ביום א': ילדי הגנים והכיתות הנמוכות צפויים לחזור ללימודים
אחרי חודש וחצי, מערכת החינוך נפתחת מחדש: נתניהו החליט לאמץ את מתווה משרד החינוך לחזרה מדורגת, בכפוף להערכת מצב נוספת ביום שישי. הראשונים לחזור: ילדים מגיל לידה, ילדי הגנים ותלמידי כיתות א' עד ג'. בדיון הביע נתניהו חשש שחידוש הלימודים יוביל לגל הידבקות נוסף. גם ענף התיירות חוזר לפעול: צימרים ומלונות עם חדרים צמודי קרקע ייפתחו
הממשלה החליטה היום (ב') לחדש את הלימודים ביום ראשון לפי המודל של משרד החינוך - אך בכפוף להערכת מצב שתיערך ביום שישי הקרוב. הראשונים לחזור - ילדים ותלמידים מגיל 0 ועד 9. במקביל לפתיחת גני הילדים וכיתות א'-ג', התקבלה הצעתו של שר הרווחה אופיר אקוניס לפתוח גם את הגנים והפעוטונים מגיל לידה עד גיל 3. כמו כן, סוכם כי באותו יום תאושר פתיחת צימרים ומלונות עם חדרים צמודי קרקע, כשלב ראשון בחזרת ענף התיירות לפעילות.
החזרה לפעילות תעשה בכפוף לאי-החמרה בתחלואה עד לתאריך זה, כאשר ראש הממשלה הטיל על שר הפנים והמל"ל לסכם את המתכונת ביחס ליישובים המוגדרים "אדומים", שבהם אחוזי תחלואה והידבקות גבוהים. עוד סוכם כי בימים הקרובים יגובש ביחד עם משרד הבריאות תו סגול אשר יהווה תקן להפעלת הצימרים והמלונות בתקופת הקורונה.
השבת מערכת החינוך לפעולה תישען על כמה עקרונות בהם - לימוד בכיתות לימוד קטנות וקבועות, צוותי הוראה קבועים (ולא מאוכלוסיית סיכון), המשך לימוד מרחוק (עבור ילדים שאין באפשרותם להגיע ללימודים), ושמירה קפדנית על כללי ריחוק והיגיינה. בהחלטת הממשלה נקבע כי לא ישולבו ילדים הנמנים על אוכלוסיות סיכון, או שבני משפחתם (המתגוררים עמם) נמנים על אוכלוסיה זו.
החזרת מערכת החינוך: כך עושים זאת במדינות אירופה ואסיה
בדיון הממשלה נידונו שלוש אפשרויות: לדחות את חידוש המסגרות הלימודיות עד לגיבוש חוות דעת במכון גרטנר, שידון על ההשלכות הכרוכות בכך, חזרה הדרגתית של תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' שילמדו לסירוגין, וחידוש הלימודים רק לתלמידי א'-ג'.
המתווה שגובש במשרד החינוך הוא החזרת גני הילדים ותלמידי א-ג', תוך פיצול הכיתות לקבוצות של 15 ילדים בממוצע. לפי המודל, הילדים ילמדו לסירוגין ולא בכל ימות השבוע, וכן תיבחן אפשרות להפעלת הצהרונים באותה המתכונת עד השעה 16.00. בבתי הספר היסודיים הלמידה הפיזית תהיה בימים ראשון עד חמישי ויתקיימו הפסקות שונות כדי למנוע מפגשים בחצרות וחשיפה נוספת.
כמו כן, על מנת להגדיל את מספר קבוצות הלימוד, תיבדק ההיתכנות לגייס סטודנטים להוראה ולשלבם בצוותים החינוכיים.
לפי המודל שאישר את תוכנית שר הרווחה אקוניס להפעלת מסגרות גיל הרך, הפעלת מעונות היום והמשפחתונים לפעוטות עד גיל שלוש תהיה זהה לגני הילדים ומספר הילדים בכל כיתה לא יעלה על 15, כ-60% מבשגרה.
אם מספר הילדים בכיתה מסוימת יחרוג ממגבלה זו, יש לפצל אותם לשתי קבוצות ולבצע ביניהן רוטציה יומית או שבועית בהתאם למגבלות שקבע משרד הבריאות ובכפוף לנתונים שיוצגו לצוות השרים ביום חמישי.
לדברי השר אקוניס, "הפעלת מעונות היום והמשפחתונים לגילי לידה עד שלוש היא חיונית בשלב היציאה של המשק ממשבר הקורונה".
ובתוך כך, ארגוני מעונות היום המפוקחים ובהם ויצו, נעמת, אמונה, נשי חרות, החברה למתנ"סים, נאות מרגלית, בית יעקב ואיגוד מעונות יום הודיעו כי לא יפתחו את המעונות ביום ראשון. "גם אנחנו מעוניינים בהשבת השגרה, וגם אנחנו מבינים את חשיבות הפעלת מעונות הילדים לגילאי לידה עד שלוש למען הסדרת הפעילות המשקית ככל שניתן, אך ללא מתן תקציב ראוי שיכסה את נזקי תקופת הקורונה ואת עלות הפעלת המעונות בתקופה מורכבת זו, לא ייפתח לצערנו שום מעון" מסרו הארגונים.
עוד מסרו כי "מעונות היום נמצאים בגירעונות ידועים כבר תקופה ארוכה. לא נוכל לממן את עלות הפעלת המעונות כל עוד המדינה לא תעמוד במחויבויותיה". יש לציין כי ראשי הארגונים הגישו מודל כלכלי למשרד האוצר, אך טרם נענו בנושא. גם מעונות היום הפרטיים הודיעו שלא יפתחו את המסגרות ביום ראשון.
בגרויות בקבוצות של עד 15 תלמידים
במשרד החינוך הציעו שתלמידי כיתות ד'-י' ימשיכו בלמידה מרחוק, ותלמידי כיתות י"א-י"ב שניגשים לבגרויות יגיעו לבתי הספר למרתונים בקבוצות של עשרה תלמידים לפי סדר עדיפות לנוער בסיכון, עולים חדשים ותלמידי חינוך מיוחד. בחינות הבגרות יתקיימו בחודשים יוני-יולי וייערכו בקבוצות של עד 15 תלמידים.
לדיון, שנדחה להיום על רקע התנגדות אנשי משרד הבריאות למתווה שגיבש שמשרד החינוך, הוזמנו שרי החינוך, הבריאות, הרווחה, ביטחון הפנים, הפנים, האוצר, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. שר הביטחון נפתלי בנט לא הוזמן, וכשנשאל על כך, השיב: "תשאלו את ראש הממשלה".
המטה לביטחון לאומי סקר בפני הממשלה כיצד מדינות שונות פתחו את מערכת החינוך, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו היה סקפטי לגבי פתיחת שנת הלימודים, והביע חשש שהדבר יוביל לגידול בהדבקה באוכלוסייה.
המל"ל הציע בדיון לבצע חזרה מדורגת של מערכת החינוך לפי מצב התחלואה ביישובים, כלומר שבאזורים "אדומים" הלימודים יחזרו באופן איטי יותר, אך אנשי משרד הבריאות הציעו להמתין ליום חמישי, אז צפוי מכון גרטנר לפרסם את מחקרו על סיכויי ההדבקה בקרב ילדים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הציע להחזיר את תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' ללימודים, אך גם להרחיב את המודל דרך גיוס סטודנטים בשכר שיסייעו לגננות - ובכך גם להרחיב את הלימודים לכל ימות השבוע תוך שימוש במבנים שאינם בשימוש. כמו כן, ארדן הציע לקבוע מדד לכל יישוב, שכולל את מספר החולים בו ואת הצפיפות ביישוב.
המרכז למחקר מדיני במשרד החוץ פרסם אתמול מסמך שהתבסס על דיווחי שגרירויות ישראל בעולם, לפיו מדינות שונות החלו לגבש אסטרטגיה לניהול מערכת החינוך בחודשים הקרובים מתוך הנחה שהחזרה לשגרה מלאה תיקח עוד זמן רב.
לפי הניתוח, מדינות צפון אירופה נותנות עדיפות להחזרת הילדים הצעירים לבתי הספר כדי לאפשר יציאת הורים לעבודה אך גם בשל חוסר האפקטיביות של למידה מרחוק בגילאים אלה.
לעומתן, מדינות מרכז אירופה (גרמניה, אוסטריה) דווקא נותנות עדיפות להחזרת תלמידי תיכון המסיימים השנה לימודיהם בשביל להשלים בחינות הבגרות ולתלמידים לפני בחינות מעבר מחטיבה לחטיבה. מדינות אחרות נוקטות גישה משולבת. טייוואן יוצאת דופן, שכן מערכת החינוך שלה הושבתה לתקופה קצרה וחזרה במלואה לפעילות, תחת כללי התנהלות קפדניים ביותר.
בחלק מהמדינות ניתנת להורים האפשרות להחליט אם לשלוח את ילדיהם לבתי הספר. לאור הצורך להקטין את מספר התלמידים בכיתה והחשש מהתפרצויות נקודתיות, מערך הלמידה מרחוק ימשיך להיות חלק חשוב ממערכת הלימוד גם בהמשך. המדינות רוכשות לשם כך אמצעים (תוכנות, מחשבים), מכינות תוכניות לימוד ומבצעות הדרכות למורים.