שתף קטע נבחר

 

החיילים גדשו את תחנות האוטובוס: "המפקד כעס על האיחור"

עם חזרת התחבורה הציבורית בוטל מערך היסעים מגובה באפליקציה - והחיילים הצטופפו בתחנות המרכזיות ובילו יותר מ-10 שעות בדרכים. ההורים תוהים: "הם צריכים לקחת מונית ספיישל?". צה"ל בתגובה: "נתחיל בהפעלה מדורגת של מערך ההיסעים הצבאי"

 

העומסים בתחנות המרכזיות    (צילום: סוף פטישי, שירלי כליפה, אלקי כרם)

העומסים בתחנות המרכזיות    (צילום: סוף פטישי, שירלי כליפה, אלקי כרם)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

דווקא בשיא הצלחת מערך ההיסעים החכם של צה"ל לחיילים, שבוסס על אפליקציה חכמה שאיגדה תכונות של אפליקציית "מוביט" ו"אובר", החליטו בצבא להפסיק את פרויקט "שאטל", פרויקט ההיסעים הפנים-צבאי שטיפל בעשרות אלפי חיילים. המערך נחל הצלחה חסרת תקדים בחודשיים האחרונים של משבר הקורונה, ועם הפסקתו – רבבות נוסעים, בהם גם חיילים, נאלצו להצטופף הבוקר (א') בתחנות המרכזיות ובאוטובוסים.

 

חיילים והורים לחיילים סיפרו ל-ynet כי בניהם ובנותיהם לא הצליחו להגיע לבסיסים בזמן שהוקצב להם וציינו כי המפקדים גילו אוזלת יד בעניין. "זה היה גרוע יותר מהדוחק הרגיל של ימי ראשון של לפני המשבר, כי אז הרכבות פעלו באופן שגרתי", סיפרה חיילת שיצאה מביתה שבגליל בשעה 06:30 והגיעה לבסיסה שבאוגדת עזה רק בסביבות 17:00.

 

סימה, אם לחייל המשרת בקריה בתל אביב סיפרה: "אנחנו גרים בחדרה, ומכיוון שידענו שהבן שלי אמור להגיע לבסיס בתחבורה ציבורית, הוא הגיע כבר בשש בבוקר לתחנה המרכזית בחדרה. אבל עברו שני אוטובוסים ולא העלו אותו בגלל שיש הגבלה של 20 נוסעים. הוא הבין שהוא לא יצליח להגיע לבסיס בזמן וחבר שלו בא לאסוף אותו. הוא אמור להיות בבסיס עד שמונה בערב ולחזור הביתה, אבל לא ברור איך הוא יחזור".

עומס בתחנה המרכזית בירושלים (צילום: מתניה דגן)
הדוחק בתחנה המרכזית בירושלים הבוקר(צילום: מתניה דגן)
  

לדבריה, המפקדים בבסיס אדישים לקשיים החדשים שנוצרו. "למפקדים לא אכפת. עד עכשיו הם (החיילים - נ.פ) עבדו שבועיים בבית ושבועיים בבסיס והם הסכימו לזה למרות שהם ישנו על מזרונים ברצפה בבסיס. אין שם חדרים לישון. עכשיו אמרו להם שמכיון שיש תחבורה ציבורית, הם יעבדו יום בבית ויום בבסיס ושיסתדרו להגיע. המפקדים שלהם גרים באזור תל אביב והם אוספים חיילים שגרים באזור, אבל המפקד לא יגיע לקחת אותו מחדרה ונצטרך למצוא פתרון".

 

"אנחנו לא יודעים מה יהיה בימים הקרובים", הוסיפה סימה בדאגה. "אולי אני אצטרך לקחת אותו, כי תחבורה ציבורית זו לא אופציה. זה לא הגיוני - או שיוסיפו עוד אוטובוסים, למשל של תיירים שעכשיו אין להם עבודה. שיעשו נקודות הסעה. שינצלו אותם. שיחשבו קצת מחוץ לקופסה. פשוט הזוי".

 

ד"ר אלה גרשוביץ-בינר, חברת מועצת כרמיאל שבנה נמצא בטירונות בשיזפון, סיפרה: "הבן שלי צריך להגיע לבסיס בשיזפון, ואין לו איך להגיע. הוא יצטרך להגיע לירושלים ומשם לכרמיאל. אני שוקלת להביא אותו, שזה שש שעות נסיעה. אני חרדה מאוד לבן שלי. מה עושים עם הדבר הזה? אין רכבות, אין כלום. זה הזוי. הם בודדו אותם חודשיים בבסיס, אבל הדוחק בתחנות היום זה אבסורד. מישהו חייב לתת את הדין".

עומס בתחנה שליד העירייה במודיעין ()
"אם הבת שלי הייתה הולכת למסיבה זה היה יותר בטוח", עומס בתחנה במודיעין
 

"אנחנו נבוא לקחת את הילדים שלנו, אבל זה מטורף להגיע עכשיו קרוב לאילת כדי לקחת אותו", היא הוסיפה. "כל שעתיים דוחים אותם ואומרים להם שיגיע אוטובוס אחר. כואב הלב עליהם, זה מטורף. שהצבא יוציא הסעות כמו לפני שלושה שבועות. הקורונה לא נעלמה ויש פחד מגל נוסף וצריך לנהוג במשנה זהירות".

 

גילה אילוז, אם לשתי חיילות, סיפרה כי בתה, המשרתת בבסיס בירושלים הגיעה לתחנה בצומת סירקין בשעה 07:15, וארבעה אוטובוסים שעברו בתחנה לא עצרו כי היו מלאים. "אחרי שגם האוטובוס החמישי והשישי לא עצרו, אבא של אחת החברות נאלץ לקחת אותן לבסיס. הבעיה הזו כבר התחילה ביום חמישי. היא יצאה מהבסיס ולקח לה יותר מארבע שעות להגיע מירושלים לאם המושבות. יש פה מחדל גדול, הבת שלי צריכה לקחת מונית ספיישל? זה פשוט הזוי".

 

גילה אילוז ()
"הבת שלי צריכה לקחת מונית ספיישל?". גילה אילוז
 

שרי בסו מכרמיאל, שבתה משרתת במתקן אדם ספרה: "הבת שלי הגיעה לתחנת האוטובוס עם תיק ענק עליה, והאוטובוס הגיע אבל הוא היה מלא ולא נתנו לעלות, ובעלי שהיה שם איתה לא יכל לקחת אותה למתקן. היא כרגע נמצאת באיזה יישוב מרוחק והיא מתה מפחד, כי המפקד שלה כועס עליה על האיחור".

 

הזדמנות לקצץ בתשלום לחברות התחבורה הציבורית

בצה"ל דווקא התגאו בזמן הסגר כי פיתחו פתרונות טכנולוגיים חכמים שיאפשרו להפעיל מערך הסעות חכם לחיילים שימשיך לפעול גם אחרי משבר הקורונה. הצבא השיק את אפליקציית "שאט"ל" שבנתה מסלולי נסיעה דינמיים באוטובוסים לפי דרישת החיילים. "רק בחודש הראשון בשימוש בשיטה הזו הגענו לפוטנציאל חיסכון של 25% לעומת המשך השימוש הרגיל בתחבורה הציבורית", טען קצין בכיר באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

 

במסגרת השימוש באפליקציה, החייל מזין מראש את מועד יציאתו לחופשת סוף השבוע ואת היעד שנבחר, וכך משקללת האפליקציה עשרות אלפי בקשות של חיילים ומסנכרנת אותן עם מסלולים שמבצעים אוטובוסים שהצבא שוכר מחברות פרטיות. בסופו של דבר החייל מורד בנקודה שמרוחקת בין 300 מטרים לקילומטר אחד מפתח ביתו, גם אם הוא גר ביישוב נידח בערבה.

 

בהתאם לחישוב שערכו בצה"ל, בשימוש במערך ההסעות החכם, מתקצר זמן הנסיעה של החייל בתחבורה הציבורית בלפחות 50%, נחסכים ממנו טרטורים של החלפות קווים ורכבות, הנסיעה ישירה, וגם: צה"ל יכול לחסוך כ-25% מהכספים שהוא משלם לחברות התחבורה הציבורית, במסגרת השיטה הישנה, המסורבלת והמונופוליסטית של תשלום של יותר מ-700 מיליון שקל מדי שנה לחברות התחבורה הציבורית.

   

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי לנוכח העומסים בתחבורה הציבורית בימי ראשון וחמישי, "ייבחן תגבור מערך ההיסעים כמשלים לתחבורה הציבורית ביום ה' הקרוב בעבור משרתי הצבא. ביום רביעי יחל פיילוט של הפעלה מדורגת של מערך ההיסעים הצבאי, לרידוד עומסים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתניה דגן
הדוחק בתחנה המרכזית בי-ם הבוקר
צילום: מתניה דגן
מומלצים