והמחסנים בארה"ב שנשמור על בריאות העובדים תוך שמירה קפדנית על הנחיות גורמי הבריאות", אמר רונן שפירא, מנהל חטיבת המטענים של אל על. "המחיר נשאר אותו דבר, כמו הטסת גופה בשגרה, מתוך מדיניות שלא לנצל את המצב ואת כמות הנפטרים בגלל המגפה". הטיסות יתבצעו בטיסות המטען של אל על במטוסי דרימליינר ובמטוס 747 חכור של "אטלס אייר" שמפעילה חברת התעופה הישראלית.
בזק"א העידו כי התחום הפרוץ הוביל לכך שמאכרים ומתווכים גבו לעיתים עבור שירות הטסת הגופות אפילו יותר מ-200 אלף דולר. "תעשיית טיסות ה-VIP כמעט והפסיקה לגמרי", הסביר מתי גולדשטיין, מפקד היחידה הבינלאומית בזק"א שפועל להביא גופות של נפטרי חו"ל מקורונה ארצה. "אם לפני שלושה חודשים היו מטיסים בכירים במטוסים האלה עכשיו מטיסים בהם גופות.
"המחירים נופחו והיום להטיס גופה עולה יקר יותר מלהטיס אדם חי. זה אבסורד. תופסים אנשים בשעת צער ונותנים להם מחיר מופקע. מדינת ישראל חייבת להתערב ולהיכנס לתחום הזה כי הקורונה לא פוסחת על אף אחד, חרדים חילונים, אשכנזים ספרדים, יהודים ושאינם יהודים, ואנחנו עוזרים לכולם. בארה"ב יש בעיה וצריך לפתור אותה".
לפי הנוהל, הטסת גופות מארה"ב מחייבת אישור של הקונסוליה הישראלית בניו יורק. במסגרת האישור יש צורך בהתחייבות להטיס את הגופות עם נהלים מחמירים שנועדו לשמור על בריאות צוות האוויר ועובדי חברה קדישא וזק"א שמטפלים בגופות. בין היתר, הגופות אמורות להיכנס לתוך ארגז מתכת או ארגז עץ עם דופן כפולה ולהיארז בתוך שקית כפולה.
יש לציין כי רבים מבין הנפטרים רכשו חלקות קבר עוד בימי חייהם, רובם המכריע בירושלים, אולם יש כאלה שקרוביהם רכשו את החלקות רק לאחר מותם.
יו"ר זק"א יהודה משי זהב אמר כי "אל על מראה את יכולתה כחברה לאומית של ישראל לעמוד בכל אתגר ומשימה ולא לנצל את המצב של אנשים באבל. אנשי זק"א ימשיכו לדאוג לכבוד המת בכל מקום בעולם ובכל זמן ואתגר".