תלמידי החכמים מתפלפלים: על איזו אוזן תולים תחילה את מסכת הקורונה?
רב מהישיבה היוקרתית "מיר" הוציא חיבור החוקר לעומק את הסוגיה הרת הגורל: על איזו אוזן יש לתלות תחילה את המסכה המגנה מפני הנגיף? בדרך לתשובה בדק, בין היתר: "המקפל שרווליו, איזה שרוול יקפל תחילה" ו"האם יש להקדים במשקפיים הרכבת ידית ימין על אוזן ימין קודם ידית שמאל"
שגרת הקורונה עוררה בחודשים האחרונים כמה דילמות שהעסיקו את פוסקי ההלכה, בעיקר סביב נושאים "קלאסיים" כמו צירוף אנשים ממרפסות שונות למניין תפילה אחד, הענקת משלוחי מנות דרך צד-ג' בפורים - והשתתפות בליל סדר משפחתי בזום בפסח, אבל כעת יש מי שמרחיק לכת עד לשאלה הרת הגורל הבאה: על איזו אוזן יש לתלות תחילה את מסכת האף והפה המגנה מפני התפשטות הנגיף? רב מהישיבה החרדית היוקרתית "מיר" בירושלים הוציא לאור חיבור מיוחד החוקר לעומק את הסוגיה, ובתום דיון ארוך הכריע: זה לא באמת משנה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
בעולם הישיבות הליטאי יש הנוהגים לצלול לעתים לעומקם של נושאים הלכתיים איזוטריים ואף היפותטיים ולהתפלפל בהם, כהפוגה מרעננת מסדר הלימוד הרגיל. במבט חיצוני הדבר נראה לרבים כמגוחך ומיותר, אך בעיניי התלמידים והאברכים מדובר בתעסוקה חיובית לשעות הפנאי, העדיפה על ביטול הזמן בענייני בחול, על פי ביטוי שטבע משורר תהילים "תורתך (היא גם) שעשועיי".
קיראו עוד בערוץ היהדות:
- איחוד האמירויות: תפילה בעברית למנהיגי המדינה
- המהומות בארה"ב: בתי כנסת הושחתו; עסקים יהודיים נבזזו
- נקודת האפס של הקורונה בניו-יורק: הקהילה היהודית מתקשה להתאושש
הדיון בשאלת האוזן שעליה יש לתלות תחילה את מסכת הקורונה הופיע בעלון "פניני הלכה" שראה אור לאחרונה. הדילמה התעוררה על רקע הדין לפיו אדם צריך לנעול תחילה את נעל ימין ולקשור תחילה את שמאל, והרב אברהם זנגר נדרש להכריע האם הוא חל גם על המסכה. בתשובתו הציג הרב את צדדי הספק, והסביר כי בניגוד לנעליים, הנחשבות כל אחת ל"בגד" אחר - המסכה היא אחת, והיא גם איננה נחבשת על האיבר שלגביו השאלה (האוזניים) אלא הוא רק מחזיק בה.
בין ימין לשמאל
בהמשך דן הרב זנגר בהרחבה בטעם הקדמת הנעילה על רגל ימין, ובסיבה לכך שדין זה לא נאמר גם בלבישת בגדים אחרים, תוך שהוא מדקדק בכתביהם של פוסקים מתקופות שונות של השתלשלות ההלכה שהתייחסו לנושא. בין היתר, חקר את הנושאים הבאים: "איטר – איזו רגל ינעל תחילה", המקפל שרווליו – איזה שרוול יקפל תחילה" ו"האם יש להקדים במשקפיים הרכבת ידית ימין על אוזן ימין קודם ידית שמאל".
מסקנת הרב אברהם זנגר: "נראה דלא (שלא) שייך בזה דין קדימה, לפי שדין הקדימה הוא משום חשיבות איבר ימין שמקדים להלבישו, וכאן הלבישה היא על הפנים ולא על אוזן ימין או שמאל. ועוד נראה דדין (שדין) קדימה שייך רק בבגד של כבוד או שיש בו עכ"פ (על כל פנים) תועלת לגוף, ולא בגד כזה המשמש להגנה ועיקרה למניעת נזק מאחרים". עם זאת הוסיף הרב: "אפשר דיש (שיש) בזה עניין על פי קבלה לעשות כל מעשיו מימין לשמאל, ולכוון כי הכול נכלל בימין ומן הימין בא לשמאל".