הופסקה השבתת נתב"ג. רגב: האוצר מתנהג כבעל הבית של המדינה
העובדים מנעו נחיתות והמראות, כחלק מהחרפת המאבק ומחשש שמ-1 ביולי 2,500 העובדים שהוצאו לחל"ת לא יהיו זכאים לדמי אבטלה. שרת התחבורה רגב תקפה בחריפות את משרד האוצר שבראשות כץ, ולאחר שנקבעה פגישה בין הצדדים הודיע הוועד על הפסקת פעולות המחאה
שרת התחבורה תקפה את האוצר, וההשבתה הופסקה: ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) הודיע הבוקר (יום ו') על עצירה מוחלטת של ההמראות מנתב"ג והנחיתות בשדה התעופה, הן של טיסות מטען והן של מעט טיסות הנוסעים שעדיין מתבצעות. הראשונים ששילמו את המחיר הם 90 נוסעי חברת "ויז איר" ליאסי ברומניה ו-95 נוסעי אותה חברה לעיר הבירה בוקרשט, שנדרשו לרדת מהמטוסים בחזרה לטרמינל. אבל לאחר התערבותה של שרת התחבורה מירי רגב, הודיע ועד העובדים כי הוא משהה את כל פעולות המחאה, ואישר למטוסים להמריא.
תקועים במטוס בדרך לחו"ל? שלחו לנו מייל אדום וצלמו סרטונים ותמונות
עצירת ההמראות והנחיתות נעשתה לאחר שהוועד איים כמה פעמים להשבית את הפעילות המועטה בנתב"ג, אם משרד הבריאות לא יגבש מתווה מסודר להחזרת הטיסות. הוועד החליט על השבתת הטיסות לאחר שלדבריו השרים דחו פגישה מתוכננת איתם, שנקבעה ליום ראשון. בסופו של דבר נקבעה פגישה בין הוועד לבין שרת התחבורה רגב ושר האוצר ישראל כץ, והוועד הפסיק כאמור את המחאה.
שרת התחבורה מירי רגב תקפה בעקבות ההשבתה את האוצר: "זימון עובדים לפגישת משא ומתן מאחורי גבם של כלל הגורמים הממונים והשרה הממונה היא התנהלות חמורה ולא תקינה וחבל שוועד העובדים שיתף עמה פעולה. פקידי האוצר מתנהלים כבעלי הבית של מדינת ישראל והתנהלותם הובילה למשבר ולשביתה. עמדתי החד משמעית היא שעל המדינה לעמוד לימינה של רש"ת ולהבטיח את הרציפות התעסוקתית של העובדים שייצרו לאורך השנים הכנסות עתק לקופת המדינה. על האוצר להתמודד עתה עם השלכות התנהלותו העצמאית מאחורי גבה של שרת התחבורה"
"עם זאת, השביתה הפתאומית אינה מקובלת עליי", הבהירה רגב. "רגב הוסיפה: "שוחחתי עם יו"ר וועד העובדים פנחס עידן ואמרתי לו כי על הוועד לחזור באופן מיידי לשולחן המשא ומתן ולנהלו יחד בצורה אחראית ועניינית, וכי אני מתכוונת לעמוד לימינם של העובדים על מנת שיקבלו את הסיוע הנדרש מהמדינה בשעה קשה זו. כמו כן, שוחחתי עם מנכ"ל רש"ת והנחיתי אותו לפעול על מנת למצוא חלופות נחיתה בישראל לנתב"ג, ולתת מענה הולם לכלל צרכי הנוסעים".
דרור, שטס עם אשתו קטיה לרומניה, סיפר על ההמתנה במטוס: "בהתחלה אמרו שיש בעיה עם נוסע ורק אחר כך אמרו שיש שביתה ולא ברור מה קורה. אנחנו יושבים כבר שעה וחצי במטוס, הדלת סגורה, ולא נותנים לנו אוכל ושתייה כי זה נוהל קורונה ואין שירות לנוסעים. אפילו מים אסור לצוות להביא לנו ורק דורשים מאיתנו לשבת ולא לעשות כלום. אנשים מאבדים סבלנות, המצב מתסכל מאוד". לאחר השיחה איתו, כאמור, הסתיימה השביתה.
מודיעין טיס ברשות שדות התעופה הוציא מוקדם יותר הודעת "נוטאם" (עדכון) לחברות התעופה, שבה נאמר בהתייחס להתפתחויות: "שביתה מלאה בגלל עיצומי עובדים. עצירה של כל הטיסות, מלבד טיסות רפואיות, טיסות אימון, טיסות פנים וטיסות שנמצאות כבר באוויר בדרך לנמל התעופה בן גוריון".
יו"ר ועד העובדים פנחס עידן, איים בתחילת השבוע כי אם לא יתגבש מתווה עם משרדי הבריאות והאוצר על החזרת העובדים לפעילות יחד עם פתיחת השדה - יעברו העובדים לעבודה במתכונת של יום כיפור וייתנו שירותי חירום בלבד. לפי הוועד, מאז החל המשבר יצאו כ-2,500 עובדים לחל"ת והחל מ-1 ביולי אותם עובדים זכאים לדמי אבטלה.
במהלך החודשים האחרונים הודיעו מספר חברות תעופה, בהן טורקיש איירליינס ובריסל איירלינס על חזרה לישראל, ואולם חזרה זו מותנית בין היתר בהסרה של חובת ההסגר. בשבועות האחרונים הועלו מספר פעמים על ידי משרד הבריאות אפשרויות להגדרה של "מדינות ירוקות", כלומר מדינות שמהן ניתן לטוס לישראל ללא חשש הסגר, אך עד כה לא הוגדרה מדיניות רשמית בנושא.
המדינות שאליהן אפשר יהיה לטוס בקרוב
במקביל, משרד המודיעין פרסם אתמול הערכת מצב הסוקרת בהרחבה את מדינות העולם לקראת חידוש הטיסות ופתיחתם מחדש של שדות התעופה, וכוללת המלצות לגבי יעדים אליהם ניתן יהיה לטוס בקרוב.
במסמך שנוסח על ידי אגף המדיניות של המשרד עבור המל"ל מופיעה רשימה של 20 מדינות "ירוקות", שניתן לקבוע לגביהן בביטחון כי רמת התחלואה בהן ירדה והמצב נמצא תחת שליטה. רשימת ה-20 כוללת 11 מדינות שכבר נמצאות במגעים לחידוש הטיסות לישראל: איי סיישל, קפריסין, יוון, דרום קוריאה, סלובניה, מונטנגרו, גיאורגיה, קרואטיה, בולגריה, אוסטריה וליטא. תשע המדינות האחרות הן: וייטנאם, טאיוואן, אוסטרליה, הונג קונג, שווייץ, סלובקיה, לטביה, איסלנד וניו זילנד.
בהמשך, נכתב במסמך, מומלץ לישראל לקדם מגעים לחידוש הטיסות למדינות "צהובות", שבהן מגמת התחלואה מסתמנת כחיובית. שר המודיעין, אלי כהן: "על רקע הירידה בתחלואת הקורונה, יש לקדם באופן מבוקר את פתיחת השמיים, לאור החשיבות המשמעותית למשק בכלל, ולענף התיירות ולכניסת משקיעים זרים בפרט. פתיחת השמיים היא מרכיב מרכזי והכרחי של החזרה לשגרה ושל מציאות החיים החדשה לצד נגיף הקורונה".
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, גוף המחקר של אגף המודיעין בצה"ל, הפיץ הבוקר מסמך עם המלצה לדחות את פתיחת השמיים. "אנו ממליצים בשלב פעיל זה של המגפה העולמית, לעכב למשך פרק זמן קצר (מספר שבועות) את פתיחת השמיים, כדי ללמוד בתקופה זו מניסיונן של מדינות אחרות שיפתחו את גבולותיהן כבר בזמן הקרוב כיצד משפיעים צעדים אלו על היקף התחלואה בתחומן", נכתב במסמך.
ההסבר, לטענת מחברי המסמך הוא חשש משמעותי שפתיחת נתב"ג תביא להתפרצות משמעותית של קורונה בישראל. "בשל תפוצתו הנרחבת של הנגיף בחו"ל, הגדלת נפח התעבורה האווירית הנכנסת לישראל צפויה להוביל לייבוא של מקרי תחלואה חדשים בהיקף משמעותי", נכתב. "כפועל יוצא מכך, צפוי מהלך זה להקשות על הכלת המגפה, ועל ריסונה בתחומי מדינת ישראל. בתרחיש מחמיר, עלולה פתיחת השמיים אף להוביל להתפרצות משמעותית מחודשת".
ואולם, לאחר הפצת הדברים פורסמה הבהרה כי לא מדובר במסמך הסופי בנושא וכי בהמשך יישלח מסמך מעודכן.