"חתונת המחאה": "אם אשכחך הרכבת תישכח ימיני"
הנהגים זועמים על העומסים בכבישים אחרי סגירת הנתיב באיילון: "יותר משעה וחצי על הכביש מירושלים, זה סיוט". בתחנת רכבת השלום נערכה "חתונה" במחאה על סגירתה והתרת קיום אירועים עם 250 איש מנגד: "מבקשים מתנה לחתונה - לפתוח את הרכבת"
בנתיבי איילון הורגשו הבוקר (יום ה') עומסי תנועה משמעותיים החל מאזור שפירים ועד לעזריאלי. בנוסף לעומסים הרגילים בכביש, נסגר החל מאמש נתיב תנועה למשך חצי שנה ממחלף לה גווארדיה ועד למחלף השלום לכיוון צפון, בשל העבודות על פרויקט הנתיבים המהירים שעתידים לכלול נתיב תחבורה ציבורית ושיתופית מנתניה ועד לראשון לציון. במקביל, ברחבת הכניסה לתחנת רכבת השלום בתל אביב הופקה "חתונה", במחאה על ההחלטה לאשר אירועים ובאותה נשימה לא לפתוח את הרכבת.
נתיב באיילון ייסגר כשהרכבת מושבתת: "נזחל לעבודה"
אין תאריך יעד לפתיחת הרכבת, והעומסים באוטובוסים מחריפים
ההחלטה על סגירת הנתיב נפלה כבר מזמן, כשאיש עדיין לא תיאר שהרכבת לא תפעל. כל זה מגיע, כמובן, לצד החזרה ההולכת וגוברת של המועסקים במשק - מה שמוביל לעומסים אדירים בכבישים, ובמיוחד בציר המרכזי.
במקביל, פעילי ארגון "15 דקות" הפיקו "חתונה" ברחבת הכניסה לתחנת רכבת השלום בתל אביב במחאה על ההחלטה האבסורדית לדבריהם של קבינט הקורונה, לאשר אירועים עד 250 איש ובאותה נשימה לא לפתוח את הרכבת לתנועת נוסעים.
נוסע נוסף, גם שמו אופק, עשה את דרכו מנס ציונה. לדבריו, "פקקים נוראיים - ככה זה כשאין רכבות. עמדתי 40 דקות מלוד עד לכאן". משה סיפר על "פקק רציני של שלושים דקות" וג'ולי עקפה את הפקק על האופנוע וציינה כי הוא החל כבר בכביש מספר 1. "נסעתי ישר אבל הם עמדו לא מעט", אמרה.
מעט צפונה משם, סמוך לתחנת רכבת השלום, ערכו פעילי 15 דקות את אירוע "חתונת האבסורד" שבמסגרתה "התחתנו" זוג פעילי תחבורה ציבורית במחאה על החלטת קבינט הקורונה לא לפתוח את הרכבת. ה"חתן", עומר, סיפר לאולפן ynet: "קודם כל באנו להראות את אהבתנו לרכבת ולתחבורה הציבורית. לצערנו היא לא מחזירה לנו אהבה כי היא עדיין סגורה כמו שאתם רואים ואפילו ל'חתונה' שלנו עצמנו היינו צריכים לעמוד בפקקים בלתי נגמרים באוטובוסים. זה באמת מצב שלא יכול להימשך".
"זה לא הגיוני שכל המקומות פתוחים, מקומות עבודה, בתי ספר, האוטובוסים - אנשים מצטופפים בטירוף באוטובוסים ורק הרכבת לא פתוחה", הוסיף עומר. "בכל העולם הרכבות פתוחות והגיע הזמן שגם פה".
ה"כלה", יעל, אמרה לאולפן ynet כי "המהלך לסגור את הרכבת כדי למנוע הדבקה בעצם חוטא למטרה. יש המון צפיפות באוטובוסים ופוטנציאל ההדבקה רק הולך וגדל. אנחנו רוצים לרווח את התחבורה הציבורית ובשביל זה צריך לפתוח את הרכבת". עומר הוסיף: "יש לנו בקשה למתנה לחתונה - שיפתחו את הרכבת".
את הזוג חיתן יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון 15 דקות. "התכנסנו כאן על מנת לחגוג ולציין את אהבתם ותשוקתם של עומר ויעל לנסיעות ברכבת ולנסיעות בתחבורה ציבורית יעילה מהירה וטובה", הוא אמר. "אנחנו כאן כדי לעודד אותם לפתוח את הרכבת, כדי לעודד אותם לפתוח את התחנות. גם לעודד אותם להשיב את הלב הפועם של המשק הישראלי, את תחנת הרכבת העמוסה ביותר בישראל - תחנת רכבת השלום ולהחזיר אותה לפעילות בהקדם".
לדבריו, "אנחנו קוראים לראש הממשלה נתניהו, האדם שמרבה לדבר על הקטר של המשק הישראלי, לגלות מנהיגות ולהחזיר את הקטרים של רכבת ישראל שמסיעים מדי יום כרבע מיליון נוסעים לעשות את העבודה שלהם".
לאחר שבני הזוג הצהירו על אהבתם פנה סעידוב לקהל: "יש כאן מישהו שמתנגד לכך שהזוג הזה יינשא בחתונת האבסורד למען הרכבת ונוסעי התחבורה הציבורית? שידבר עכשיו או שייתקע בפקקים לנצח". רגע לפני שבירת הכוס אמר עומר: "אם אשכחך רכבת ישראל תישכח ימיני, אתקע בפקקים ואצטופף באוטובוסים, לכן אעלה אותך ואת התחבורה הציבורית על ראש שמחתי".
ביום שני האחרון, כזכור, הוחלט בקבינט הקורונה לדחות בפעם החמישית את הפעלת הרכבת, ובמקביל העומסים בקווי האוטובוס מתגברים.
אתמול התייחסה לכך שרת התחבורה מירי רגב ואמרה כי "משרד התחבורה והרכבת היו ערוכים לפתיחת הרכבות, עם ואווצ'רים (כרטיסי נסיעה שנרכשו מראש - א"ז), חיטוי, פקחים וכריזה, כדי לאפשר לציבור ליהנות מתחבורה ציבורית ורכבת זמינה ונגישה שמחברת פריפריה למרכז. עם זאת כולנו צריכים להבין שבסוף נתוני התחלואה שהולכים וגדלים מחייבים אותנו לעצור הכול כרגע". רגב אמרה את הדברים בטקס חנוכת קו אוטובוס חשמלי בירושלים.
השרה לא נקבה בתאריך יעד חדש לפתיחת הרכבת אך אמרה: "בסוף השבוע או תחילת השבוע הבא נקיים הערכת מצב מסודרת נוספת, ומשרד הבריאות והמל"ל יציגו נתונים והמלצות. אני מקווה שנתוני התחלואה יצטמצמו, כך שנוכל לבוא עם בשורה לציבור על פתיחת הרכבת".
סגנה, ח"כ אורי מקלב, התייחס במליאת הכנסת לתמונות שפורסמו ב-ynet מקו 16 בבית שמש, ובהן נראים עשרות נוסעים מצטופפים באוטובוס. "זה לא שאנשים רוצים להידחס באוטובוס, אך אין להם ברירה אחרת. אבל צריך גם להודות באמת - זה לא רק בימי קורונה, יש בעיות צפיפות בתחבורה הציבורית גם בשגרה", הודה סגן שרת התחבורה.