פרויקט מיוחד: מחזירים את הצימרים לקדמת הבמה התיירותית
הצימרים וחדרי האירוח שבו לפעול בימים האחרונים, אבל מה בעלי הצימרים צריכים לעשות כדי להשאיר את הישראלים לחופשה בארץ גם אחרי שהטיסות יחזרו? פרויקט מיוחד של ynet בשיתוף המרכז לצמיחה פיננסית ולהב עושה סדר לבעלי לעסקים ולצרכנים, על החזרה לשגרת פוסט קורונה. צפו באולפן
בשיתוף בנק הפועלים
מאז חג השבועות נראה הישראלים הסתערו על הצימרים, המלונות, אתרי הטבע ומקומות הבילוי ששבו לפעול. אז רוח במפרשים כבר יש, אבל טיסות לחו"ל עדיין אין, וחופשות המוניות מעלות חששות, מה שמביא את הצימרים ומקומות הבוטיק אל קדמת הבמה התיירותית. אז מה היתרונות שלהם בשגרת הקורונה ואיך ה"צימריסטים" - אנשי הצימרים, יכולים לנצל את התקופה הזאת כדי להשאיר את הישראלים לנפוש בישראל גם בשגרה מלאה.
כדי להבין טוב יותר את האפשרויות העומדות בפנינו כנופשים וכתיירנים, הגיעו למשדר מיוחד של אולפן ynet: אלון גל, המאמן הלאומי; שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי עסקי ומרצה לשיווק במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים; אבי כנען, יזם ויועץ תיירות כפרית ובעלים של "כנען וילג' מלון בוטיק וספא; ויואש לימון, מנהל תיירות מצפה רמון במסגרת שותפות תיירות הר הנגב. במהלך המשדר ענו חברי הפאנל גם על שאלות שהופנו ממשתתפים שהתחברו לשידור באפליקצית זום. צפו במשדר המלא.
המשדר מתקיים במסגרת פרויקט מיוחד של אולפן ynet בשיתוף להב ובנק הפועלים. בימים הללו אנו מקיימים מספר מפגשי למידה והעשרה ייחודיים עם מומחים מהשורה הראשונה ואנשי מקצוע מהטובים בתחומם - רפואה משלימה, תיירות ונופש, מסעדות, תרבות והופעות, חינוך, חנויות, סטארטאפים, סחר מקוון ועוד. המומחים יתנו כלים רלוונטיים ועדכניים שיסייעו לעצמאים להכין את העסק לאתגרי השוק החדש, וגם יספקו לצרכנים מידע על הזדמנויות שכדאי לנצל דווקא בתקופת פוסט קורנה - ויחד נוכל להחזיר את המשק למסלול.
"הלקוחות יוצאים מהמשבר הרבה יותר חששנים והססנים לגבי סניטציה במקומות בהם הם נופשים", אומר לחנה. "לא מספיק להגיד ללקוח עשיתי סניטציה, הלקוחות צריכים לראות את זה". מעבר לכך, אומר לחנה, שזה הזמן לקחת את העסק לעולמות של תיירות אקולוגית. "הלקוחות עכשיו מחפשים מקומות מאווררים, שקשורים לטבע. דווקא הנושאים הללו יכולים להיות מחוברים לעולם התוכן ויש להם יתרון לעומת בתי מלון".
"תיירות כפרית - הרבה יותר בטוחה"
איך בעצם ממתגים את המילה הזאת "צימר" שבעבר היו לה בהקשר הישראלי כל מיני קונטקסטים אולי קצת פחות טובים אבל היום בעצם יש הזדמנות מעולה לשיקום?
"התדמית שנוצרה לצימר התחילה יפה ולאט לאט דעכה כשהתחרות בחו"ל הייתה הרבה יותר גבוהה, גם במחירים וגם במוצר עצמו, אבל אנחנו כבר לא בעולם הצימרים יותר, כל העולם הזה השתנה - מאוהל ועד מלון שהולך להיפתח ב-10,000 שקל ללילה אי אפשר להישאר עם המילה "צימר". היתרון של התיירות הכפרית בעולם הקורונה, הוא שהמקום בטוח יותר, נוח, מאוורר, בטבע - וזה בדיוק הרעיון של נופש בישראל, לצאת מהעיר, לחוות חוויה כפרית, להירגע ולחזור חזרה לעיר".
איך זה עבד אצלכם בסוף השבוע? ובכלל גם לקראת הקיץ שבא עלינו לטובה?
"אין ספק שעם ישראל רצה לצאת", אומר יואש לימון מתיירות הר הנגב. "אנשים מילאו את כל אתרי התיירות ואתרי האירוח. אני מסכים לגמרי שזה מזמן כבר לא "צימרים". אנחנו מדברים על אתרים מגוונים ופעילויות מגוונות. על אתרי אירוח שמשלבים כוחות שמשלבים ויוצרים שיתופי פעולה עם על מיני עסקים אחרים"
זאת בעצם ההזדמנות לשינוי של כל עולם התיירות הכפרית בישראל?
"ללא ספק", אומר אלון גל, "קודם כל צריך להבין לא יהיו הרבה טיסות לחו"ל - בטח לא בקיץ הקרוב אפילו בשנה הקרובה".
אבל עדיין זה לא אומר שצריך להתייחס לישראלים כאל "קהל שבוי"
"הפוך! אני אומר הפוך!", אומר גל. לדבריו, זאת הזדמנות לראות את מה שקורה בחופשות של הישראלים בחו"ל ולחשוב איך המודל הזה יעבוד בישראל. "בחו"ל אנחנו מגיעים למקום ועושים טיול כוכב, נוסעים לפה, נוסעים לשם, קצת אטרקציות. היום התיירות הכפרית צריכה להסתכל על עצמה ככזו. אם ייקחו אותם כמובן מאליו, זה לא יעבוד, נהפוך הוא, צריכה להיות פה קפיצת מדרגה משמעותית. כל מקום אירוח צריך לחשוב על המרחב התיירותי כולו באופן בו הוא משווק את עצמו, על כל המשתמע מכך".
לימון מביא דוגמה לשיתוף פעולה כזה שכבר עובד היום. "מצפה רמון, ירוחם ורמת נגב משתפות כיום פעולה. אנחנו מבינים שהתיירות המדברית היא לא רק במצפה רמון אלא בכל המרחב". לימון מספר שאנשים באים למצפה רמון לטיול או ללינה אבל ממש לא נשארים רק שם. אלא גם לנים בחדרי אירוח בירוחם וברמת נגב, וגם נהנים מהפעלות, הסעדה, סדנאות ומרכזי מבקרים בירוחם וברמת נגב, ולכן כל המרחב נהנה מתיירות שמתעצמת משנה לשנה. "גם בעסקים מתחילים לעשות את אותו הדבר", הוא מדגיש.
מה כדאי לצימריסטים לעשות?
"אני חובב אירוח בצימרים", אבל מעולם לא קיבלתי טלפון יזום של בעל צימר אחרי שביקרתי אותו", אומר לחנה, וממליץ לבעלי הצימרים ולבעלי התיירות הכפרית לייצר מאגר לקוחות עם פוטנציאל לביקור חוזר. "בעלי הצימרים ומקומות האירוח צריכים לבנות לעצמם מאגר לקוחות בדיוק בשביל סיטואציות כאלה. חובה לעשות רשימת לקוחות".
נוסף על כך מזהיר לחנה מפני העלאת מחירים בימים אלו, למרות שרוב בעלי הצימרי ספגו הפסדים כלכליים עצומים בתקופת הסגר. "לא להעלות מחירים. כל ניסיון להעלות מחירים לא יתקבל בהבנה אצל הלקוח, הלקוח מסתכל על האינטרסים שלו ומצפה בקטע הזה להוגנות ל-Value for money".
עד לפני הקורונה ישראלים היו טסים לחוץ לארץ כי זול יותר אבל מה לעשות שעלויות תחזוקה ופרסום בישראל מאד יקרים. איך אנחנו יכולים בכל זאת לגרום לאנשים להבין את זה?
"קודם כל אני רוצה לומר שזאת הזדמנות לפנות באמת לגורמים ממשלתיים להוריד את המע"מ, אני עובד 50% עם תיירים מחו"ל והם לא משלמים מע"מ. מדינת ישראל צריכה להוריד את המע"מ כדי להשאיר את הישראלים בארץ, כדי להשאיר את הכסף בארץ. כדי ליצור מצב שאחד משלב את השני והמיסים שאני מרוויח אני מחזיר אותם חזרה למדינה".
"כבעל מלון בוטיק בגולן ליד הכנרת, אני אומר לך שאני מכיר את רוב בעלי העסקים באזור שלי", אומר אבי כנען. "יש לפחות 2,000 חדרי אירוח והמון אטרקציות, אבל רוב האנשים מתפרנסים בקושי. אני יכול להבטיח שרוב האנשים לוקחים מחיר הוגן. הכל הולך למיסים, חשמל עולה יותר יקר, ארנונה יותר יקר".
בשיתוף בנק הפועלים