לא מחכים: בתי ספר חוזרים בעצמם לקבוצות וללמידה מרחוק
רשויות ומנהלי בתי ספר לקחו את השרביט ממשרד החינוך, והחלו לקדם באופן עצמאי מדיניות של חזרה לקפסולות ולמידה מרחוק במוסדות. מנהל תיכון: "רואים את המציאות, מנסים לצמצם סיכון". יו"ר ארגון המורים למנהלים: הפכתם לש"ג של משרד החינוך, אתם חשופים לתביעות
אחרי קשיים בשמירה על ריחוק חברתי, עלייה בשיעורי תחלואה בקורונה ולחצי הורים ומורים, רשויות מקומיות והנהלות בתי ספר החליטו לחזור למודל המשולב של קפסולות (קבוצות), שבמסגרתן מתקיימת למידה מרחוק של חלק מהתלמידים ולמידה בכיתה של חלקם האחר לסירוגין. הרשויות והמנהלים מסרבים להמתין למשרד החינוך שקובע מדיניות יחד עם משרד הבריאות – ויזמו באופן עצמאי מודלים שיאפשרו מניעת הדבקה נוספת בבתי הספר.
כל זאת, על רקע העלייה המתמדת במספר התלמידים והמורים שהוכנסו לבידוד, ובתי הספר שנסגרו. לפי הנתונים שהועברו אמש (ה') ממשרד החינוך, כמעט 14 אלף תלמידים ועובדי הוראה נמצאים בבידוד. יותר מ-300 תלמידים ומורים חלו, ולא פחות מ-87 בתי ספר וגנים נסגרו.
בראשון לציון הוחלט להעביר את החטיבות והתיכונים למודל של למידה בקבוצות של עד 20 תלמידים, בשילוב למידה מרחוק. בזמן שהות התלמידים בבית הספר צפויים התלמידים לעבור פעילויות שונות של הפגה, ספורט וגם לעבוד על עבודות חקר ולהימדד בחלופות הערכה. בעיריית ראשון לציון ציינו כי המורים וצוותי החינוך יגיעו לבית הספר על-פי מערכת העבודה הקבועה שלהם.
ראשון לציון מצטרפת לרעננה, שהודיעה מוקדם יותר על מעבר החל מיום ראשון למעבר באופן הדרגתי למודל משולב של למידה מקוונת ולמידה פיזית בחטיבות הביניים והתיכונים בעיר. העירייה מסרה כי התהליך נעשה בשיתוף ובדיאלוג עם הנהגת ההורים והצוות החינוכי של כל בית ספר, ובתכנון ואישור משרד החינוך, "התלמידים יקבלו מערכת מסודרת ישירות מצוות המורים בבית הספר. כל המורים וצוותי החינוך יגיעו לביתי הספר על-פי מערכת העבודה הקבועה שלהם", נמסר.
בקרב מנהלי בתי הספר השונים, נרשמו יוזמות מקומיות במודיעין וגם במעלה אדומים. מנהל תיכון אמי"ת איתן במעלה אדומים, דניאל בארי, החליט כי התלמידים יהיו אלה שיבחרו אם להגיע לכיתה או ללמוד מרחוק – בזמן שכל השיעורים יועברו בפלטפורמת זום לטובת התלמידים שיבחרו להישאר בבית. במקביל, יום הלימודים יחולק לשניים – תלמידי ז'-י' והחינוך המיוחד ילמדו מהבוקר עד הצהריים, ותלמידי י"א-י"ב יגיעו לבית הספר החל מהצהריים.
"אנחנו רואים את המציאות סביבנו ואת העובדה שמדי יום נסגרים עוד ועוד בתי ספר", אמר המנהל בארי. "אנחנו מנסים לצמצם את הסיכון ולאפשר לתלמידים להמשיך בלמידה".
במדרשה לבנות ובתיכון לבנים של אמי"ת במודיעין, החליטו בגיבוי ראש העיר חיים ביבס, לעבור גם כן למערכת המשלבת למידה פיזית ולמידה מרחוק, על-מנת למנוע הדבקה בבתי הספר בשל העומס בכיתות. במדרשה מתכוונים לחלק את הכיתות לשניים, כך שקבוצה אחת תלמד פיזית בכיתות בחלק מהימים והקבוצה השנייה בבית לסירוגין. מחנכות הכיתות הכינו לתלמידות מערכות מותאמות למבנה החדש.
"המטרה היא לעשות ככל הניתן כדי לאפשר למידה טובה ואיכותית ועם זאת לשמור על בריאותן של הבנות", הסבירה מנהלת בית הספר ליאת וגשל.
גם בבית הספר לבנים במודיעין החליטו כאמור לעבור למודל משולב בכיתות ז' עד י'. "כדי לאפשר לנו לדרוש ביתר שאת את חבישת המסכות ועל מנת לאפשר שליטה טובה יותר במרחב הבית ספרי החלטנו לעבור ללמידה משולבת", אמר מנהל בית הספר ליאור הלוי. "המטרה היא לשמור על סדר היום של הבנים, לצמצם את זמן החשיפה בבית הספר ולהגדיל את היכולת לדרוש מהתלמידים ללמוד כשעליהם המסכות".
בעיר גבעתיים החליט ראש העיר רן קוניק לאפשר למנהלי בתי הספר השונים להחליט על אופי הלימודים בבתי הספר עד סוף שנת הלימודים. הוא הנחה לאפשר למנהלים גם לשנות את תוכנית הלימודים בהתאם לצורכי התלמידים והמורים. גם עיריית תל אביב, שבשטחה נסגרו כבר 10 בתי ספר, מאפשרת למנהלים המעוניינים בכך להשתמש בשיטת הלימוד מרחוק ולמנוע הגעה פיזית של תלמידים למוסדות.
סגנית ראש העיר תל אביב, ציפי ברנד, קראה לממשלה לסיים לאלתר את שנת הלימודים עבור כיתות ד'-י' לאור המשך העלייה בתחלואה. "בשעה זו מערכת החינוך צריכה בראש ובראשונה לשרת את המשק בשעת חירום. אין טעם בהמשך הלימודים בכיתות ד'-י'. זה חודש אחרון של שנה אבודה והתועלת האקדמית שולית", אמרה. "ילדים מגיל 10 יכולים להישאר לבד בבית, וגם אם יסתובבו במרחב הציבורי זה פחות מדבק משהייה בכיתה צפופה". היא קראה לממשלה להעביר את סמכות ההחלטה בנושא לידי הרשות המקומית.
השר גלנט: "לא נטיל סנקציות"
עם פתיחת בתי הספר מחדש, הבהירו במשרד החינוך כי התלמידים אינם מחויבים להגיע ללימודים, והותירו להורים להחליט אם הם רוצים לשלוח את ילדיהם.
במשרד החינוך מקבלים בשתיקה את החזרה העצמאית של בתי הספר והרשויות לקפסולות וההוראה מרחוק, מתוך הכרה בצורך לספק לתלמידים מסגרת מסוימת במקביל לתפקוד המשק, מול הכרה בקשיים ביישום המתווים שקבע משרד הבריאות.
שלשום אמר שר החינוך יואב גלנט כי לבתי הספר והרשויות יש חופש פעולה להחליט באיזה אופן לקיים את הלמידה. "הרשויות הן שותפות שלנו. אנחנו מצפים שיעמדו בהנחיות שלנו, אבל לא נטיל סנקציות בתקופה זו, וזה מובן", אמר גלנט.
במשרד החינוך ציינו כי ניתנת גמישות לבתי הספר לקיים את מערכת הלימודים בהתאם לנסיבות באמצעות קפסולות ולמידה מרחוק. עוד ציינו כי המדיניות היא חזרה הדרגתית לשגרה, תוך שאיפה לקיום לימודים פיזיים בבתי הספר.
"משרד החינוך מאבד שליטה"
במכתב ששיגר אתמול (חמישי) למורים, תקף יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז את משרד החינוך וטען כי הוא מותיר את המנהלים להתמודד עם השלכות ההידבקות של התלמידים. "מערכת החינוך נמצאת במצב של אנדרלמוסיה הגובלת באנרכיה", האשים ארז. "הממשלה ומשרד החינוך איבדו שליטה על המערכת. תפקידכם, המנהלים, לשמש 'ש"ג' וכרית ספיגה של כל תביעה וכל נזק שייגרם כתוצאה מכך".במכתבו, כתב ארז כי "התלמידים והמורים שבו לבתי הספר מבלי לבצע בדיקות המלמדות אם ניתן בכלל לפתוח אותם. המגפה מרימה ראש ועשרות אלפי תלמידים נמנעו מהגעה למוסדות החינוך, לאור הודעת משרד החינוך שלפיה בתקופת המגפה חוק חינוך חובה לא חל עליהם".
הוא טען כי העברת השרביט לידי המנהלים הוא אולי חלומם של המנהלים, אך מהווה סכנה משפטית עבורם. "לכאורה, לאוטונומיה זו ייחלו המנהלים שנים רבות. לכאורה, עליהם לשמוח שסוף סוף המשרד הגשים את חלומם. תפקיד המנהלים לשמש ש"ג וכרית ספיגה של כל תביעה וכל נזק שייגרם מכך. מעתה, אין מדובר בהחלטות ונהלים של משרד החינוך, אלא בהחלטות ובאחריות שלכם לנזקים – אם יהיו".
ארז ציין במכתבו כי הגיעו כבר פניות ממשרדי עורכי דין המזהירים מפני תביעות שיוגשו על-ידם בשם נפגעים. "אנו, כארגון מורים, ניתן הגנה משפטית לכל מנהל שייתבע, אך מצאתי לנכון לעדכן אתכם בסכנה הקיימת. אני מקווה שלא יהיה צורך בכך, אך היו זהירים שבעתיים", חתם את המכתב.
בהנהגת ההורים הארצית קראו למשרד החינוך להוציא הנחיות ברורות לגבי המשך הלמידה במוסדות החינוך. "משרדי הממשלה צריכים לקחת אחריות ולא לגלגל אותה על ציבור ההורים והתלמידים, שמבולבלים מאי הוודאות", נמסר. "אנו דורשים בדיקות מקיפות לצוות החינוכי והתלמידים במוסדות שייסגרו וכן למצוא דרכים להקל על שגרת יומם של התלמידים, ולהיערך לתחילת שנת הלימודים הבאה, מתוך הבנה שהקורונה כאן כדי להישאר".