שתף קטע נבחר

 
צילום: נדב אבס, יריב כץ

אבסורד האוטובוסים: מגבלת המקום יצרה צפיפות גדולה בתחנות

מאות תועדו מצטופפים בתחנות המרכזיות בירושלים ועפולה מבלי שהם יכולים לשמור על מרחק סביר זה מזה. בחיפה תועד תור עצום והנוסעים נאלצו להמתין זמן רב. אגד: "ליבנו עם ציבור הנוסעים אשר אינם זוכים לקבלת שירות הולם בשל הגבלת מספר הנוסעים באוטובוסים"

  

הדוחק הבוקר בתחנות האוטובוסים המרכזיות    (צילום: סוף פטישי, שירלי כליפה, אלקי כרם)

הדוחק הבוקר בתחנות האוטובוסים המרכזיות    (צילום: סוף פטישי, שירלי כליפה, אלקי כרם)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

עומס אדיר נרשם הבוקר (ראשון) בתחנות האוטובוסים המרכזיות, בין היתר בירושלים, חיפה ועפולה. מאות בני אדם הצטופפו באולמות הנוסעים וברציפים, ללא יכולת לשמור על מרחק סביר כפי שנדרש לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה.

 

נתקלתם בעומסים חריגים בתחבורה הציבורית? תעדו ושלחו לנו במייל האדום

 

מחברת אגד נמסר כי "הבוקר מסתמנים לחצים כבדים בכל התחנות המרכזיות בארץ: ירושלים, חיפה, תל אביב, אשקלון, באר שבע, חדרה, אילת, רחובות, ראשון לציון ואחרות. תמונת המצב בקווי השרות מקבילי מסילות הרכבת עגומה למדי וליבנו עם ציבור הנוסעים אשר אינם זוכים לקבלת שרות הולם בשל מצוקת הגבלות המוסעים באוטובוסים".

עומס בתחנה המרכזית בירושלים (צילום: סוף פטישי)
התחנה המרכזית בירושלים, הבוקר(צילום: סוף פטישי)
 

 

כתבנו מדווח באולפן ynet על העומסים    (צילום: ירון ברנר)

כתבנו מדווח באולפן ynet על העומסים    (צילום: ירון ברנר)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בחברת האוטובוסים הסבירו כי "העובדה שאין שירות אוטובוסים בשישי ובמוצאי שבת מגבירה מאד את הקושי בוויסות הנוסעים בתחבורה הציבורית (בעיקר חיילים ומשרתי כוחות הביטחון) - עובדה הגורמת לכולם להתנקז לימי ראשון בבוקר ולימי חמישי אחר הצהריים ולהוסיף ולהכביד על מטלות התנועה בבוקר קשה זה ממילא". באגד הדגישו כי תגברו הבוקר בכ-150 אוטובוסים את הקווים הבין-עירוניים.

 

סוף המתין שעה בתור הארוך לקו 480 לתל אביב. "הבוקר הזה התחיל מוקדם מהרגיל. אומנם חזרתי לעבודה, אבל את הרכבת לא החזירו. הקדמתי בחצי שעה כדי לעקוף את העומס, אבל לא מוקדם מספיק. כשהגעתי לתחנה המרכזית גיליתי תור כזה, שכמעט גרם לחתום יום חופש ולחזור הביתה, רק כדי לא להעביר את היום בתחנה מרכזית ירושלים", הוא סיפר.

 

תמיר ניסה לעשות את דרכו מירושלים לבאר שבע, אך כשהגיע לתחנה המרכזית עמדו עוד עשרות בתור לפניו. "הגענו ברבע לשבע ועלינו 50 דקות אחר כך", אמר. "היו בעיקר צעירים וחיילים, ואם מישהו בקבוצת סיכון זה טרוף שיעמוד שם".

עומס בתחנה המרכזית בירושלים (צילום: סוף פטישי)
(צילום: סוף פטישי)
  

עומס בתחנה המרכזית בירושלים (צילום: אביה בן מיכאל)
(צילום: אביה בן מיכאל)
  

הוא הוסיף: "אני לא מבין מה מטרת מגבלת המקום באוטובוס. בתור עצמו אין ריחוק חברתי, וסכנת ההדבקה גבוהה הרבה יותר, אז סתם שרפו ככה זמן לאנשים בבוקר ושלחו אוטובוסים חצי ריקים".

 

נוסע אחר כתב למייל האדום של ynet: "תחנת מחלף אליקים מפוצצת, אוטובוסים לא עוצרים במשך שעות ואין שום אכיפה לגבי מרחק בין אנשים".

 

גם בחיפה נרשמו עומסים, אך נוסעים העידו כי התחנות התנהלו באופן מסודר יותר. אלקי כרם מחיפה סיפרה: "אני עומדת שעה וחצי בתור לאוטובוס לתל אביב. אני עובדת ברמת גן וכבר לפני שבועיים התחלתי בנסיעות הקשות. באחד הימים נעמדתי מול אנשים וביקשתי שיעלו לאוטובוס לפי סדר ובלי אלימות. לקחתי את היוזמה הזאת כי לא היו סדרנים ועובדי אגד וידעתי שאם לא אדבר תהיה אלימות. האנשים הקשיבו ובאמת ברוגע עלו לפי הסדר. יום למחרת היה איש אבטחה וביקשתי ממנו שייתן מספרים כי מלא נדחפים, והוא היה קשוב ונחמד והביא נייר ועט והתחיל לתת מספרים".

 

הרכבות יחזרו לפעול רק במוצאי שבת 

מגוון סיבות גורמות לעומסים וצפיפות בתחבורה הציבורית, דווקא בזמן שהציבור נדרש לשמור על ריחוק פיזי. ראשית, על כל אוטובוס רשאים לעלות לא יותר מ-20 בני אדם - כמחצית מהקיבולת הרגילה שלהם, ולכן נוסעים רבים לא יכולים לעלות ונשארים להמשיך ולהמתין ברציפים. שנית, מהבוקר הפסיק צה"ל להעמיד הסעות לרשות החיילים השבים לבסיסים והם שבו להשתמש בתחבורה הציבורית.

 

כמו כן הרכבות עדיין לא חזרו לפעול, ונסיעותיהן יתחדשו באופן חלקי רק במוצאי השבת הקרובה, לכן נוסעים רבים יותר נאלצים להשתמש באוטובוסים. בנוסף עד לשבוע הבא, עדיין אין נסיעות אוטובוס בימי שישי בבוקר ובמוצאי שבת. לכן נוסעים רבים יותר נאלצים להשתמש באוטובוסים בימי ראשון בבוקר וחמישי אחר הצהריים, שהם גם כך הזמנים העמוסים ביותר.

 

בצה"ל דווקא התגאו בזמן הסגר כי פיתחו פתרונות טכנולוגיים חכמים שיאפשרו להפעיל מערך הסעות חכם לחיילים שימשיך לפעול גם אחרי משבר הקורונה. הצבא השיק את אפליקציית "שאט"ל" שבנתה מסלולי נסיעה דינמיים באוטובוסים לפי דרישת החיילים. אך למרות המאמצים שהושקעו בפיתוחה, השבוע היא הושבתה ואיננה פועלת עוד.

 

אולפן ynet: ריאיון עם שר התחבורה    (צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

אולפן ynet: ריאיון עם שר התחבורה    (צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במסגרת הגבלת הנוסעים בתחבורה הציבורית, ישנם עומסים בשעות השיא. לכן על מנת למנוע עומסים מסוג זה בימי חזרת החיילים לבסיסים הפעיל משרד הביטחון בשבועות האחרונים מערך הסעת לצה"ל".

 

שיעור השימוש בתחבורה הציבורית עלה משמעותית בשבוע שעבר מ-20% ביקוש ביחס לשגרה ל-30%. במשרד התחבורה הודיעו תחילה שיתאימו את התחבורה הציבורית לפי הביקוש, אלא ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודה בריאיון לאולפן ynet כי חרף המאמצים הרבים המושקעים - מגבלת 20 האנשים באוטובוס חותכת את ההיצע לשליש לעומת השגרה.

 

השר סמוטריץ' פרסם ביום שישי פוסט שבו שטח את הבעיות והאתגרים העצומים שבפניהם עומדת בימים אלו התחבורה הציבורית. לדבריו, "החזרה ל'שגרת קורונה' מציבה בפנינו אתגר מורכב וכמעט בלתי אפשרי לניהול. כדי לשמור על בריאות הנוסעים הורה לנו משרד הבריאות לא לאפשר העלאה של יותר מ-20 נוסעים בכל אוטובוס. זה בערך שליש מקיבולת של אוטובוס בשגרה.

 

"המשמעות הפשוטה היא שאנחנו צריכים להוציא שלושה אוטובוסים במקום כל אוטובוס שהוצאנו קודם לכן. כל הרציונל של פתיחת המשק מבוסס על הקפדה, על ריחוק חברתי ובאוטובוס צפוף פשוט אי אפשר לעשות את זה. לכן, נקודת המוצא שלנו היא שהמגבלה הזו תישאר איתנו עוד זמן רב".

 

השתתף בהכנת הידיעה: יואב זיתון
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סוף פטישי
התחנה המרכזית בי-ם, הבוקר
צילום: סוף פטישי
מומלצים