"50 דקות בתחנה". חשש מקריסת התחבורה הציבורית
מחסור של כ-3,000 נהגים, רכבת לא פעילה ותשתיות בפיגור. זו תמונת המצב לקראת החזרה לשגרה. נהג אוטובוס: "לא רואים אותנו ממטר". תושבת חדרה שנסעה לת"א: "לקחו לי שעתיים להגיע"
בהיעדר רכבת פעילה ולנוכח הנחיות הריחוק החברתי, התחבורה הציבורית לא מצליחה לתת מענה לביקושים הנוכחיים - וגורמים בענף חוששים מקריסה של השירות עם חזרת המשק לפעילות מלאה. הפתרון הזמני: הסטת משאבים לתגבור קווי ביקוש על חשבון ביטול קווים אחרים.
התחבורה הציבורית בישראל נמצאת במשבר מתמשך, שקיבל ביטוי נרחב בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אשתקד, ולפיו יישובים רבים מנותקים משירות התחבורה הציבורית, משרד התחבורה לא מפקח כיאות על השירותים ואלפי נסיעות מתוכננות לא מבוצעות בפועל. כמו כן, בשל מחדל ארוך שנים ועיכובים של עשור בהנחת המסילה המזרחית ברכבת ישראל, אין אלטרנטיבה למסילות החוף, שבהן מבוצעות כעת עבודות תשתית.
בנוסף, בשל הזנחת התחבורה הציבורית והתנאים שעימם מתמודדים הנהגים, קיים מחסור של כ-3,000 נהגים כדי להגיע לרמת שירות נאותה. גם תשתיות עבור תחבורה ציבורית לא פותחו במשך שנים רבות, והפרויקטים המוגמרים יהיו מוכנים רק בעוד שנים. התוצאה: חוסר אמינות, דוחק ועומסים קשים.
אלא שכעת המצב מחריף: ההנחיות לנסיעה באוטובוסים עומדות על 20 נוסעים בכל אוטובוס - כמחצית מהמושבים באוטובוסים העירוניים, שבהם בשגרה אין מגבלה גם על נוסעים בעמידה, ופחות ממחצית המושבים באוטובוסים הבין-עירוניים. כך צנח היצע שירותי התחבורה הציבורית ביותר ממחצית.
מיכל, תושבת חדרה, ביקשה לנסוע הבוקר לעבודתה בתל אביב. "לקחו לי שעתיים להגיע מחדרה לתל אביב. חיכיתי בתחנת האוטובוס 50 דקות וראיתי את האוטובוסים פשוט חולפים על פניי. כשסוף-סוף עליתי, הנהג אמר שזה המצב בימים האחרונים כי הם נקנסים אם הם מעלים יותר מ-20 אנשים". לדבריה, "זה תסכול עצום לעמוד ככה בתחנה. אנחנו לא נתינים של סמוטריץ', שהחליט לא לפתוח את הרכבת כי הוא חושב שאין מספיק ביקוש. אנחנו הביקוש, ואנחנו אזרחים במדינה דמוקרטית שדורשים את חופש התנועה שלנו. לכל הפחות, שיוציאו עוד אוטובוסים". בתיעוד מקו 37 מיהוד לתל אביב, ניתן לראות איך בשל העלאת יותר מ-20 נוסעים לאוטובוס, מדלג הנהג על התחנות.
עדי, המתגוררת בפרדס חנה ועובדת בצפון תל אביב, הצטרפה לדברים: "אתמול חיכיתי לאוטובוס הביתה. שלושה אוטובוסים חלפו ולא עצרו. אני צריכה להגיע לפרדס חנה, אבל איתי בתחנה המתינה מישהי שמתגוררת בעפולה. לא מדובר במקרה בודד, זה ככה בשבועיים האחרונים, ואנשים הציעו לי לנסוע לתחנה המרכזית בדרום תל אביב כדי לשריין לעצמי מקום מנקודת המוצא. זה פשוט טירוף ואבסורד".
לפי משרד התחבורה, הביקושים לתחבורה ציבורית עומדים כעת על 12%, ואולם מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה שהביקושים מטפסים מעבר ל-20% אם מתייחסים רק לאוטובוסים, ועולים בהתמדה בשבועיים האחרונים. לפי ההיצע הנתון, אם הביקוש יוכפל - כבר אז עלולים להיווצר עומסים כבדים בתחנות האוטובוס ברחבי הארץ.
"אין לנו שום ביטחון", אומר יוני אריאל, נהג ב"אגד תעבורה" וחבר בוועד העובדים המיוצג ב"כוח לעובדים". "המדינה לא מספקת שום הגנה: לא מחיצה בין הנהג לנוסעים, אין מסכות, לא רואים אותנו ממטר". לדבריו, מספר הנוסעים עלה בשבועיים האחרונים: "יש הרבה יותר אנשים שעולים לאוטובוסים. חלקם עולים בלי מסכות והנהג צריך להתווכח עם הנוסע, ומגיעים למצבים של אלימות וקללות כלפי הנהג. היה לי נוסע שאמר לי שהוא מחכה חצי שעה לאוטובוס ושכח מסכה, ועלה בכוח. הבלגן חוגג פה".
חברות האוטובוסים: "חמצן רק עד סוף מאי"
קרן אצלאן, מנכ"לית "סופרבוס", סיפרה גם היא על הקשיים: "מספר הנוסעים עדיין נמוך, כך שהמודל הכלכלי שלפיו מסובסדות מפעילות התחבורה הציבורית באמצעות קילומטרי נסיעה ותיקופי כרטיסים גורם לנו להפסדים קיצוניים בתקופה הזו. נכון לעכשיו, יש לנו חמצן עד סוף חודש מאי - אבל לא נוכל לשלם משכורות לנהגים בחודש יוני אם המדינה לא תתערב, ותבין את המצוקה שלנו כשהיקף הפעילות שלנו כל כך צנח".
לדבריה, "השירות שלנו יורחב החל ממחר (יום ג'), כך שנעמוד על 90% הפעלה, תוך תגבור קווי ביקוש בהנחיית משרד התחבורה ותוך כדי שלא יוחזרו חלק מהקווים שבוטלו", ואולם היא מציינת כי "יש לנו בעיה בשעות השיא, הביקושים מאוד גדולים. אנחנו מקווים שמהמשבר הזה נוכל לגייס לעבודה נהגים נוספים".
"אנחנו רואים לאורך התקופה יותר ויותר ביקושים לקווים", אומר שי מלכה, סמנכ"ל חברת "אפיקים", "כשלמעשה אנחנו בשליש קיבולת מהרגיל, ולכן אנחנו כמעט במקסימום תפוקה כבר עכשיו". לדבריו, במשרד התחבורה נערכים לכך: "יצרנו יחד עם משרד התחבורה מפת ביקושים חדשה, כך שלמעשה יתוגברו קווי ביקוש ולא נחזיר חלק מהקווים שבוטלו מתחילת המשבר. לכל הבעיות אנחנו מקווים למצוא פתרון עם משרד התחבורה".
ארגוני הנוסעים בתחבורה הציבורית "15 דקות" ו"תחבורה בדרך שלנו" פנו לשר התחבורה באשר למחסור במידע ובהסברה לנוסעים. "בתקופה האחרונה, בשל משבר הקורונה, נוצר מצב שבו מתקיימים שינויים תכופים במצבת התחבורה הציבורית ובהנחיות לגבי השימוש בה", נכתב. לכן, הארגונים קוראים למשרד לפרסם באופן אקטיבי את הודעות המשרד בעיתונות, לשפר את המידע המופיע בזמן אמת בלוחות המידע האלקטרוניים בתחנות ולעדכן את המידע שאינו מעודכן באתרי החברות המפעילות, "שכן תלונות רבות שהגיעו מנוסעים נגעו לכך שהם המתינו בתחנות לאוטובוס שלא הגיע, לאחר שבאתרי מפעילות התחבורה הציבורית, שלא עודכנו כנדרש, הופיע במפורש כי קו זה פועל כרגיל".
ממשרד התחבורה נמסר: "המשק חוזר בימים אלו בהדרגה לשגרה, וגם התחבורה הציבורית חוזרת בהדרגה לשירות נוסעי התחבורה הציבורית. אנו פועלים במגבלת הנחיות משרד הבריאות על מספר הנוסעים באוטובוס. בשל הצורך לספק תחבורה ציבורית נאותה לא הוחזרו כלל קווי התחבורה הציבורית. באלו הפעילים חזרה התחבורה הציבורית לפעילות מלאה, והיא מתוגברת בהתאם לביקושים. ברשות הארצית דואגים לביטחון בריאות הנוסעים, ופרסמו הנחיות ברורות לנוסעים ולנהגים.
"בימים הקרובים נצא במסע פרסום שיכלול את כלל ההנחיות. אנו פועלים גם לקידום התקנת אמצעי הגנה נוספים. חשוב לציין כי אמצעי ההגנה האישיים לנהגים הינם באחריות מפעילי התחבורה הציבורית, כמו בכל מקום עבודה במשק. בימים האחרונים הוקדם תשלום הסובסידיה לחברות על מנת לסייע להן, ובימים אלו הרשות הארצית פועלת בשיתוף המפעילים ומשרד האוצר לקביעת מתווה פיצויים. מפעילי התחבורה הציבורית הונחו להשיב את כלל הנהגים מחופשות שאליהם נשלחו. כפי שידוע, בתחבורה הציבורית לפני ימי משבר הקורונה חסרים כ-3,000 נהגים. משבר הקורונה משנה את חיינו, וכך גם את התנהגותנו במרחב הציבורי והתחבורה הציבורית".