תיעצר בנתניה ובת"א: תוכנית ההפעלה החלקית של הרכבת
לידי ynet הגיעו פרטים על התוכנית של רכבת ישראל שתשוב לפעילות חלקית ב-17 במאי. רכבות שייצאו מנהריה לכיוון דרום ייעצרו בתחנת נתניה, מסילות באיילון יישארו סגורות, וכך גם הקו מאשקלון להגנה. הסיבה: למגבלות הקורונה נוספו גם עבודות החשמול של המסילות
משרד התחבורה הודיע בשבוע שעבר על חזרה מדורגת של תנועת הרכבות החל מ-16 במאי – אך ממידע שהגיע לידי ynet עולה כי תוכנית ההפעלה הראשונית היא חלקית ביותר ולא תיתן מענה לנוסעים רבים. החל מ-17 במאי ועד ל-1 ביוני רכבות שייצאו מנהריה לכיוון דרום ייעצרו בתחנת נתניה, והנוסעים יועלו על שאטלים שייקחו אותם לתל אביב. בצד השני של הארץ, רכבת שייצאו מבאר שבע צפונה ייעצרו בתל אביב.
למעשה, המסילות באיילון יישארו סגורות בין סבידור להרצליה, וכך גם קווי הרכבת במסילת טבעת השרון. רכבות שייצאו מירושלים ייעצרו בתחנת ההגנה בתל אביב. החל מ-1 ביוני קו זה ימשיך לסבידור. כמו כן, החל מה-1 ביוני הקו מאשקלון צפוי לשוב ולפעול אך על מסילה אחת בלבד.
נוסעים רבים כעסו על ההחלטה להשאיר את הרכבת סגורה בימים אלה. "לקח לי שעתיים להגיע מחדרה לתל אביב", סיפרה אחת מהנוסעות. "חיכיתי בתחנת האוטובוס 50 דקות וראיתי את האוטובוסים פשוט חולפים על פניי. כשסוף-סוף עליתי, הנהג אמר שזה המצב בימים האחרונים כי הנהגים נקנסים אם הם מעלים יותר מ-20 אנשים. זה תסכול עצום לעמוד ככה בתחנה. אנחנו לא נתינים של סמוטריץ', שהחליט לא לפתוח את הרכבת כי הוא חושב שאין מספיק ביקוש. אנחנו הביקוש, ואנחנו אזרחים במדינה דמוקרטית שדורשים את חופש התנועה שלנו. לכל הפחות, שיוציאו עוד אוטובוסים".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר, הגיב שר התחבורה על הדברים: "צריך להבין שקודם כל יש מקומות שאנחנו לא יכולים לפתוח בהם את הרכבת גם אם נרצה. הרי אם פירקנו מסילות, עד שלא נבנה מסילות חדשות אנחנו לא יכולים לפתוח את הרכבת. כל המיזמים שאנחנו עושים עכשיו ברכבת ישדרגו את השירות לנוסעים בצורה דרמטית. כל עבודה שאנחנו לא מבצעים עכשיו – הרי אם חייבים להחליף מסילה או מפלג לא בטיחותי – אנחנו נצטרך לעשות אחר כך. אם לא היום, אז בעוד חצי שנה כשהביקוש והקיבולת תהיה הרבה יותר גדולה - וכך גם הפגיעה בנוסעים".
השר הוסיף כי הוא מאמין שמשרדו פועל באיזון נכון. "אנחנו לא משאירים את הרכבת סגורה לעוד שלושה-ארבעה חודשים. מנכ"ל הרכבת ואני היינו שמחים מאוד לו יכולנו לבצע את כל מיזם החשמול ולגמור אותו תוך 4-3 חודשים על כל 1,500 הקילומטרים של המסילות".
העבודה המשמעותית ביותר שמקודמת כעת על מסילות הרכבת היא פרויקט חשמול הרכבת שבמסגרתו יועברו הרכבות בישראל להנעה באמצעות חשמל, במקום באמצעות דיזל. הפרויקט יאפשר לקטרים לסחוב יותר קרונות, יוביל לדיוק ולאמינות רבים יותר מהשירות לו רגילים הנוסעים בארץ. במסגרת זאת, קו החשמול מירושלים לתל אביב צפוי להימשך עד תחנת סבידור בחודש יוני ועד תחנת הרצליה בחודש ספטמבר.
במקביל, החשמול ממשיך מתחנת אשקלון למרכז הארץ. ברכבת ישראל רכשו מערכי רכבת חשמליים מהתאגיד הגרמני "סימנס" שאמורים להגיע לישראל בספטמבר 2021. אם עד אז לא יחושמל הקו מאשקלון ועד הרצליה, תיאלץ הרכבת לאחסן את מערכי הרכבת בגרמניה בעלות של כ-150 מיליון אירו, ולכן ממהרים כעת לקדם את פרויקט החשמול שהתעכב במשך עשור.
בנוסף, בריאיון לאולפן ynet סיפר השר על האתגרים הבריאותיים בהפעלת הרכבת: "אנחנו מגבשים עכשיו חלופות עם משרד הבריאות, אבל אמרתי חד משמעית - לא נוכל לפתוח את הרכבת אם לא נגיע להסכמות האלה עם משרד הבריאות, וכמו שאמרתי לא נוכל תפעולית לפתוח את הרכבת ולהגביל את משרד הקווים ל-50%".
- שקלתם לבצע רישום מראש, כמו בקו ירושלים ת"א?
"בקו ירושלים-ת"א זה הרבה יותר נוח. יש את תחנת נבון שהיא תחנת קצה, ואנחנו יודעים לווסת את מספר הנכנסים לתחנה. אבל בתחנה אחרת, כמו בנימינה לדוגמה, עוברות 16 רכבות שעות בשעה לשני הכיוונים. גם אם נלך רק על 500 נוסעים ברכבת, שזה חצי מהקיבולת שלה, זה 8,000 נוסעים בכל רגע נתון בתחנה. אין שום סיכוי בעולם לשלוט ולווסת את הדבר הזה.
"אני לא מדבר על עומסים שיש לנו בשגרה עם 1,500 איש ברכבת. אי אפשר לשלוט בזה, אנחנו בודקים היום מערכות חלופיות, מתקינים מערכות אלקטרוניות בתחנות שימדדו חום בלי שנצטרך לעצור כל נוסע בשער, ונוכל לאתר אנשים עם חום גבוה ולשלוח אליהם מיד סדרנים. כמובן שגם נשים אמצעי היגיינה וחיטוי, אבל אני אומר חד משמעית שאנחנו לא יודעים היום לתת מענה בסדרי גודל כאלה לוויסות התחנות. רכישת כרטיסים מראש זה אפשרי במספרים קטנים ובקווים מאוד מסוימים של הרכבת. זה לא אפשרי בצווארי הבקבוק שלנו שבהם הקווים עמוסים מאוד".
בין הדוגמאות שהעלה השר לחיפוש פתרונות מקוריים, ציין סמוטריץ' גם את הדיונים עם משרד הביטחון שעוסקים בהמשך הסעת החיילים כדי להרחיקם מתחנות התחבורה הציבורית: "אנחנו מנסים מגוון רחב של פתרונות, יש לזה השלכות תקציביות ותפעוליות. ננסה תמיד לאזן בין הצורך של המשק לבין ההכרח - לשמור על הבריאות של הנוסעים והציבור".