עולם התרבות מתרגל לעידן הקורונה
מופעים, כנסים, הצגות, משחקי כדורגל וכדורסל, כל אלו יצטרכו להמציא את עצמם ולהסתגל לעידן חדש. מאמן הכדורסל, דיוויד בלאט; מנכ"לית בנייני האומה, מירה אלטמן; מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רותם קמר; והאמן היוצר, רמי קליינשטיין בדיון מיוחד באולפן ynet על המשבר שעדיין לא יודעים מתי ואיך הוא ייגמר. צפו
בשיתוף בנייני האומה
הם היו הראשונים לסגור את השערים שלהם ויהיו כנראה האחרונים לפתוח אותם מחדש. מופעים, כנסים, הצגות, משחקי כדורגל וכדורסל, כל אלו יצטרכו להמציא את עצמם מחדש ולהסתגל לעידן שטומן בחובו עוד הרבה נעלמים. זה הדין של מי שתלויים בקהל.
כדי לדון במצב המורכב התראיינו לאולפן ynet, מנכ"ל התאחדות הכדורגל, רותם קמר; מאמן הכדורסל, דייויד בלאט; מנכ"לית בנייני האומה, מירה אלטמן; האמן והיוצר רמי קליינשטיין; ובמאי ומנהל אומנותי בתיאטרון "הבימה", משה קפטן. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
"המשבר הזה תפס אותנו באחת השנים הטובות ביותר בעולם הכינוסים, הכנסים, התערוכות והירידים הבינלאומיים והישראליים", אומרת מנכ"לית בנייני האומה מירה אלטמן. "היו לנו עד חודש מרץ עשרה כינוסים בינלאומיים, וחיכינו לעוד חמישה עשר כינוסים בינלאומיים שיגיעו. חלקם עם תערוכות. בנייני האומה זה גם מופעים, גם תערוכות, גם כנסים, גם ירידים, אנחנו בעצם הכל".
איך מתמודדים עם המצב?
"המקום הזה ידע ויודע לחשוב מחוץ לקופסא, והמקום הזה ידע כל הזמן לאורך הדרך לשמור על חדשנות. ארגון שלא שומר, או לא חושב, או לא מפתח חדשנות הוא בעצם נעלם. אנחנו מקימים בימים האלה מרכז קונגרסים בינלאומי וירטואלי שלא קיים בכל העולם. מרכז קונגרסים שייתן תשובה מאוד רחבה ופלטפורמה - כרגע וירטואלית, אבל בעיניי לגמרי ימשיך להתקיים גם לכשהכנסים יחזרו", אומרת אלטמן.
אבל יש דברים שאי אפשר לקיים בצורה וירטואלית - משחקי כדורגל
מנכ"ל התאחדות הכדורגל, רותם קמר: "אנחנו ראינו ורואים כל מיני ניסיונות לפתור את הסיפור הזה, עם טורניר באילת ועוד כל מיני אופציות אחרות, אבל כרגע אין איזשהו תאריך יעד לפתיחת הליגה מחדש".
"זו בעצם תעשייה שלמה שנסגרה, לא רק בארץ אלא גם בעולם, גם באירופה אנחנו רואים מדינות שכדורגל הוא חלק מהתרבות שלהם, פשוט עצרו הכול וזו פגיעה מאוד קשה, לא רק לשחקנים, למאמנים ולאנשים שחיים ומתפרנסים מהמקצוע, אלא גם לקהל האוהדים. אנחנו רואים את הקהל צופה במשחקים ובערוצי נוסטלגיה. הקהל צמא לראות משחקים. כרגע זה לא מתאפשר. יש ניסיונות לבנות כל מיני תוכניות שיאפשרו החזרה הדרגתית. אבל עדיין לא רואים ליגות נפתחות בעולם".
מה קורה עם ליגת ה-NBA, יש כיוון לחזרה לשגרה?
מאמן הכדורסל, דיוויד בלאט: "אני יכול להגיד לכם שדווקא בעולם הכדורסל, אולי בספורט כולו, מחכים לראות מה יעשו ב-NBA. מחכים לראות איך ומתי יתחילו עוד פעם לשחק - משחקים עם קהל, בלי קהל, באיזה סוג של עונה או פלייאוף, מתי ואיך הם יצליחו לארגן את כולם באותו מקום, ואולי לעשות סוג של טורניר. אז פה מחכים, כרגע, עדיין אין החלטה ואני לא חושב שהיא תגיע בשבועות הקרובים".
השאלה אם אפשר לדמיין תיאטרון בלי קהל - ואם כן, זה מאוד משנה את הענף כולו. מה התחושות בקרב השחקנים? בקרב הצוות?
משה קפטן, במאי ומנהל אומנותי תיאטרון "הבימה": "התחושות הן תחושות מורכבות כי באמת לא נעים לראות גן סגור, בטח שלא נעים לראות תיאטרון סגור. כל השחקנים בתיאטרון מחכים לאיזושהי הודעה לגבי מה עומד לקרות איתנו. לצערנו, אנחנו אפילו לא מוזכרים בשיח. ראינו פעם איזשהו תרשים שאמר שאנחנו מספר 9 מתוך 10 באסטרטגיית היציאה. לא ברור לנו מה יקרה. אנחנו עובדים, מנסים להמשיך לעבוד ולחשוב על היום שאחרי".
"תיאטרון הוא מדיום למפגש חי בין קהל ולבין שחקנים. כך הוא היה, כך הוא יהיה, גם להרבה מאוד שנים אחרינו. אנחנו כרגע מנצלים את הקורונה כדי להרוויח את החיבור למדיה הדיגיטלית, כדי להרוויח עוד אפיקים של תקשורת עם הקהל, אבל זה בשום פנים ואופן לא יוכל להחליף את הצגות התאטרון, את חוויות התאטרון שנועדה להיות מפגש חי בין קהל ובין שחקן".
רמי קליינשטיין: "כל העסק הזה שנקרא מוזיקה, בלי קהל זה מן אוקסימורון מטורף. כל התהליך הזה בסופו של דבר, הוא כדי להגיע לבמה ולהביא את זה לקהל. זאת אומרת שאם לא היינו בתוך העולם הזה והיינו חוזרים 400 שנה אחורה, לא היינו מקליטים. אין לזה שום פואנטה בלי אנשים".
בשיתוף בנייני האומה