בזמן הקורונה: הישגים ופרסים לאקדמיה הישראלית
סטודנטים למנהל עסקים באוניברסיטה העברית זכו בתחרות בינלאומית, שנערכה ב"זום". וגם פרסים לפרופסריות ישראליות
משלחת בית הספר למנהל עסקים שבאוניברסיטה העברית בירושלים, בראשות פרופ' ניקול אדלר ופרופ' לב מוצ'ניק, זכתה במקום הראשון בתחרות INFORMS העולמית או בשמה המלא "Real-World Business Challenge in 2020 INFORMS". המשלחת הישראלית, כמו כל 274 המשלחות שהתמודדו באירוע מ-26 מדינות שונות, הייתה צריכה להתייצב בארצות הברית על מנת להתחרות, אולם התפשטות נגיף הקורונה בעולם גרמה לתחרות להיערך השנה באפליקציית ה"זום".
המשלחת הישראלית כללה סטודנטים ישראלים ובינלאומיים, שלומדים במסגרת ההתמחות הגדולה ביותר בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית, BigData Analytics MBA, תוכנית שיצאה לדרך בסך הכל לפני שנתיים בבית הספר. הנבחרת הצליחה להעפיל לשלב הגמר, שבו התחרו שש משלחות, ולבסוף גרפו את המקום הראשון בתחרות וזכו בפרס על סך של 7,500 דולר. בשנה שעברה הגיעה הנבחרת למקום השני ולפני שנתיים למקום הראשון.
השנה נותנת החסות לתחרות הייתה חברת התרופות העולמית "באייר", שביקשה מהמשלחות לייצר שרשרת אספקה לחברת ייצור פיטקטיבית. "באייר" סיפקה לכל צוות סטודנטים נתונים דוגמת מספר המתקנים העומדים לרשותם, תהליכי הייצור האפשריים והציוד הזמין כדי שיוכלו לבצע את חישוביהם. "הזוכה לשנת 2020 היא האוניברסיטה העברית, שבלטה מבין שש הקבוצות העולות לגמר מרחבי העולם שהתמודדו השנה בתחרות. הצוות (הישראלי) נבחר מבין 274 נרשמים המייצגים 26 מדינות. האוניברסיטה העברית בירושלים פיתחה את האסטרטגיה הטובה ביותר לתכנון יעיל יותר וליצירה טובה של מערכי עבודה, לביסוס יכולות הייצור ולאיזון עומס העבודה בשרשרת הייצור", פורסם באתר של INFORMS.
פרופ' אדלר סיפרה כי "קבוצת הסטודנטים שלנו הייתה השנה מגוונת וזה מה שאני מאמינה שהביא לנו את הניצחון. היה מרשים לראות את ההשקעה שלהם דווקא בתקופה הזאת. השאלה שהוצבה לצוותים כולם בתחרות הייתה קשה במיוחד השנה, מאוד מאתגרת. בנוסף, לאורך הסמסטר השאלה שונתה מספר פעמים, גם רגע לפני הגמר, והדבר הקשה על המשלחות. הסטודנטים שלנו הצליחו לשנות במהירות את התוצאות שלהם ולהציגם ביום שני, יום הגמר, בצורה מושלמת עם כל הנתונים המתאימים. במקום השני נבחרה המשלחת הצ'ילאנית שכמעט עקפה אותנו בדקה ה-90, אבל אחרי שהקבוצה שלנו ענתה בצורה כל כך יפה לשאלות זכינו במקום הראשון על חשבונם".
הצוות הישראלי כלל השנה תשעה סטודנטים - שישה סטודנטים מביה"ס למנהל עסקים, שני סטודנטים בינלאומיים (גרמניה וסין) וסטודנט נוסף מביה"ס להנדסה ולמדעי המחשב, כולם מהאוניברסיטה העברית: יפית עטיה יהושע, מרים דניאלובה, עמיחי גלרנטר, ירון אייזנקרפט, יובל להב, חננאל ארמן, גאדיץ זלצברג, פרנצ'סקה ווייבר והייאנג זנג. ראש ועדת השיפוט היה פרופ' ג'ון ברג' מבית הספר למנהל עסקים של "בות'" באוניברסיטת שיקגו, בעל שם עולמי בתחומו, שניהל את מערך השיפוט בגמר יחד עם עוד תשעה שופטים נוספים מומחים בחקר ביצועים ואנליטיקה ונציגים מחברת "באייר".
מחיפה לאקדמיה האמריקנית למדעים ואומנויות
פרופ' ונדי סנדלר, בלשנית וחוקרת פונולוגיה ופרוזודיה של שפות סימנים ותפקיד הגוף ביצירת מבנה לשוני, נבחרה לחברה מן המניין באקדמיה האמריקנית לאמנויות ולמדעים - The American Academy of Arts and Sciences.
פרופ' סנלדר היא המייסדת והעומדת בראש המעבדה לחקר שפות סימנים באוניברסיטה. היא פיתחה מודלים לשוניים שחושפים את הדומה והשונה בין סוגים שונים של שפות טבעיות וחוקרת, מתעדת ומנתחת את תהליך היוולדותן והתפתחותן של שפות חדשות.
על פי נימוקי הוועדה, פרופ' סנדלר נבחרה משום תרומתה הייחודית ברבע המאה האחרונה לחקר שפות סימנים. מחקריה המוקדמים התמקדו בעיקר בתחומי הפונולוגיה והפרודיה. מחקריה בעשרים השנים האחרונות עסקו בהופעתן של שפות סימנים חדשות ודרכים בהן מגויס הגוף במטרה לבטא צורה לשונית מורכבת יותר. פרופ' סנדלר הינה חלוצה בחקר שפות הסימנים החדשות. הוועדה סיימה את נימוקיה במילים "זהו כבוד למנות את פרופ' סנדלר לחברת האקדמיה האמריקאית לאומנויות והמדעים. הקריירה המחקרית הארוכה והייחודית שלה הפכה אותה למובילה עולמית בהבנתנו את שפת הסימנים".
פרופ' סנדלר אמרה: "אני גאה ומאושרת לקבל הוקרה כה מכובדת למחקר המדעי, ולתרומה החברתית של המעבדה לחקר שפות הסימנים באוניברסיטת חיפה. לכבוד הוא לי להצטרף לרשימה מרשימה של חוקרים ואישים המתקבלים לאקדמיה יוקרתית זו".
נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' רון רובין בירך את פרופ' סנדלר ואמר: "זכייתה היא גאווה עצומה עבורנו ואנו מוקירים את פרופ' סנדלר על פעילותה המדעית הייחודית ועל תרומתה לרוח האנושית".
בזכות הסיוע לסטודנטים עם מוגבלות שכלית
פרס לחדשנות מדעית ניתן לפרופ חפציבה ליפשיץ מטעם הרקטורית של אוניברסיטת בר אילן פרופ' מרים פאוסט. הפרס ניתן על המחקר: לימודים אקדמיים לתואר ראשון תרמו לשיפור מנת המשכל של סטודנטים עם מוגבלות שכלית.
פרופ' ליפשיץ, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית עומדת בראש פרוייקט "עוצמות" - שילוב אקדמי בן שלושה שלבים ל-58 בוגרים עם מוגבלות שכלית (מש"ה). בתכנית לומדים שישה סטודנטים עם וללא תסמונת דאון לומדים לתואר ראשון.
לאחרונה התפרסם ספר חדש של פרופ' ליפשיץ. הספר מיועד למשפחות לילדים עם מוגבלות שכלית, אנשי מקצוע בתחום ההוראה, והטיפול והשיקום, חוקרים ומעצבי מדיניות. הוא מציג תיאוריות ומחקרים חדשניים ופורצי דרך על תקופת הגיל המבוגר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית המצביעים על כך שהפוטנציאל הגלום בקרב בוגרים עם מוגבלות שכלית, גבוה מזה הנצפה בפועל וכי מחויבותנו כחברה לפעול למיצוי פוטנציאל זה. ייחודו של הספר הוא בכך שלצד התאוריות והמחקרים הוא מציג סידרה של תכניות התערבות לכל שכבות הגיל המבוגר, רמות התפקוד והאטיולוגיה.