שתף קטע נבחר

 

דרישה לסגור את התחנה המרכזית בת"א: "אבסורד שמסכן חיים"

תושבים המתגוררים סמוך לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב דורשים לסגור אותה בשל מפגעי זיהום האוויר. תושבת האזור: "זיהום אוויר כבד מאוד בלב ליבו של ריכוז אוכלוסייה"

במטה המאבק בתחנה המרכזית של תושבי דרום תל אביב דורשים לסגור את התחנה המרכזית בעקבות זיהום האוויר החריג שנמדד בה ושמשפיע על תושבי השכונות הסמוכות. במטה שלחו מכתב לצמרת המשרד להגנת הסביב על מנת שיפעילו את סמכותם לפי חוק אוויר נקי ויוציאו צו מנהלי שיורה על סגירת התחנה המרכזית עד להפחתת זיהום האוויר והגנה על התושבים המתגוררים בסמוך לה מהתחלואה שזיהום מסוג זה עלול לגרום".

 

רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב (צילום: רויטרס)
התחנה המכזית החדשה בתל אביב(צילום: רויטרס)

 

"על פי דוח נתוני איכות האוויר של המשרד להגנת הסביבה משנת 2017 (האחרון שפורסם), התחנה המרכזית הינה המקום המזוהם ביותר בארץ מבחינת מזהמים תחבורתיים", נכתב במכתב שנשלח על ידי גדי טונס, ראש אגף סביבה מהמטה למאבק בתחנה המרכזית. לדברי התושבים, חלק מהמזהמים עולים על 53% מהמותר "כלומר לתושבים יש 22.55% סיכוי תמותה מוקדמת בעקבות תחלואה הנובעת מזיהום האוויר".

 

לטענתם, המזהמים הנפלטים מפעילות התחנה המרכזית החדשה בתל אביב "גורמים לנזקים בריאותיים קשים, החל מהחמרה או גרימת מחלות כגון אסטמה, דלקת בדרכי הנשימה, מחלות לב וסרטן, ועד לתמותה בטרם עת, בכל הגילאים - תינוקות, ילדים, מבוגרים וקשישים".

 

בסוף שנת 2019 מחקו תושבי דרום תל אביב את עתירתם לבג"ץ, שעניינה פינוי התחנה המרכזית החדשה בהמלצת שופטי בית המשפט העליון וזאת בעקבות חתימת הסכם חדש בין משרד התחבורה לחברת נצבא, המחזיקה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, שבמסגרתו התחנה תפונה בתוך חמש שנים וחצי (עד סוף 2024), אך בסיכום יש אפשרות הארכה של עד 12.5 שנים והתושבים חוששים שמשרד התחבורה ונצבא ינצלו תקופה זו.

רחפן תחנה מרכזית חדשה תל אביב התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: חן אנגלנדר)
סמוך לשכונות מגורים. התחנה המרכזית החדשה(צילום: חן אנגלנדר)

 

בינתיים הפתרון שמציע משרד התחבורה לתושבים הם אוטובוסים חשמליים, ואולם, כפי שפורסם ב-ynet בישראל קיימים רק 78 אוטובוסים כאלו לאחר שנים של הבטחות. גם המכרזים לרכישת האוטובוסים מחייבים רכישת 50% אוטובוסים חשמליים בכל מכרז אוטובוסים עירוני, אך דרישה זו מותנית בעמדות הטענה בחניונים ובמסופים. התחבורה הציבורית בישראל סובלת מהיעדר תשתיות תחבורה ציבורית ובתוך כך מהיעדר מסופים - כך שלא ברור מתי, ואם בכלל, ייושם הפתרון המוזר של המשרד להגנת הסביבה.

 

חברת מועצת העיר ת״א-יפו ויו"ר ועד התושבים של שכונת נווה שאנן, שולה קשת, שהגישה את אותה עתירה אמרה ל-ynet כי "התחנה המרכזית החדשה בתל אביב היא אחד מגורמי זיהום האוויר המרכזיים והמסוכנים במדינת ישראל, המביאה לתחלואה ואף לתמותה של תושבים רבים החיים בדרום העיר. המספרים מדברים בעד עצמם - במהלך תקופת הקורונה, כשפעילות התחנה ירדה משמעותית, ירד משמעותית גם מדד זיהום האוויר בדרום תל אביב והתושבים נהנו מאוויר נקי יחסית".

 

לדבריה, "באף מדינה מתוקנת לא יעלה על הדעת שריכוז כל כך גדול של אוטובוסים יפעל בלב ליבו של ריכוז אוכלוסייה כל כך צפוף. זה אבסורד שמסכן חיים. על כן פנינו, תושבות ותושבי דרום תל אביב, לבכירי המשרד להגנת הסביבה בדרישה להוציא באופן מיידי צו 46 שיביא להפסקת פעילות התחנה ולפזר את פעילותה במוקדים המרוחקים מריכוזי אוכלוסין ובצירי תחבורה מרכזיים. תושבי דרום תל אביב לא יוותרו על זכותם לאוויר נקי ולא יסכימו להיות קורבנותיו של מיזם רשלני ומסוכן כזה״.

תחבורה ציבורית תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
לא עוברים לאוטובוסים חשמליים(צילום: מוטי קמחי)

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המכתב התקבל במשרדנו לפני ימים בודדים. אנו לומדים את פרטי הפנייה ונשיב לפונים בהקדם. באשר לסוגיית זיהום האוויר בסביבת התחנה המרכזית בתל-אביב: על-פי הנתונים המצויים בידינו, בתחנת הניטור שהוצבה ברחוב לוינסקי, סמוך לתחנה המרכזית, נמדד זיהום אוויר גבוה, שמקורו באוטובוסים החולפים סמוך לתחנה. כדי להביא להפחתה משמעותית בזיהום האוויר הנגרם ממעבר אוטובוסים בסביבת התחנה המרכזית, נדרש מעבר לשימוש באוטובוסים חשמליים".

 

עוד נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה פועל להפחתת זיהום האוויר הנגרם בהתאם לסמכויות החוקיות המצויות בידו. בין היתר, הוציא המשרד לחברות האוטובוסים הוראות לשם מניעה וצמצום של זיהום האוויר, הכוללות גם דרישה למעבר לאוטובוסים בעלי הנעה חלופית כגון הנעה חשמלית והקטנת פליטת החלקיקים הממוצעת מכלל כלי הרכב של החברות, בהתאם ללוח זמנים שקבע המשרד.

 

"בנוסף, המשרד מסבסד התקנת מסנני חלקיקים, המשמשים כאמצעי קצה ייעודיים להפחתת זיהום אוויר בכלי-רכב המונעים באמצעות דיזל וכן מעניק תמיכות כספיות לחברות האוטובוסים להחלפת אוטובוסים מזהמים באוטובוסים חשמליים. המשרד להגנת הסביבה השקיע 27 מיליון שקל בתוכנית, וכיום פועלים בישראל 80 אוטובוסים חשמליים. כמו-כן, במסגרת מתווה היציאה ממשבר הקורונה באמצעות השקעות בסביבה שהכין המשרד, נקבעו עקרונות להפחתת זיהום האוויר מתחבורה ובכלל זה, מעבר להנעה חשמלית בתחבורה הציבורית בערים וקביעת אזורים מופחתי פליטות בערים".

 

מעיריית תל אביב נמסר: "עיריית תל אביב-יפו סבורה כי יש לשנות את המציאות המטרדית הנובעת מפעילות התחנה המרכזית החדשה ומקדמת נושא זה בתיאום מול משרד התחבורה, עיריית חולון וכל הגורמים הרלוונטיים בכל הנוגע למיקומה החדש של התחנה המרכזית המתוכנן במע"ר בן צבי- צומת חולון".

 

עוד נמסר מהעירייה כי "באשר לאיכות האוויר בתל אביב-יפו, היא מושפעת בעיקרה מהתחבורה הרבה בעיר ואין ספק כי משקל הזיהום בתחנה המרכזית, בה ריכוז האוטובוסים הגדול ביותר, הוא הגבוה ביותר. חשוב לציין כי לאורך השנים פועלת במקום תחנת ניטור של המשרד להגנת הסביבה שניתוח הנתונים בה מצביע על ירידה בריכוז הזיהום הממוצע השנתי לאורך השנים. העברת התחנה המרכזית ממקומה הנוכחי למיקום אחר יעזור לאיכות האוויר באזור, אך יחד עם זאת הפתרון המהיר והיעיל ביותר שיכול לסייע בהפחתת נוכחות המזהמים באזור הוא החלפת צי האוטובוסים מונעי דיזל לאוטובוסים חשמליים וזאת בידי משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.

 

"נדגיש כי העירייה פועלת רבות במסגרת סמכויותיה לשפר את איכות האוויר בעיר ומקדמת כיום תכנית 'עיר אויר נקי' אשר במסגרתה העירייה תאכוף באמצעים אלקטרוניים רכבים מזהמים שנכנסים לעיר. כמו כן, כחלק מפעולות נוספות לשיפור איכות האוויר העירייה סוללת ק"מ רבים של שבילי אופניים, סוגרת רחובות לכלי רכב, מפעילה מערך שיתוף רכבים, מקדמת פיילוטים להטענת רכבים חשמליים במרחב הציבורי ועוד."

 

ומה אומרים במשרד התחבורה? לצערנו ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לכתבה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
התחנה המרכזי בתל אביב
צילום: רויטרס
מומלצים