אין תאריך יעד לפתיחת הרכבת, והעומסים באוטובוסים מחריפים
נוסעי התחבורה הציבורית ממשיכים לסבול: צפיפות מורגשת בקווי האוטובוס ברחבי הארץ. "נסיעה של שעה ו-40 דקות ברכבת התארכה לחמש שעות", סיפר נוסע. העומסים יחריפו מחר עם סגירת נתיב באיילון. שרת התחבורה רגב: "בסופ"ש נקיים הערכת מצב, מקווה שנוכל לבוא עם בשורה"
דחייה חמישית בהפעלת הרכבת, לצד חזרת הישראלים לתעסוקה כמעט מלאה, הביאה בימים האחרונים לעומסים מטרידים ומדאיגים בתחבורה הציבורית. העומסים רק צפויים להחריף ממחר, עם סגירת נתיב אחד בנתיבי איילון לכיוון צפון בין לה-גווארדיה למחלף השלום.
עומסים חריפים נרשמו היום (ד') בקווים רבים - עירוניים ובין-עירוניים - בכל רחבי הארץ. בקו 16 בבית שמש למשל נצפו עשרות נוסעים דחוסים באוטובוסים באופן שלא מאפשר שמירה על ריחוק פיזי. אמש בקו 164 בין רחובות לפתח תקווה נצפו עומסים כבדים, וכן בקו 9 בבאר שבע.
רגב לא נקבה בתאריך יעד חדש לפתיחת הרכבת אך אמרה: "בסוף שבוע או תחילת השבוע הבא נקיים הערכת מצב מסודרת נוספת, ומשרד הבריאות והמל"ל יציגו נתונים והמלצות, ואני מקווה שנתוני התחלואה ילכו ויצטמצמו, כך שנוכל לבוא עם בשורה לציבור על פתיחת הרכבת".
השרה גם קראה לאזרחים לעמוד בהנחיות כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה: "הציבור חייב לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות, יש תחושת התרופפות. הציבור לא חובש מסכות ולא מקשיב להנחיות משרד הבריאות. אני קוראת דרככם, דרך ynet, לציבור שיפעל על פי הנחיות משרד הבריאות. צריך לשמור על ההנחיות כדי שלא נגיע למצב בסוף השבוע הזה שיחייב את הממשלה לקבל החלטות קשות".
בינתיים הנוסעים שתלויים ברכבת נאלצים לבזבז שעות ארוכות בדרכים, ולסכן את בריאותם באוטובוסים הצפופים. מישל ניסה לעשות את דרכו מחיפה למקום עבודתו בבאר יעקב, וגם אחרי חמש שעות בדרכים לא הצליח להגיע. "כשהרכבת פועלת הנסיעה לוקחת שעה וארבעים דקות, אבל עכשיו לפי אפליקציית 'מוביט' היא אמורה להימשך שלוש שעות", הוא סיפר. "אלא שהאוטובוס הראשון במסע איחר, ולכן איחרתי גם לאוטובוס השני, וכך הלאה". הוא הוסיף כי "הטרטור הזה בחום הכבד וסיבובי האוטובוסים עם המסכה פשוט נורא".
אולג שמידט ניסה לנסוע מבאר שבע לתל אביב בקו 370, שהוא הקו הישיר היחיד שנותר בין הערים הגדולות הללו כשהרכבת מושבתת. הוא הגיע לתחנה ב-9 בבוקר, אך האוטובוס איחר, וזה שלפניו כלל לא יצא. וכך המתינו כ-50 אנשים דחוסים ברציף. לבסוף עלו לאוטובוס 48 נוסעים בהתאם למגבלות, ונוסעים רבים נותרו להמתין לאוטובוס הבא.
"אני נוסע יום-יום לעבודה והשתמשתי ברכבת. העבודה שלי סמוכה לאוניברסיטת תל אביב ולכן עכשיו צריך להחליף אוטובוסים בתל אביב. כך שנסיעה של שעה וחצי התארכה לשלוש שעות במקרה הטוב", סיפר אולג.
ליאור מצליח, חוקר שמתגורר במרכז הארץ, נסע לחיפה כדי להשתתף בניסוי בבית החולים רמב"ם ביום שני, שבו הייתה אמורה הרכבת לשוב לפעילות. נסיעתו נמשכה לא פחות משלוש שעות וחצי. "קבענו את הניסוי לסוף מאי, ולאחר מכן דחינו אותו לתחילת יוני, ולבסוף ליום שני - הכול בהתאם לדחיות ולתאריכים שפורסמו לחזרת הרכבת, אבל בסוף לא יכולנו לדחות אותו יותר", סיפר. "יצאתי מהבית ב-5:45 לפנות בוקר והחלפתי שלושה אוטובוסים, שחלקם היו ממש צפופים".
לדבריו, "אין שום היגיון לדחות את פתיחת הרכבת בגלל הקורונה, כי גם ככה הסכנה הזאת נופלת על האוטובוסים. ככה שלא מונעים את הסכנה, פשוט מעבירים אותה לאמצעי תחבורה אחר. אם מחזירים את המשק לפעילות חייבים להחזיר גם את התחבורה הציבורית".
מנכ"לית ארגון "15 דקות", שמרית נוטמן, אמרה: "כמו שצפינו והתרענו בפני משרד התחבורה עוד בזמן הסגר, לא תיתכן חזרה לשגרה ללא החזרה של התחבורה הציבורית במלואה. אנחנו מקבלים דיווחים רבים מנוסעים לגבי המתנה ארוכה לאוטובוסים, וכן על כך שהאוטובוסים וכלי הרכב הפרטיים תקועים יחד בפקקים על כבישי ישראל, כתוצאה מכך שהרכבת לא חזרה לפעול".
"זמני הנסיעה התארכו משמעותית עבור כולנו, בין אם אנחנו נוסעים ברכב הפרטי ובין אם באוטובוסים והגיע הזמן שהממשלה תתחיל לספר לנו מה היא כן מתכננת לעשות כדי להציל את המשק ולסייע לעובדים, ולא רק מה היא לא מאשרת להפעיל", הוסיפה נוטמן.
האוטובוס שחנכה היום שרת התחבורה רגב הוא אוטובוס מפרקי חשמלי ראשון בישראל שייסע במסגרת ניסוי במשך שלושה חודשים בירושלים. כפי שפורסם ב-ynet, בישראל פועלים רק 78 אוטובוסים חשמליים - מספר שנמוך בהרבה מהיעד שהציבה הממשלה. האוטובוס של חברת BYD מצטרף ל-40 אוטובוסים של החברה בישראל. יבואן האוטובוס אסי שמלצר, יו"ר שלמה אחזקות, אמר כי "האוטובוס הזה הוא ניסיון לראות אם ניתן להכניס בישראל אוטובוסים מפרקיים חשמליים ומקווה שיוכנסו עוד כדי שנוכל לנסוע כולנו באוטובוסים חשמליים פחות מזהמים ופחות רועשים".