זעם על הדחייה בפתיחת הרכבת: "צוחקים לנו בפנים"
משתמשי הרכבת, שציפו לחזרתה ב-1 ביוני, הביעו מורת רוח נוכח הודעת השרים אדלשטיין ורגב על פתיחתה ב-8 ביוני, שבוע אחרי תאריך היעד: "טירוף מערכות". אלינור מהצפון האריכה את החל"ת: "מסיבות כן ורכבת לא? זה מתסכל"
נוסעים רבים שמשתמשים בשירותי הרכבת הביעו הערב (א') מורת רוח נוכח החלטת שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין לדחות את חזרתה ל-8 ביוני. ברקע, נרשמים עומסים כבדים באוטובוסים, לצד ירידה בתדירות הגעתם בעקבות חג עיד אל-פיטר.
בהודעת השרים שפורסמה הערב נכתב כי מדובר בבשורה לאזרחים, אולם דני, תושב חיפה, לא חושב שכך הדבר. "מדובר בבשורת איוב. לאלפי אנשים שנסמכים על התחבורה הציבורית נשלל חופש התנועה בשל תירוצים מומצאים", הוא קבע. "מדובר בטירוף מערכות. פתחו את הים, פותחים מסעדות ואירועים, אנשים נערמים אחד על השני באוטובוסים – ואז מדברים על דחייה בהפעלת הרכבת בגלל בריאות הציבור?".
דני שב ותהה מה הסיבה לכך שתאריך הפתיחה נדחה שוב, מ-1 ביוני. "כנראה שמי שמקבל את ההחלטות מעולם לא נסע בתחבורה ציבורית או ברכבת, ולכן לא מבין שאי אפשר לחזור לשגרה בלי כלי התחבורה במדינת ישראל. הכי גרוע שלא טורחים להסביר לנו למה התאריך נדחה שוב?".
אלינור, תושבת הצפון שעובדת בתל אביב, סיפרה כי נאלצה להמשיך את תקופת החל"ת מאחר שאין לה דרך להגיע לעבודה. "הכנתי את עצמי נפשית ל-17 במאי ואחר כך ל-1 ביוני, ועכשיו דוחים את זה שוב בעוד שבוע. זה כבר ממש מרגיש שצוחקים לנו בפנים", אמרה. "איך זה הגיוני שלא בטוח לפתוח את הרכבת אבל מסיבות ומועדונים כן? זה פשוט מתסכל".
שירלי, שמתגוררת בנתניה, ניסתה לעשות את דרכה ממקום עבודתה בתל אביב אל ביתה בנתניה, שלקחה לבסוף שעתיים. "אני אמורה לעבוד עד 18:00 אבל בגלל שהתחבורה בעייתית אני נאלצת לצאת כבר ב-17:00", סיפרה. "הגעתי לתחנה בעזריאלי וחיכיתי לקו 650 שכלל לא עצר. עברו ארבעה אוטובוסים והלכתי ברגל לתחנה אחרת. בסוף עליתי על שני אוטובוסים במקום. אם הרכבת הייתה פועלת העומס היה יורד והשירות היה משתפר".
בעמוד הפייסבוק "בארכבת" הגיבו בחריפות לדחייה הנוספת בהפעלת הרכבת: "לנוסעי ונוסעות הרכבת כבר נמאס! עשרות אלפים שלא שבו עדיין למקומות העבודה שלהם ועתה יצטרכו להסביר למה הם ייאלצו להיעדר שבוע נוסף. לא ייתכן שהמשק חוזר לשגרה, אך רק עבור מי שיכול להרשות לעצמו לנסוע ברכב. אנחנו מזמינים את עובדי משרד התחבורה והבריאות להצטרף אלינו בסולידריות עד 8 ביוני, ולא להגיע ברכב לעבודה".
בתוך כך, המשבר בתחבורה הציבורית מורגש גם באוטובוסים. השירות קורס בשעות העומס, בעיקר לנוכח היעדרותם של נהגים רבים לרגל חג עיד אל-פיטר, שאליו משרד התחבורה שוב לא נערך כראוי. מקור בכיר בענף התחבורה הציבורית ציין כי לא התקבלה כל הנחיה ממשרד התחבורה בנושא.
לצד זאת, יש לציין, תחבורה ציבורית בין עירונית אינה מופעלת כלל בסופי השבוע נכון לעכשיו. נוסעים שנסמכים על התחבורה הציבורית נאלצים לשהות תחת עוצר עירוני בין חמישי בערב ליום ראשון בבוקר. גם בחיפה ובאילת, שם לפי הסטטוס קוו מופעלת תחבורה עירונית בשבת – לא חזרו הקווים, חרף הצהרת משרד התחבורה לפיה הם יחזרו.
הערב הודיעו השרים אדלשטיין ורגב כי הרכבת תשוב לפעילות ב-8 ביוני ולא ב-1 ביוני, תאריך היעד עד כה. בדיון שקיימו השרים עם אנשי המקצוע של משרדם, סוכם בנוסף על הקלות בנוגע להגבלות הקורונה על התחבורה הציבורית, שהובילו להמתנה ממושכת בתחנות האוטובוסים. על פי הסיכום, החל מ-28 במאי קיבולת הנוסעים המותרת במערך האוטובוסים הבין-עירוני תגדל מ-23 נוסעים ל-46 נוסעים, כך שלמעט השורה הראשונה שמאחורי הנהג ניתן יהיה להשתמש בכל מושבי האוטובוס. עם זאת, האיסור על נסיעה בעמידה יימשך.
ביקורת נוקבת הופנתה כלפי משרד התחבורה נוכח ההחלטה להחזיר את המשק לפעילות הדרגתית ללא הרכבת, בשל עבודות התשתית הנרחבות במסילות. במשרד הודיעו אחרי טענות קשות כי הרכבת תחזור לפעילות מקוטעת ב-17 במאי ולפעילות מלאה ב-1 ביוני, אולם מנכ"ל משרד הבריאות התערב והודיע על התנגדותו לתאריך היעד והפעלת הרכבת נדחתה ל-1.6. השרה רגב עוד לחצה לפתוח את הרכבת בהקדם אולם נראה שהיא נאלצה להתקפל במאבק הנוכחי.