התלמידים חזרו לבתי הספר במסכות: "הנחיות תלושות מהמציאות"
פעילות מערכת החינוך מתחדשת בערים עם התחלואה הנמוכה, ובבתי הספר לומדים תוך כדי תנועה איך להתנהל תחת ההנחיות החדשות. "התגעגענו", סיפרו תלמידי כיתה ו' ממודיעין, אך ההורים זועמים על ההחלטות: "משרד החינוך נטש את הילדים". ראש העיר גבעתיים: "חינוך לישראבלוף"
אחרי חודשיים בבית - מערכת החינוך חוזרת היום (ראשון) בהדרגה בערים שבהן תחלואת הקורונה נמוכה. כך גם כיתות א'-ג', י"א-י"ב, החינוך המיוחד וגני הילדים שחזרו ללמוד, ישובו ללימודים במתכונת מלאה ולא בקפסולות.
הלימודים הבוקר התחדשו למרות גל החום הקיצוני תחת הנחיות של שמירה על אוורור הכיתות בעזרת חלונות פתוחים, וסידור הכיתה בטורים, כאשר לצד כל שולחן ישבו שני תלמידים קבועים. פרופסור לאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית, אמר כי בעיניו הישיבה במסכות מסוכנת יותר מישיבה בלעדיהן, בעיקר בגלל החום הכבד שיגרום לתלמידים לגעת בה בלי הפסקה.
בבית הספר דורות במודיעין, תיארו את ההרגשה כ"אווירה של 1 בספטמבר". המנהלת שולי גנון אמרה לאולפן ynet כי ההתרגשות בקרב הצוות והתלמידים מורגשת היטב. "אמנם היו חודשיים של למידה משמעותית מאוד מרחוק, לצד קשר יומיומי של הצוות, אבל היום הם מגיעים אחרי חודשיים", אמרה גנון.
גנון אמרה כי בית הספר הונחה לשמור על מרחק בין התלמידים ולהקפיד על היגיינה ועטיית מסכות. "השאלה הגדולה היא איך לומדים יום שלם עם מסכות", ציינה גנון. "זה לא היה במתכונת הקפסולות, ואנחנו כל הזמן לומדים את ההנחיות, אבל אנחנו מקפידים שמהרגע שהילד נכנס לבית הספר, איש צוות מלווה אותו לאורך כל היום".
"יש לא מעט דברים שמעלים סימני שאלה", הודתה גנון. "עטיית המסכה, אוורור הכיתות בימים כאלה, שתיית מים לצד איסור השימוש בקולרים ושמירת מרחק של שני מטרים במהלך הפסקת אוכל בכיתה של 34-30 תלמידים. אנחנו ננסה להתמודד כל יום הוא יום למידה חדש", אמרה.
"בזמן השיעור לא נדרש מרחק של שני מטר בין התלמידים, אלא מרחק פיזי סביר בין השולחנות", אמרה גנון. "העניין הוא בהפסקת האוכל, כשהילדים מסירים את המסכה כדי לאכול. אם הימים היו פחות חמים, היינו יכולים לצאת בצורה מסודרת למרחבים מוצלים, אבל הפעם נלמד תוך כדי תנועה".
התלמידים בשכבה הבוגרת הונחו להיכנס מהשער האחורי כדי לא ליצור התקהלויות, ונעמי, תלמידת כיתה ו' בבית הספר, אמרה כי היא שמחה מאוד לשוב ללימודים. "לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל כיף לנו לחזור בגלל שלא היינו פה כל כך הרבה זמן".
חברה לספסל הלימודים, ינון, הוסיף כי הוא מתקשה להתרגל למסכה, והתלמיד גיל סיפר כי ההכנות למופע הסיום של כיתה ו' יצטרכו להיערך בעזרת הזום כיוון שהמורה נמצאת בקבוצת סיכון. גיל הודה כי אם אחד מחבריו יתקרב אליו באופן שמפר את ההנחיות, הוא לא בטוח ידווח על כך למורים. "אני אלך לומר שלום לחברים שלי, כי התגעגעתי אליהם מאוד", אמר.
ראש העיר גבעתיים: "הנחיות תלושות מהמציאות והשטח"
ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, שהחליט להמתין עם החזרה ללימודים עד יום שלישי, אמר כי הקושי האמיתי עם ההחלטה היא הנחיית המסכות. "יש הנחיות לא ישימות. אנחנו יכולים לשבת עם מסכה אולי רבע שעה, והילדים לא יוכלו לשבת לאורך כל שעות היום. אנחנו מחנכים אותם ככה לישראבלוף", טען קוניק. "הילדים לא טיפשים. מבקשים מהם לשמור על מרחק של שני מטר, אבל זה לא יקרה. אין מי שיאכוף את זה".
קוניק טען כי כבר מהיום הראשון של משבר הקורונה ראשי הערים התלוננו שההחלטות מתקבלות מבלי ידיעתם. "ההחלטות הן תלושות מהמציאות ולא מחוברות לשטח", תקף קוניק. "אנחנו שומעים בלילה את ההנחיות, בהודעות כאלו ואחרות, ואחרי יומיים שלושה עדיין מתרוצצים כדי להבין מה הן אומרות. האנשים שמקבלים את ההחלטות לא משחררים, ולא נותנים לנו להחליט. אם ראשי הערים מסוגלים בשעת חירום לאסוף את האשפה ולחלק מנות חמות לשורדי שואה ולקשישים - אני חושב שאנחנו יכולים".
ראש העיר התעקש כי הוא תומך בחזרה ללימודים, אך אמר כי ברשויות יודעים לעשות את זה בצורה טובה יותר. "תנו לנו את ההנחיות, ואנחנו נחליט איך לחזור", קרא למשרדי הממשלה. "יכול להיות שיש עיר מסוימת שיותר מתאים לה מבחינת המבנים והצוות החינוכי שלה להביא את שכבות ז'-ח' או אפילו ד'-ה' בשעה מהשעה 13:00 ועד 17:00-16:00, ולא עם כולם בבוקר. אין לנו מספיק עצמאות בנושא הזה. מספיק עם ההנחיות הלא ישימות, הקפסולות ושמירת המרחק בין התלמידים. זה עדיף מכלום, אבל אני חושב שאנחנו בשלים לפתוח את מערכת החינוך בלי ההנחיות".
פורום 15 הערים הגדולות - אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה, ותל אביב-יפו - החליט כי החזרה אצלן תהיה הדרגתית. בכיתות ד' עד י' יחזרו לפעילות לימודית מלאה החל מיום שלישי, "וזאת בשל הצורך בהתארגנות מתאימה של מערכת החינוך העירונית לקליטתם מחדש", לפי ההודעה. חיפה, יודגש, נכללת בפורום ה-15, אך שם אמרו בעירייה כי טרם התקבלה החלטה סופית.
ההורים זועמים: "משרד החינוך נטש את הילדים"
יו"ר הנהגת ההורים, עורך הדין אייל בן יהודה באום, בירך על ההחלטה לחדש את הלימודים, אך תהה מדוע התעלמו מהשרב הכבד. "אנחנו קוראים לשקול מחדש ולתת הנחיות ישימות. אם המחיר של לשמור על בריאות ילדינו יהיה להמתין עוד שלושה או ארבעה ימים כדי שהשרב יחלוף, אנחנו נשלם את המחיר הזה", אמר ברום. "בריאות הילדים היא החשובה לנו ביותר".
באום התעקש כי "יש רק גורם אחד שאחראי לביטחון הילדים בחזרה לבית הספר והוא משרד הבריאות. אני מבקש לחדול ממשחקי קבלת האחריות ולצאת בהנחיות סבירות. עטיית מסכה במשך יום שלם - זו החלטה לא הגיונית". הוא ציין כי "אין דוגמא טובה יותר למצבו של משרד החינוך מכך שהתיק הזה היה האחרון שחולק בממשלה. זו תמונת הראי של מעמד החינוך במדינת ישראל".
ניצן וויסברג, פעילה חברתית ואם לארבעה ילדים, שלחה רק את בת החמש לגן, בעוד ילדיה בני ה-13, 10 ו-7 נותרו בבית. "אני לא מרגישה שההנחיות דבתי הספר קיבלו הן מציאותיות, ולא מרגישה לנכון לשלוח ילדים לתוך כזה כאוס", אמרה.
"לתחושתי, לאורך כל התקופה משרד החינוך נטש את הילדים, ובכל פעם מגיעות הנחיות שנראות בפאניקה, מנותקות לחלוטין מהמציאות", ציינה וויסברג. "בזמן הלמידה המקוונת ילדי הגן היו אמורים לשבת חמש שעות מול המסך ולתפעל מעבר בין חדרים ולהכין לעצמם ארוחת צהריים. גם לעטות מסכה כל היום, גם בימים בלי 35 מעלות חום, זה לא ריאלי".
וויסברג הסכימה עם דבריו של פרופ' אידלמן ואמרה כי "במשרד החינויך רוצים להוציא פקודות, וזה חינוך לישראבלוף. הילדים והמורות ידעו שלא יקיימו את ההנחיות. אני לא מאמינה בדבר הזה, זה שם את כל האחריות על המנהלות, המורות וגם עלינו ההורים. כל החזרה לשגרה נעשית בצורה לא מחושבת. אפשר היה במהלך הסגר להקים צוות של הורים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע, גם מהעולם הטכנולוגי".