עמוד במקום תחנה: סיוט בהמתנה לאוטובוס
תדירות האוטובוסים לא עומדת במגבלות הקורונה, ורבים חולפים על פני תחנות מבלי להעלות נוסעים. ההמתנה בשרב הכבד ובתחנות שחלקן לא מקורות הוא שילוב כבד מנשוא. מנכ"ל "אור ירוק": "כך לא מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית"
מגבלות הקורונה על התחבורה הציבורית הפכו היום (שני) לבלתי נסבלות עוד יותר, בשל גל החום השורר בכל חלקי הארץ. נוסעים רבים מצאו עצמם ממתינים זמן רב בתחנות תחת השמש הקופחת בעקבות ההנחיה שלא להעלות לאוטובוסים יותר מ-20 בני אדם, ועל רקע הזנחה מתמשכת מצד משרד התחבורה.
רותי, שביקשה להגיע מראש העין לתל אביב, המתינה יותר משעה בתחנה לקו 477. "מדובר בימים שפשוט בלתי אפשרי לשהות בהם זמן ממושך בחוץ. עמדנו ממש מתחת לשמש ללא שום מגן, ואף אוטובוס לא יצא מהתחנה שלו בזמן". היא הוסיפה כי משעלתה לבסוף על האוטובוס, הוא חלף על פניהם של נוסעים בתחנות הבאות בשל מגבלת המקום: "מדובר בימים לוהטים, ורבבות אנשים תלויים בתנועת האוטובוסים, במיוחד כשהרכבות עדיין מושבתות. אם לא מצליחים לתגבר את השירות, שלפחות ידאגו שהקווים שכן פועלים ייצאו בזמן".
קבוצת מתנדבי "אור ירוק" על שם שניאור חשין בדקו לפני חודשיים 242 תחנות אוטובוס ב-47 רשויות בישראל. התוצאות היו עגומות: באחת מכל עשר תחנות אוטובוס אין הצללה מהשמש היוקדת. כמו כן, בכ-60% מהתחנות לא היה כתב ברייל, וב-31% מהן לא היה לוח זמנים של קווי האוטובוס. בתחנות שנבדקו באור עקיבא, בשוהם ובבאר שבע נמצא שאין גג. בבית שאן, בקידר ובנתניה הסתפקו בעמוד בלבד. באשקלון, בחדרה ובחבל מודיעין דווקא היה גג, אך זה לא סיפק צל כנדרש.
ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק", התייחס לתוצאות הבדיקה: "נוסעי האוטובוסים נאלצים לעמוד זמן רב בחום הכבד, ללא גג שיגן עליהם מהשמש או כיסאות שיאפשרו להם לשבת. ככה לא מעודדים אנשים לעבור מהרכב הפרטי לשימוש באוטובוס. תוצאות הבדיקה מראות עד כמה התחנות גם לא נגישות לאנשים עם צרכים מיוחדים, מה שלמעשה מרחיק אותם מהחברה ולא מאפשר להם לנהל אורח חיים תקין ונורמלי".
הוא הוסיף כי למשרד התחבורה ולשרה החדשה שתיכנס אליו יש עבודה רבה: "אחת המשימות המרכזיות של שרת התחבורה הנכנסת היא להנגיש ולשפר את התחבורה הציבורית, כך שכולם יוכלו לעשות בה שימוש בצורה קלה ובטוחה".
ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלאנט תכנון עירוני, ציין כי גם תחנות האוטובוס שכן מוצבות כיום בערים לא מצילות מפני השמש, למרות העובדה שיש להן גג: "מדובר בתחנות שתכנן האדריכל הידוע נורמן פוסטר לפני 30 שנה לשימוש בצפון אירופה, וברור שכיום עם שינויי האקלים ובמדינה חמה כמו ישראל הן לא רלוונטיות". הוא הוסיף: "מרבית התחנות האלו הן של חברה בינלאומית ענקית שעניינה טיפול בפרסום על תשתיות תחבורה ציבורית, והן שקופות עם גג קל, שבחלק גדול משעות היממה לא מספק צל".
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר: "מגבלת הנוסעים מייצרת בפנינו אתגר קשה עד בלתי אפשרי. כלל האוטובוסים עובדים, אבל בחשבון פשוט אנחנו צריכים עד פי שלושה אוטובוסים בכדי לעמוד במגבלת הנוסעים. לכן איחדנו קווים דומים, ואנחנו מוציאים נסיעות מתחנות היעד ומתחנות הביניים. הפעלת קווים שאינם פעילים כיום תהיה בהכרח על פני קווים פעילים, מה שיפגע בנוסעי התחבורה הציבורית. אנו יודעים כי מדובר בתקופה קשה לנוסעים ובטוחים כי לאחר הסרת הגבלת המקום נוכל לשפר את התחבורה הציבורית. בשנה האחרונה מציבה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תחנות אוטובוס חדשות ברחבי הארץ בהתאם לתוכנית שנקבעה, ובהן סככות המגינות מהשמש והגשם".
מחברת אפיקים המפעילה את קו 477 נמסר: "באשר לקו המדובר, עומס תנועה שגדש את הכביש גרם לאיחורו. מעבר לכך, החזרה לשגרה תחת מגבלות יחד עם צום הרמדאן, מגבילה את יכולת החברה להקצות אוטובוסים נוספים לתגבור כך שלעתים הנוסעים נאלצים לחכות לאוטובוס הבא. אנחנו פועלים בכל עת לשרת את ציבור הנוסעים ולאפשר להם נסיעה מהירה ובטוחה אל היעד".