ההסתדרות קוראת להחזיר את הרכבת: "סמוטריץ' לא מבין את הצורך"
פרסום ראשון: לאחר ששר התחבורה נמנע מחידוש הרכבת כדי להשלים פרויקטים תשתיתיים, כתב יו"ר ההסתדרות לנתניהו כי "ראייתו הצרה של סמוטריץ' מהווה פגיעה חמורה בציבור החוזר לעבודה". שר התחבורה: "חושף בורות עצובה ביחס לצרכי המשק והביקוש לתחבורה ציבורית"
ההסתדרות קוראת להפעיל מחדש את רכבת ישראל, לאחר ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מנע זאת בינתיים - במטרה להשלים את הפרויקטים התשתיתיים. כך נודע ל-ynet.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שלח היום (ב') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להפעיל את שירותי הרכבות בהקדם, לאור החלת ההקלות על המשק וכוונתו של שר התחבורה לעכב את פתיחת השירותים. "ההחלטה היא פגיעה חמורה בציבור הנוסעים החוזר לעבודה סדירה", כתב בר דוד. "צר לי כי שר התחבורה אינו מבין את הצורך הבסיסי כל כך של ציבור הנוסעים הנזקק לשירותי הרכבת על מנת לחזור לעבודה סדירה ולהתפרנס בימים אלה".
"ראייתו הצרה של שר התחבורה תפגע בציבור הנוסעים במדינת ישראל ותהווה מכשול ממשי ביכולתם של העובדים במדינה לחזור למקום עבודתם בתחילת השבוע הבא", על כן קרא בר דוד לראש הממשלה ולשר התחבורה "להקל מיד על ציבור הנוסעים ולהחזיר את עבודת הרכבת לסדרה בהתאם להנחיות משרד הבריאות".
במכתבו, הדגיש בר דוד כי "ראוי שהשר סמוטריץ' יתעדף את הנוסעים, תושבי הפריפריה, והעובדים על פני עבודות תשתית כדי שהמשק יוכל לחזור לפעילות מלאה. עובדים בכל הארץ תלויים ברכבת ולכן לא ניתן להשיב את המשק לפני שהרכבת תשוב לפעול".
השר סמוטריץ' הגיב למכתבו של בר דוד: "צר לי כי יו"ר ההסתדרות חושף בורות עצובה, הן ביחס לצרכי המשק והביקושים לתחבורה ציבורית בימים אלה, הן ביחס לתכניות משרד התחבורה ורכבת ישראל, והן ביחס להשלכות האצת מיזמי הרכבת על ציבור שבשמו הוא מתיימר לדבר. ראוי היה שיו"ר ההסתדרות ירים טלפון לשר כדי לקבל נתונים לפני שהוא מוציא מכתב פופוליסטי לציבור".
הוא הוסיף כי "מאוד הייתי רוצה להאמין שבעניין אחרים שבר-דוד מתעסק בהם הוא לומד ומעמיק קצת יותר מהתבססות על כתבה עיתונאית חלקית ומגמתית".
במשרד התחבורה צפויים לגבש עד סוף השבוע הקרוב את התוכנית להחזרת קווי הרכבת. בשלב זה ממפים את הפרויקטים התשתיתיים שמתבצעים בכל קו, ובהתאם לכך יתקבלו החלטות בנושא. מקור בענף התחבורה הניח כי תנועת הרכבות תשוב בחלקה בתחילת חודש מאי משום שעד ליום ראשון לפחות ניתן אור ירוק גורף להמשך עבודות התשתית.
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, המתווה להחזרת פעילות הרכבת צפוי להיות הדרגתי. תחילה יופעל שלד בסיסי של המסילות בתדירות נמוכה, מאחר שמרגע ההחלטה על פתיחת הפעילות – יידרש זמן להכשרת הכלים לעבודה מחודשת, לצד זמן שיידרש לסיום עבודות התשתית שכבר החלו.
במסגרת הפרויקטים, מאיצים במשרד התחבורה את פרויקט חשמול המסילות – שמטרתו הוא החלפת השימוש בדיזל לשימוש בחשמל שנחשב ירוק יותר. רכבת חשמלית צפויה לצאת כבר בחודש הבא מירושלים לתחנת תל אביב סבידור מרכז, ומשמעות הדבר היא למעשה חיבור רובה של תל אביב לירושלים בפחות משעה.
במקביל לפרויקטי התשתית, עדיין לא נקבע במלואו מתווה הפעלה שיבטיח שמירה על בריאות הנוסעים ברכבת. בכל רכבת, בימים רגילים, יכולים לשבת בין 800 לאלף נוסעים. גם אם תוגבל עליית הנוסעים לרכבות – עדיין עלולה להיווצר התקהלות נרחבת ברציפים. על כן, בוחנים כעת הזמנת כרטיסים מראש לנסיעה.
ובכל זאת, בימים אלה, ייתכן שגם אין הצדקה כלכלית להפעלת הרכבת, בשל היעדר ביקוש. מאז החלת ההקלות בשבוע שעבר, מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית לא השתנה ועמד על 10% מבשגרה. בין התקופה של פרוץ המשבר ועד סגירת הרכבת, הלך וצנח השימוש בה, ביחס לשימוש באוטובוסים – שעמד על בין 30 ל-40 אחוזי שימוש מבשגרה, באותה תקופה.
ואולם, ההסבר הכלכלי עומד חלקית במבחן המציאות – שכן גם בשגרה התחבורה הציבורית היא "עסק" מפסיד. כרטיסי הנסיעה בישראל, שנמכרים בעלות נמוכה יחסית למדינות העולם המערבי מכסים רק חלק מההוצאות בהפעלת התחבורה הציבורית והיתר הוא מימון של מיליארדי שקלים מטעם הממשלה ולכן קשה לבחון את כדאיות הפעלתה של הרכבת מזווית כלכלית שכמעט תמיד תראה על הפסד, עדיף לבחון אותה כשירות ציבורי שניתן למשתמשי התחבורה הציבורית.