החזרת מערכת החינוך: כך עושים זאת במדינות אירופה ואסיה
בגרמניה מתחילים עם התיכונים, בדנמרק התחילו ללמוד ביסודיים עד כיתה ה'. לקראת הדיונים בממשלה על החזרת מערכת החינוך בישראל, ניתחו במשרד החוץ ניתח את האסטרטגיות השונות במדינות רבות
מחר (יום ב') יקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחת וידאו עם השרים הרלוונטיים בנוגע להחזרת מערכת החינוך לפעילות. לקראת הדיונים, המרכז למחקר מדיני במשרד החוץ (הממ"ד) פרסם מסמך שמתבסס על דיווחי שגרירויות ישראל בעולם, ומנתח את אסטרטגיית היציאה במערכת החינוך ברחבי העולם מנקודת מבט השוואתי בינלאומי.
"מדינות החלו לגבש אסטרטגיה לניהול מערכת החינוך לחודשים הקרובים, בהנחה כי חזרה לשגרה מלאה תארך עוד זמן רב. העיקרון המנחה הוא פתיחה מחדש של מוסדות הלימוד באופן מדורג, בכיתות קטנות המאפשרות לקיים ריחוק חברתי. עם זאת יש הבדלים בין המדינות השונות", נכתב במסמך.
היציאה ממשבר הקורונה - כתבות נוספות
הסתערות על המספרות : "מטורף, הטלפון לא מפסיק לצלצל"
הכאוס בממשלה: המגבלות על פעילות ספורט יוסרו אחרי יום העצמאות
ריקוד מחאה בתל אביב: "תולים את ענף המחול"
לפי הניתוח, בעוד מדינות צפון אירופה נותנות עדיפות להחזרת הילדים הצעירים לבתי הספר כדי לאפשר יציאת הורים לעבודה ו/או בשל חוסר האפקטיביות של למידה מרחוק בגילאים אלה, מדינות מרכז אירופה (גרמניה, אוסטריה) דווקא נותנות עדיפות להחזרת תלמידי תיכון המסיימים השנה לימודיהם בשביל להשלים בחינות הבגרות ולתלמידים לפני בחינות מעבר מחטיבה לחטיבה. מדינות אחרות נוקטות גישה משולבת. טייוואן יוצאת דופן, שכן מערכת החינוך שלה הושבתה לתקופה קצרה וחזרה במלואה לפעילות, תחת כללי התנהלות קפדניים ביותר.
בחלק מהמדינות ניתנת להורים האפשרות להחליט אם לשלוח את ילדיהם לבתי הספר. לאור הצורך להקטין את מספר התלמידים בכיתה והחשש מהתפרצויות נקודתיות, מערך הלמידה מרחוק ימשיך להיות חלק חשוב ממערכת הלימוד גם בהמשך. המדינות רוכשות לשם כך אמצעים (תוכנות, מחשבים), מכינות תוכניות לימוד ומבצעות הדרכות למורים.
דנמרק: נפתחו בתי ספר עד כיתה ה'
המדינה הראשונה באירופה שפתחה מחדש בתי הספר לאחר שנסגרו, נתנה עדיפות להחזרת הלימודים בגילאים הצעירים, בשל תרומת המהלך להחזרת הפעילות הכלכלית והערכתם את האפקטיביות הנמוכה של הלימודים מרחוק בגילאים אלה.
בשלב הראשון (15 באפריל) נפתחו גני ילדים, בתי ספר יסודיים עד כיתה ה' ומוסדות החינוך המיוחד, לאחר שהמוסדות התאימו עצמם לכללי ההתנהלות שקבעה הממשלה. מערכת החינוך מגלה גמישות כלפי הורים שחוששים לשלוח את הילדים מסיבות כאלה או אחרות.
הנחיות משרד החינוך הדני מאפשרות פתיחת בתי הספר גם לתלמידי תיכון בשנת הלימודים האחרונה, תלמידים על הרצף האוטיסטי, תלמידים הניצבים בפני בחינות בגרות ותלמידים בקטגוריות נוספות, אך בתנאי שהמוסדות יכולים לספק להם סביבה מוגנת מפני הידבקות. תאריך היעד הבא לפתיחה של מוסדות חינוך נוספים הוא 10 במאי, אך טרם התקבלו החלטות אילו מהם ייפתחו ותחת אילו כללים.
נורבגיה: מתווה מדורג
הממשלה בנורבגיה פרסמה ב-7 באפריל אסטרטגיית יציאה, הכוללת חזרה ללימודים באופן מדורג: ב-20 באפריל מעונות יום נפתחו מחדש בתנאי שהם יכולים לפעול בהתאם להנחיות למניעת הדבקה. ב-27 באפריל חידוש הלימודים בכיתות א'-ד' כמו גם תוכניות טיפול מסוימות מחוץ לבתי ספר.
כיתות מסוימות בחינוך מקצועי בבתי ספר תיכוניים ייפתחו בתנאי שניתן לעשות זאת באופן העומד בהנחיות למניעת הדבקה. ילדים בסיכון מיוחד או שגרים עם בני משפחה הנמצאים בקבוצות סיכון לא יידרשו לחזור לבית הספר וימשיכו לקבל למידה מרחוק.
גרמניה: בוגרים לפני צעירים
האסטרטגיה הפדרלית בגרמניה מבוססת על תהליך חזרה הדרגתי, הנותן עדיפות לתלמידים בוגרים העומדים לפני בחינות חובה. שיקול נוסף להחזרת תלמידים בוגרים לפני הצעירים, הוא יכולתם לעמוד בכללי ההיגיינה והריחוק החברתי. תחילה יפתחו השיעורים והבחינות לתלמידי הכיתות הבוגרות בבתי הספר התיכון, כדי לאפשר קיום בחינות הבגרות ובמועדן. בשלב הבא יוחזרו תלמידי כיתות ו', כדי להכין אותם למעבר לתיכון ולבחינות הסיום בבתי הספר היסודיים. יישום ההנחיות משתנה קלות ממדינה למדינה.
בברלין חלק מבחינות הבגרות התקיימו כבר בבתי הספר, תחת רגולציות שנקבעו על ידי משרד הבריאות. בשבוע הקרוב צפויים תלמידי כיתות י' וי"א לחזור ללימודים במתכונת מצומצמת (לימודי ליבה) ובקבוצות קטנות של עד 10 תלמידים לכיתה. כללי הריחוק החברתי צפויים להיאכף גם בהפסקות.
אוסטריה: יסודי וחטיבות ביניים רק בעוד שלושה שבועות
במדינה הוחלט להחזיר את התלמידים לבתי הספר באופן מדורג החל מ-5 במאי. בשלב ראשון יחזרו תלמידי תיכון שאמורים לסיים לימודיהם השנה וכן תלמידים הנמצאים במסגרת התמחות מקצועית שאמורים לסיים השנה את הכשרתם.
בשלב שני שיחל ב-18 במאי יחזרו ללמוד תלמידי היסודי וחטיבות הביניים, גילאי 14-6 ( כ-700 אלף תלמידים), בתנאי שלא תחול עלייה בהידבקות במדינה. בשלב שלישי שיחל ב-3 ביוני יחזרו שאר התלמידים הבוגרים (כ-300 אלף תלמידים). מורים ותלמידים השייכים לקבוצות סיכון, או מתגוררים עם מישהו המשתייך לקבוצת סיכון יוכלו להישאר בבתיהם (מורים בקבוצה זו יצטרכו למלא חובותיהם האחרות כגון לימוד מרחוק).
הולנד: מתבססים על מחקר לפיו ילדים נדבקים פחות
הולנד נערכת להחזרה הדרגתית של כל התלמידים ללימוד בבתי הספר תחת הגבלות. המדיניות ההולנדית מסתמכת על מחקר שנערך במדינה, לפיו ילדים פחות נדבקים בנגיף ממבוגרים ופחות מדבקים. מניע חשוב נוסף הוא הרצון להקל על ההורים, שעדיין, בהתאם להנחיות הממשלה, נדרשים לעבוד מהבית.
החל מ-11 במאי ייפתחו בתי הספר היסודיים והגנים. כל כיתה תחולק לשניים והילדים ילמדו לסירוגין: יום כן ויום לא. בימים שבהם הילדים לא ילכו לבית הספר, הם ימשיכו בלמידה מרחוק ו/או יקבלו שיעורי בית. בימים בהם ילכו לבית הספר, יוכלו להמשיך למסגרת המקבילה לצהרונים, אולם רק באותם ימים. אם הורים לא מרגישים בטוחים לשלוח את ילדיהם – יתייחסו לכך בסלחנות.
מוסדות החינוך המיוחד לגילאים הצעירים (יסודי ומטה) ייפתחו במתכונת מלאה, קרי: כל הילדים יוכלו להגיע בכל הימים. חטיבות הבינים והתיכונים התבקשו להתכונן לחזרה ללימודים החל מתחילת חודש יוני. בהולנד ממעטים לבצע בדיקות לנגיף וה"זכות" להיבדק שמורה למעטים. כעת הודיעה הממשלה, כי אנשי חינוך, כמו אנשי רפואה, יהיו זכאים להיבדק לנגיף אם יראו סימפטומים למחלה.
צרפת: כל שכבה במועד אחר
התלמידים בצרפת יוחזרו לבתי הספר באופן מדורג. 11 במאי: גני חובה, כיתות א', כיתות ה'. 18 במאי: כיתות ו', ט', י', י"א, י"ב + חינוך מיוחד. 25 במאי: כיתות ב', ג', ד' + ז', ח'. ההורים לא יחויבו לשלוח את התלמידים לבית הספר אך תהיה חובת השתתפות בשיעורים מקוונים. פתיחת המוסדות כפופה להחלטת רשויות הבריאות. אם יוחלט מטעמי בריאות הציבור להפסיק את המהלך, מוסדות החינוך ייסגרו מחדש.
שוויץ: חוזרים עוד שבועיים
הוחלט כי ב-11 במאי יוחזרו לימודי החובה, קרי: גני ילדים ובתי ספר 9 שנתיים (א'-ט'). כיתות י'-י"ב אינן חובה ותלמידיהן יחזרו ללימודים ב-8 ביוני. שוויץ מחולקת ל-26 קנטונים (בדומה למדינות שמרכיבות את ארה"ב), שלהם אוטונומיה נרחבת בתחום החינוך, וייתכנו הבדלים בין קנטון לקנטון. בכל שלב תתבצע הערכת מצב ויתכנו שינויים והתאמות בהחלטות, בהתאם להתפתחויות במצב המגפה.
אסטוניה: תקופת מעבר של קבוצות קטנות
ב-15 במאי תחל תקופת מעבר שבה תתאפשר למידה בקבוצות קטנות של עד 10 תלמידים. הורים יוכלו להחליט שלא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, אם יש סיבה מוצדקת (כגון קרוב משפחה בקבוצת סיכון). תלמידים אלה יצטרכו להשתתף בתוכנית הלימודים באמצעות למידה מרחוק, במעורבות פעילה של המורים.
צ'כיה: ההורים לא יחויבו לשלוח
החל מה-25 במאי יוחזרו לבתי הספר כיתות א' עד ה' ותלמידי שנת הלימודים האחרונה של התיכון בלבד. ההורים לא יחויבו לשלוח את התלמידים לבית הספר. שאר התלמידים ימשיכו ללמוד מרחוק.
שבדיה: הכל כרגיל
בתי ספר יסודיים וגנים המשיכו לפעול כרגיל במדינה שהנהיגה מדיניות הגבלות מקלה מאוד ביחס לאירופה. הומלץ לאפשר לתלמידי תיכון ואוניברסיטה ללמוד מהבית, אך לא ניתנה הנחיה מפורשת לסגור את המוסדות. בכל מקרה של סגירת בית ספר תיכון, הלימודים נמשכו מהבית. טרם נקבע מועד חזרה ללימודים רגילים וזה יקרה רק בתיאום עם סוכנות הבריאות השוודית.
בריטניה: עדיין לא חוזרים לשגרה
נכון לעכשיו, אין עדיין אסטרטגיית חזרה לשגרה בבריטניה. שר החינוך הצהיר, כי יגבש אסטרטגיה זו יחד עם מוסדות החינוך והארגונים הרלוונטיים כאשר יבשילו התנאים, שיאפשרו הקלה בצעדי המנע שננקטו בממלכה.
לאורך כל תקופת המשבר נותרו כמה בתי ספר פתוחים לטובת חינוך ושמירה על ילדיהם של עובדים חיוניים או ילדים מרקע קשה/בעלי צרכים מיוחדים (כ-130 אלף תלמידים), בהתאם לקריטריונים שקבעה הממשלה. לפי הנחיות הממשלה, על מי שמפתח סימפטומים להימנע מלהגיע למוסדות אלה. ההנחיות כוללות גם כללי שמירה על היגיינה במוסדות שנשארו פתוחים.
דרום קוריאה: עובדים על אסטרטגיה מסודרת
דרום קוריאה נמצאת בתהליך של גיבוש אסטרטגיה לקראת פתיחתם מחדש של בתי הספר. נקבעו שלושה שלבים לפיתוח אסטרטגיית יציאה וחזרה ללימודים. שלב א' (27-20 באפריל): סבבי התייעצויות עם מומחים למחלות מדבקות, משרדים ממשלתיים רלוונטיים, והמרכז למניעת מחלות (KCDC).
שלב ב' (27 באפריל עד 1 במאי): איסוף חוות דעת מהורים ומורים, התייעצויות עם העיריות ופקחי חינוך מחוזיים. שלב ג' (2-1 במאי): התייעצות סופית עם המטה לבטיחות ומניעת אסון. עם השלמת מתווה אסטרטגיית היציאה, יוחלט על מועד החזרה ללימודים.
טייוואן: חזרו עם כללים קפדניים
במדינה שבה נבלמה התפשטות המגפה בשלב מוקדם יחסית, הוחזרו מוסדות החינוך לפעול תחת הנחיות וכללים קפדניים: בתי הספר נדרשים להקים "צוותי מניעה" שאחראים על מכלול הפעולות למניעת התפרצות המגפה, כולל הסברה, חיטוי המבנים, שמירה על אוורור, מדידת חום סדירה, וידוא חבישת מסיכות, ריחוק חברתי, חיטוי ידיים וכו'.
בנוסף הקפדה על ריחוק חברתי בכיתות, בקפיטריות ובחצרות (1.5 מטר בפנים, 1 מטר בחוץ). וכאשר לא ניתן לבצע ריחוק חברתי -הפרדה פיזית בין תלמיד לתלמיד עם לוחות, איסור על דיבור בזמני ארוחות, הגבלת התקהלות, חובת חבישת מסיכות, חיטוי ידיים ואוורור כיתות. שמירה על רשימת נוכחות עדכנית ומקומות קבועים, בדיקת היסטוריית נסיעות ומגעים של התלמידים ומדידת חום בכניסה לכיתה.
מעונות וצהרונים נדרשים לנהל מעקב מצב בריאות יומיומי, מדידות חום סדירות, חיטוי סביבתי יומי. ישנה הגבלה על מספר הורים שמביאים הילדים, ואיסור כניסה לבעלי סימפטומים.
חיטוי וחלוקת חומרי הגנה: החל מה-19 בפברואר נעשה חיטוי יסודי ל- 4,000 בתי ספר במדינה מתיכון ומטה חולקו מסיכות גיבוי לגני ילדים. חולקו 25 אלף מדי חום, 84 אלף בקבוקי אלכוהול ו-6.45 מיליון מסכות. הנחיות למקרה של התפרצות המגפה בבית ספר: מקרה אחד של הידבקות בנגיף (מורה או תלמיד) – כל הכיתה נסגרת. שני מקרים ומעלה – כל ביה"ס ייסגר. אם בשליש מבתי הספר בעיר התגלו מקרים – ייסגרו כולם.
לטביה: נשארים עם למידה מרחוק
במדינה הוחלט שלא לפתוח את בתי הספר השנה ולסיים את שנת הלימודים בלמידה מרחוק. מצב החירום במדינה הוארך עד 12 במאי, ושנת הלימודים מסתיימת ב-20 במאי. הלימודים בבתי הספר נמשכים בלמידה מרחוק בהתאם להנחיות מפורטות שמפורסמות באתר המרכז הלאומי לחינוך.
התוכנית נועדה לאפשר לכל תלמיד להתקדם באופן עצמאי בהתאם לתכנית הלימודים. יוזמה בשם "הורים למען חינוך טוב יותר" מאפשרת להורים לתרום להעשרת תכנית הלימודים והיא משודרת בשני ערוצים בטלוויזיה. יחד עם זאת מופעלות כיתות חירום לתלמידים שאין להם אופציה אחרת, ובתנאי שאין חשש כי הם נושאים את הנגיף.