השרה רגב על הצפיפות באוטובוסים: "הציבור לא פועל לפי ההנחיות"
בתגובה לתיעוד העומסים בקווים בבית שמש אמרה שרת התחבורה: "כמו שפתחנו - נסגור". היא הודתה שעדיין אין תאריך לפתיחת הרכבת אף שניתן לשלוט בה על מספר הנוסעים. התושבים טוענים: "אטימות לצורכי החרדים"
התמונות שפורסמו אמש (ד') ב-ynet מקו 16 בבית שמש חשפו את חולשת מדיניות משרדי הממשלה המבקשים לאסור על הפעלת הרכבת ברקע מגפת הקורונה ולדחוס נוסעים באוטובוסים צפופים. מחדל של עשרות שנים של תת השקעה בתחבורה הציבורית ופיתוח כבישים ומחלפים הביא לכך שאין למדינה אפשרות להוסיף כעת אוטובוסים ונהגים, כשגם בשגרה קיים מחסור של 3,000 מהם.
מי שנוסע בתחבורה הציבורית בבית שמש רגיל לתמונות האלו גם בשגרה, והתושבים חוששים שמכרזים לרכישת אוטובוסים חדשים שהיו תקועים בבתי המשפט ופורסמו שלשום ישפרו את המצב רק בעוד שנים. עד אז מבקשים מהם לשמור מרחק - משימה בלתי אפשרית.
נוסעת סיפרה שחיכתה לאוטובוס משעה 07:35, אולם נאלצה לעלות על זה של השעה 08:00. היא ציינה כי בכל תחנה עלו כ-15 בני אדם. "האוטובוס היה דחוס. בכל פעם ניסה הנהג לסגור את דלתות האוטובוס ללא הצלחה בגלל עומס האנשים". לדבריה, "התחבורה לא מוציאה אוטובוסים, ויש דחיסות עד שאי אפשר לסגור דלתות. יגיע גל שני ונשב בבית בלי עבודה".
בתגובה לתמונות שפורסמו אתמול בבוקר הפנתה שרת התחבורה מירי רגב אצבע מאשימה לנוסעים: "לא תקין. הציבור צריך להבין שאם לא יפעל על פי הנחיות משרד הבריאות - כמו שפתחנו אנחנו נסגור. אלה בדיוק מוקדי התחלואה שמדברים עליהם במשרד הבריאות. אזרחים שעולים לאוטובוס חייבים לשמור מרחק ולעלות עם מסכות. בסופו של דבר תפקיד הנהג לנהוג ולשמור על בטיחות".
- זו אשמת הציבור? אתם לא מצליחים לענות על הביקושים. חסרים לכם נהגים ואוטובוסים.
"תגברנו את נסיעות האוטובוסים בקווים העמוסים במהלך הקורונה, ואם תיפתח הרכבת היא תפזר את האוכלוסייה. אבל מעל לכל, הציבור חייב לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות. בדיוק על זה דיברו ביום ראשון בקבינט הקורונה. יש תחושת התרופפות. הציבור לא חובש מסכות ולא מקשיב להנחיות משרד הבריאות".
- כשרואים את התמונות האלה, מה ההבדל בין האוטובוסים לבין הרכבת?
"ההבדל הוא שברכבת יש לך מקום עם ואווצ'ר. יש לנו יכולת לפקח על מספר הנוסעים".
- אז למה לא לפתוח אותה?
"אנחנו ערוכים לפתוח כשמשרד הבריאות יביא את נתוני התחלואה".
- כלומר, אין תאריך.
"נשמע את המלצת המל"ל ונחליט".
שלשום הודיע משרד התחבורה על פרסום מכרזי רכישת אוטובוסים בבית שמש, אולם שיפור במצב יתאפשר, אולי, בעוד יותר משנה. "טיפה בים", כהגדרת התושבים. כמו כן, מטה המאבק של התושבים טוען שהמכרזים מבוססים על נתונים ישנים, ומאז העיר גדלה ועוד עתידה לגדול.
יוסי סעידוב מארגון "15 דקות", מסר: "תושבי בית שמש סובלים משירותי תחבורה ציבורית גרועים במיוחד. תלונות הנוסעים מהעיר מככבות בדו"ח תלונות הציבור של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ואולם בעוד העיר מתפתחת ושכונותיה מתרחבות - שירותי התחבורה הציבורית נסוגים לאחור. על הממשלה להוסיף באופן דרמטי ומיידי שירותי תחבורה ציבורית לבית שמש, להשקיע בקווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנת הרכבת ולשקם את תחנות האוטובוס שלא קיימות כלל בשכונות רבות".
בנוסף, התושבים זועמים על שינויים שבוצעו במכרזים בחסות הקורונה, כגון ביטול קווים שהיו אמורים לתת מענה לנסיעה לנתב"ג, לבני ברק, לפתח תקווה ולאלעד.
נתן רובינשטיין, ממובילי המאבק בעיר: "כשהתחילה תקופת הקורונה התחבורה הציבורית עברה למתכונת מצומצמת. כרגע יש אנשים בעלי אינטרסים שלא מחזירים את התח"צ כמו שהיה. גם קו 626 לירושלים וקו 13 לאיקאה שטרם התחילו לפעול, למרות הבטחות חוזרות ונשנות בנושא. הפקידות במשרד התחבורה אטומה לצרכי הציבור החרדי".
סגן שר התחבורה אורי מקלב ענה בדיון בכנסת לשאילתה של ח"כ שרן השכל כי "כתב ynet הציג לשרה תמונות אוטובוסים דחוסים בבית שמש. הם לא רוצים להידחס, אין להם ברירה אחרת. יש בעיות צפיפות לא רק בימי קורונה. לפי חוות הדעת צריך להימנע משהייה באוטובוס, אבל בתפיסתי התחבורה הציבורית אינה ענישה. אנשים צריכים אותה לצרכים הכרחיים".