שתף קטע נבחר

מחדל התחבורה הציבורית בעידן ההקלות: "ארבעה אוטובוסים עברו ולא עצרו"

ההגבלה ל-20 נוסעים חתכה לשליש את קיבולת האוטובוסים, והנוסעים משלמים מחיר כבד. נוסעת בתחנה המרכזית בתל אביב: "חיכיתי יותר משעה". נוסע אחר: "עדיף לישון בעבודה". למרות האזהרות מבכירי הענף, משרד התחבורה דוחה את ההאשמות: "הציבור מבין את המחסור"

 

 

ההקלות על אזרחי ישראל דילגו על אוכלוסיית משתמשי התחבורה הציבורית, שנאלצים לחכות זמן ניכר לאוטובוסים שמדלגים על תחנות בגלל ההגבלה של עד 20 נוסעים לאוטובוס. זו תמונת המצב העגומה שנראתה אתמול (א') בתחנות ברחבי הארץ.

 

החזרה המדורגת לשגרה בתחבורה הציבורית והגבלת מספר הנוסעים חתכה את היצע האוטובוסים בשני שלישים, והובילה לעומס קיצוני על מערכת התחבורה הציבורית ועל האוטובוסים בפרט, בזמן שהרכבת עדיין לא פועלת.

 

מנסים לעלות על קו 236 בתל אביב (צילום: אסף זגריזק )
קו 236 של קווים עבר בתל אביב בלי לפתוח דלתות (צילום: אסף זגריזק )

מנסים לעלות על קו 462 בתל אביב (צילום: אסף זגריזק )
וגם קו 462 בתל אביב(צילום: אסף זגריזק )
 

מחוץ לתחנה המרכזית בתל אביב, הקווים למודיעין, לאור יהודה וללוד חלפו בצהריים מבלי לעצור לעשרות הנוסעים שהמתינו בשמש הקופחת. שרה מלוד סיפרה אתמול אחר הצהריים: "אני מחכה כבר שעה לאוטובוס. עברו ארבעה ואף אחד לא לקח נוסעים. אין לנו דרך אחרת להגיע הביתה, רק עם האוטובוס הזה. אנחנו יכולים להיתקע כאן עד הערב. ביום שישי לא הייתה תחבורה ציבורית והיינו צריכים להגיע לעבודה במוניות ספיישל, גם במחירים שלא הצדיקו את יום העבודה שלנו".

 

נוסע אחר סיפר על המתנה של שעה וחצי: "אם זה יימשך ככה אני אשאר לישון באתר העבודות. אף אחד לא רואה אותנו".

 

העומסים בתחנות האוטובוסים, אתמול:

עומס בתחנה שליד העירייה במודיעין ()
סמוך לעיריית מודיעין

עומס בתחנה המרכזית בירושלים (צילום: מתניה דגן)
התחנה המרכזית בירושלים(צילום: מתניה דגן)

עומס בתחנות האוטובוס בנתניה ()
עומס בתחנות האוטובוס בנתניה

על הדרגנועים בתוך התחנה המרכזית בתל אביב - שלא הופעלו גם הפעם - עלו וירדו נוסעים בו זמנית, בניגוד לתקנות. קו 37, שיוצא בכל רבע שעה מהתחנה המרכזית ליהוד, התמלא אחרי שלוש תחנות. שני נוסעים שעלו מעל למותר לא הסכימו לרדת, והנהג המשיך בנסיעה רק בלחץ אחרים. אחת מהן אמרה לו: "אנחנו מחכים 40 דקות". אחר צעק לנהג: "רד אתה אם אתה רוצה".

 

בתחנה המרכזית בירושלים, התמונות העגומות שנראו אתמול בשעות הבוקר חזרו גם אחר הצהריים, ועשרות חיילים המתינו בתחנה לאורך כל שעות היום.

 

ראש המעבדה לעתידים אורבניים באוניברסיטת בר אילן, ד"ר מישל אורן, אמרה כי "הפתרון היחיד היה לעבוד על תוכנית יציאה שתגוון את אמצעי התנועה. להעביר סמכויות לרשויות המקומיות לסגור כבישים לתנועה ממוכנת, וכמו בערים רבות בעולם לעבור לרכיבה על אופניים. אם בוגוטה בקולומביה מסוגלת, והיא בגודלה של גוש דן, אז ודאי גם מטרופולין גוש דן צריך ליהנות מהקלות. לא צריך לפחד מצעדים רדיקליים, כולל אפשרות להקצות נתיב אופניים ראשי על איילון. את השימוש התחבורה הציבורית צריך לתעדף עבור אוכלוסיות מבוגרות, ילדים, נשים בהריון, בעלי מוגבלויות, ולשחרר במנות. מטורף שהורידו את השאלטר במכה ללא הערכות".

 
 

אף שבכירי ענף התחבורה הזהירו מפני קריסת שירותי התחבורה הציבורית, במשרד התחבורה דחו את ההאשמות כלפיהם. משרד התחבורה לא מסר את נתוניו בעניין הביקוש לתחבורה הציבורית אתמול, אך בתחילת השבוע שעבר עמד הנתון על 10% מהשגרה, ובסוף השבוע על 30% מבשגרה.

 

גם העומסים בכבישים החריפו אתמול, ולפי נתוני חברת נתיבי ישראל העומסים בכביש 4 ובצפון הארץ השתוו לאלה שבשגרה. במחקר של מרכז הידע והמחקר הלאומי למצבי חירום, הממומן על-ידי משרד המדע והטכנולוגיה, עלה כי 49% מתוך 1,600 נשאלים ימשיכו לנסוע בתחבורה הציבורית באותה התדירות כפי שנהגו בעבר. 9% מהם ציינו שיגבירו את השימוש בה.

 

כמו כן, עם חזרת מרבית העובדים במשק לשגרה, היעדרה של הרכבת, שתחזור בהדרגה מ-17 במאי ורק ב-1 ביוני תפעל באופן מלא, בולט במיוחד. הרשות הארצית לתחבורה לא נערכה כראוי להיעדרם של הנהגים המוסלמים בתקופת הרמדאן, ויחד עם המצור התחבורתי במהלך סוף השבוע והפסקת שירות ההסעות של צה"ל - הביא לתמונות המטרידות של הנוסעים הצפופים שהמתינו בתחנות המרכזיות.

 

חיים מזרחי, נהג אגד מירושלים, אמר אתמול כי "כבר לפני שלושה שבועות, אחרי יום חמישי עמוס בטירוף פניתי לשר התחבורה שיחזיר את התחבורה הציבורית בשישי ובמוצאי שבת כי אנחנו יודעים איך התנועה עובדת. ראו זה פלא - היום עומסים בכל רחבי הארץ".

 

 

חוף הכרמל ()
תחנת חוף הכרמל

לדבריו, נהגי החברה דיווחו על עומסים לאורך כל שעות היום בתחנות המרכזיות בבאר שבע, ירושלים ורחובות: "הודיעו לנו שמותר לקחת בנסיעה בינעירונית 23 נוסעים ולא 20, ואם ניקח יותר מזה - הנהג צריך לשאת בקנס של 5,000 שקל. הנהג לבדו צריך להתמודד עם זה ועם 30 תחנות ביניים בקו 947, כשעשרות נוסעים שנשארים להתייבש בתחנות בקווי הבקעה".

 

פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה ובניהול מערכות תשתית במכללת אפקה, אמר ל-ynet כי "כל הבעיות מתעצמות במשבר, ובוודאי על רקע צמצום קווים והגבלת מסר הנוסעים במקביל עם החזרה למשק. היו צריכים כבר מזמן לאייש את משרות הנהגים ולהגיע לחזרה לשגרה מוכנים, במקום זאת הורידו את התדירויות והוציאו נהגים לחל"ת".

 

אבינרי אמר כי בשונה מבתחום התעופה שהופסק למרות שהיה ביקוש, "התחבורה הציבורית היא תשתית לאומית חיונית, והעומסים הם לקח על כך שאין לתכנן תחבורה ציבורית לפי שינויים בביקוש". הוא הדגיש כי הדבר נכון גם לרכבת. "המשק חטף מכה והוא חייב להתאושש. הסתמכות על נסיעה במכוניות היא פתרון שרק יחמיר את המשבר. לא נראה שהקדישו מספיק זמן לחחשיבה ולתכנון התחנות המרכזיות, ואנחנו רואים את ההשלכות גם כעת".

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה כי היא משבחת את פועלו של שר התחבורה סמוטריץ', אך המצב בשטח עדיין קשה מאוד. "משבר הקורונה מתחלף מול עינינו במשבר תחבורה חמור", אמרה נוטמן. "הנוסעים עומדים בתחנות ורואים אוטובוסים חולפים על פניהם אחד אחרי השני, ומאות רבות מתגודדים בתחנות המרכזיות, כמובן ללא הריחוק החברתי הנדרש".

 

לדברי נוטמן, "הגיעה השעה שמשרד התחבורה יפתח חדר מצב, בדומה למה שעשה עם 'נתיב פלוס', וירכז בו את דיווחי מפעילות התחבורה הציבורית וכן את דיווחי הנוסעים שעולים מהשטח כדי להגיש פתרונות בזמן אמת לכל אותם אלפים רבים שנסמכים על התחבורה הציבורית בדרך לעבודה".

   

הרכבת תחזור בלי קווים ישירים מהדרום לצפון

במשרד התחבורה הודיעו שהרכבת תשוב לפעילות חלקית במוצאי שבת, אלא שאין פעילות של תחבורה ציבורית במוצאי שבת ולכן ככל שהמצב יישאר דומה, היא תופעל רק מיום ראשון - 17.5.

 

עם הפעלתה, רכבות מכיוון צפון יסתיימו ככל הנראה בתחנת נתניה, שממנה יצאו שאטלים תחת הגבלות הקורונה לתחנות תל אביב. הנסיעות מכיוון דרום ייעצרו בתל אביב, ומשם ייצאו שאטלים לנתניה. מסילת טבעת השרון ומסילת אשקלון ישובו לפעילות רק ב-1 ביוני.

סגר בתל אביב (צילום: AP)
עד סוף החודש - פעילות חלקית בלבד של הרכבת(צילום: AP)

רכבת ישראל טרם פרסמה לציבור את המתווה המלא להפעלתה, ומשרד הבריאות עדיין לא העביר הנחיות הנוגעות לבריאות הציבור בהפעלת הרכבת שבתחנותיה עוברים מדי יום עשרות אלפי בני אדם.

 

הסיבה המרכזית לאי-חידוש תנועת הרכבות, היא ההתקדמות הדרמטית של הרכבת בביצוע פרויקט החשמול, שבסיומו הרכבות בארץ יונעו באמצעות חשמל ולא באמצעות דיזל. הפרויקט יאפשר לקטרים גם לסחוב יותר קרונות.

 

משרד התחבורה: "הציבור מבין את המחסור"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ביחס לעומסים הכבדים כי "במסגרת הגבלת הנוסעים בתחבורה הציבורית ישנם עומסים בשעות השיא.לכן על מנת למנוע עומסים מסוג זה בימי חזרת החיילים לבסיסים הפעיל משרד הביטחון בשבועות האחרונים מערך הסעת לצה"ל".

 

בעניין אי-ההיערכות לחודש הרמדאן ציינו במשרד כי "כמדי שנה חברינו המוסלמים נמצאים בחופשת החג. התחבורה הציבורית מתוגברת בידי כלל הנהגים שאינם מוסלמים, אולם בחלק מהקווים מורגש מחסור בנהגים. אנו בטוחים כי כלל הציבור מבין את המחסור".


פורסם לראשונה 10/05/2020 23:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף זגריזק
קו 236 של קווים עבר בלי לפתוח דלתות
צילום: אסף זגריזק
מומלצים