שתף קטע נבחר

 

נתיב באיילון ייסגר כשהרכבת מושבתת: "במקום שעתיים - נזחל לעבודה ארבע שעות"

מיום רביעי ייסגר לחצי שנה נתיב באיילון לכיוון צפון - ממחלף לה-גווארדיה ועד מחלף השלום - כך שיישארו רק ארבעה נתיבים פתוחים. הרכבת אמורה הייתה להפחית חלק מהעומס - אך היא עדיין מושבתת. הנהגים מיואשים: "זה יהיה מטורף"

 

 

הרכבת סגורה, עומסים באיילון    (צילום: משי בן עמי)

הרכבת סגורה, עומסים באיילון    (צילום: משי בן עמי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מיום רביעי הקרוב ולמשך חצי שנה ייסגר לתנועה נתיב אחד מנתיבי איילון - ממחלף לה גווארדיה ועד מחלף השלום לכיוון צפון - כך שיישארו ארבעה נתיבי תנועה בלבד. הסיבה: קידום מיזם הנתיבים המהירים, שבמסגרתו ייסלל נתיב לתחבורה ציבורית והיסעים חינמיים מנתניה ועד לראשון לציון כדי להקל על הכניסות הגדושות לתל אביב.

 

סגירת הנתיב תוכננה כבר לפני זמן רב, אלא שהחלטת "קבינט הקורונה" לדחות את הפעלת הרכבת - שאמורה הייתה להקל על העומסים הכבדים גם כך בנתיבי איילון - צפויה להחריף את בעיית הפקקים עוד יותר. גורמי המקצוע לא העלו בדעתם אז שרכבת ישראל לא תפעל ולא תסייע בהקלה על הלחץ בכבישים שיורגש לפחות בשבוע הראשון לעבודות.

 

גורם בכיר בענף התחבורה אמר כי בנתיבי איילון ניצלו את תקופת משבר הקורונה ועבדו על הפרויקט 24 שעות במשך שישה ימים בשבוע, תוך השארת שני נתיבים פנויים. במסגרת הפרויקט, נזכיר, יתווסף נתיב נוסף לאורך שול הכביש. אלא שבין מחלפי לה-גווארדיה והשלום ומתחת לגשר יצחק שדה הדבר אינו אפשרי בשל מבנה הכביש. הפתרון: נתיב "צף" מעל נחל איילון.

עומסים בנתיבי איילון (צילום: משי בן עמי)
עומסים בנתיבי איילון(צילום: משי בן עמי)

העבודות בנחל, לדברי הגורם, אפשריות רק בעונת הקיץ כשהנחל לא מלא, ולכן נקבע שהן יחלו ביום רביעי הקרוב ויימשכו עד סוף נובמבר. כל דחייה, לדברי הגורם, ולו הקטנה ביותר בסגירת הנתיב - תוביל לדחיית השלמת הפרויקט, שמתוכננת ל-2023. כל עיכוב בסיום הפרויקט יפגע יותר בנוסעים. זמני העבודות בנחל איילון מתואמים עם עבודות פרויקט המסילה הרביעית של רכבת ישראל - שגם הוא דורש עבודות תשתית בקרבת הנחל.

 

"המדינה החליטה להתעמר באזרחיה"

אמיר, תושב מזכרת בתיה, יוצא מביתו לעבודתו בתל אביב בכל בוקר. בדרך כלל הוא נעזר ברכבת, שתדירותה, לדבריו, היא אחת לשעה. אלא שכעת הוא נאלץ להזדחל בפקקים: "חשבתי שאצליח לחמוק מהם אם אצא מוקדם, ב-06:30, אבל עמדתי עם כולם בפקקים. דרך שאורכת חצי שעה ארכה כפול מזה. עכשיו אני מבין שזו רק ההתחלה, כי הרכבת סגורה ומתכוונים לסגור עוד נתיב באזור הפקוק ביותר באיילון. זה יהיה מטורף".

 

על ההחלטה שלא להחזיר את הרכבת לפעילות בעת הזו הוא אמר: "בכל העולם מוצאים פתרונות להפעלת הרכבות - וכאן השרים הנוגעים בדבר אפילו לא מפרסמים לציבור את המהלכים שלהם. כל שבוע יש תוכנית חדשה ושום דבר לא ברור".

עומסים בנתיבי איילון (צילום: משי בן עמי)
"נזחל ארבע שעות לעבודה"(צילום: משי בן עמי)

תומר שפיצר, שנוהג גם הוא לנסוע ברכבת באופן תדיר, צייץ בטוויטר: "עכשיו גם לא תהיה רכבת וגם ייקחו נתיב מאיילון. במקום שעתיים של זחילה לעבודה - נזחל ארבע שעות. אין לי מה להגיד חוץ מזה שלפעמים נראה לי שהמדינה החליטה רשמית להתעמר באזרחיה".  

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון  "15 דקות", אמרה כי "לא מספיק שהרכבת לא שבה לפעול ושהעומסים על התחבורה הציבורית ובכבישים כבדים, כעת נוספה גזירה נוספת הן עבור נוסעי התחבורה הציבורית והן עבור מי שנוסעים ברכב הפרטי. הגיע הזמן שהמדינה תציג תוכנית סדורה לעידוד המעסיקים לעבודה מהבית כדי להוריד את העומס על התחבורה הציבורית ועל הכבישים".

תחנת רכבת השלום סגורה בעקבות נגיף הקורונה (צילום: משי בן עמי)
תחנת רכבת השלום בתל אביב, היום(צילום: משי בן עמי)
 

ואולם, בהתאם להנחיית הממשלה, בפרויקט זה לא מתקיימות עבודות במהלך השבת כלל. אילו היו מאושרות עבודות כאלו, כפי שמאושרות בפרויקטים תשתיתיים אחרים, ניתן היה לדחות את ביצוע העבודות בשבוע עד לחזרתה המשוערת של הרכבת ולהשלים את ימי העבודה החסרים בשבתות  - ובכך לא לפגוע בהתקדמות הפרויקט.

 

גורמים שונים בענף התחבורה אף מתחו ביקורת על ההחלטה להוסיף נתיב לכביש תוך עלויות כבדות ופגיעה בתנועה, ולא להכשיר נתיב תחבורה ציבורית על חשבון הנתיבים הקיימים בכביש או לבטל נתיב אחד כדי לקדם את העבודות על המסילה הרביעית (בכל רכבת ייסעו אלף נוסעים לעומת 1.2 נוסעים בממוצע ברכב פרטי - א.ז), אך במשרד התחבורה דחו בעבר טענות אלו וציינו כי לנוכח נפחי התנועה בכביש - הוספת נתיב הוא המהלך הנכון.

 

במהלך כהונתו של שר התחבורה הקודם, בצלאל סמוטריץ', מהלך העברת נתיב מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ושיתופית אכן התרחש, אך לא ברור אם שרת התחבורה הנוכחית מירי רגב תמשיך מגמה זו בעוד כבישים בארץ, נוסף על כביש החוף (כביש 2) שבו קיים פרויקט "נתיב פלוס".

 

בנתיבי איילון ציינו כי מטרת צמצום הנתיב הנה המשך הקמת נתיב ייעודי חדש מעל נחל איילון, שהעבודות עליו החלו עוד בתקופת הסגר וכי האצת העבודות עד כה צמצמה משמעותית את מועד סיום המקטע לטובת הציבור הרחב, אך לא נקבו במועד סיום עדכני לפרויקט.  

 

 

רגב: "מחויבים לבריאות הציבור"    (צילום: דוברות משרד התחבורה)

רגב: "מחויבים לבריאות הציבור"    (צילום: דוברות משרד התחבורה)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

רגב: "מחויבים לבריאות הציבור"

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לסוגיה, ואמרה: "לצערי,  נחשפנו הבוקר במהלך דיון בקבינט הקורונה לעלייה משמעותית בתחלואה שנובעת בעיקרה מאי-שמירת הוראות הריחוק הפיזי והנחיות משרד הבריאות, ולכן התקבלה החלטה בהובלת המל"ל לעצור את המשך ההקלות למשך שבוע בתחומים שונים ובתוכם גם אי -חזרת הרכבת עד אשר יתברר במהלך השבוע הקרוב מהם נתוני התחלואה.

 

"אנחנו במשרד התחבורה וברכבת היינו ערוכים להפעלת הרכבת כבר השבוע עם כל המשמעויות הנגזרות מכך. כולל פיקוח על כמות הנוסעים, חיטוי התחנות ובדיקת חום בכניסה. אני יודעת שרבים מכם ממתינים לרכבת – עם זאת אנחנו מחויבים לבריאות הציבור ואנו מחויבים לפעול על פי נתוני משרד הבריאות והמלצות המל"ל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משי בן עמי
עומסים באיילון
צילום: משי בן עמי
מומלצים