לא רק לגיימרים: צעדים ראשונים במציאות מדומה
משקפי מציאות מדומה הם עדיין לא מוצר צריכה בסיסי, אבל השוק המתפתח כבר מכיל מגוון אפשרויות נגישות וזמינות לצרכנים מכל הסוגים. איך בוחרים את המשקפיים המתאימים לכם? מה חשוב לדעת לפני ששולפים את כרטיס האשראי? מדריך VR למתחילים
תחת המטרייה הרחבה של משקפי מציאות מדומה ישנן כמה קטגוריות מוצר שונות בתכלית - כל אחת עם יתרונות וחסרונות משלה. אם החלטתם שהגיע הזמן לרכוש משקפי VR, המדריך הזה יעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם.
לפני שמתחילים
משקפי מציאות מדומה הם לא מוצר בלעדי לגיימרים. נכון שזה עדיין פלח השוק העיקרי, אבל VR הופך בהדרגה ליותר ויותר רלוונטי גם אם אתם לא מתעניינים כלל במשחקים. כדאי לנסות ולהבין מראש מה יהיו השימושים העיקריים שלכם - בין אם מדובר במשחקים, בצריכת וידאו, בחוויות נרטיביות, בסימולציות, באימוני כושר, בחוויות חינוכיות או חברתיות. אופן השימוש הספציפי שלכם עשוי לקבוע מראש לאיזה כיוון עדיף לכם ללכת.
שימוש בקרב ילדים: המחקרים על שימוש במשקפי מציאות מדומה בקרב ילדים עדיין בחיתולים. למרות זאת, רוב היצרניות ממליצות על שימוש מגיל 13-12 והלאה. ראשיהם של ילדים צעירים יותר לרוב קטנים מדי בשביל המוצרים האלה, אבל בחוויות קצרות ובהדגמות יכול להיות שזה כלל לא יפריע. כמו עם כל מסך אחר - כדאי להקפיד על פיקוח מלא.
דרגות חופש: זה מושג מעט טכני, אבל כזה שכדאי להכיר לפני שניגשים לתהליך הרכישה. משקפי מציאות מדומה עם טכנולוגיית 3DOF (שלוש דרגות חופש) הם אומנם זולים אך גם מוגבלים יותר, מאחר שהם מאפשרים בעיקר תנועתיות של הראש - אבל לא זיהוי של המיקום הפיזי שלכם בחלל. המשמעות היא שהם משמשים בעיקר לצריכה פסיבית של תוכן, לצפייה בסרטים או למשחקים מוגבלים. זו גם קטגוריית מוצר הולכת ונעלמת, כשמכשירים דוגמת Gear VR של סמסונג ואוקולוס גו מבית פייסבוק מפסיקים להיות מיוצרים - אך עדיין תוכלו למצוא אותם מיד שנייה. לעומתם, משקפי 6DOF - כאלה שמזהים תנועות ראש וכן תנועה בחלל - הולכים ומשתכללים והופכים לקטגוריה הדומיננטית, במקביל לירידה מתמדת במחיר. אלה מאפשרים חוויות מורכבות יותר, וזו גם הקטגוריה שבה נתמקד.
הבחירה הראשונה: לאן מתחברים?
תוכלו למצוא כיום בחנויות משקפי VR המתחברים למחשבים, לפלייסטיישן 4, לטלפונים חכמים, וכן כאלה שלא מחייבים שימוש במקור חיצוני בכלל.
חיבור למחשב - PCVR: רוב רובם של משקפי המציאות המדומה הזמינים כיום מתחברים למחשב. בין אם מדובר ב-Oculus Rift, HTC Vive או אחד המוצרים של חברות ענק כמו סמסונג או HP - התוכן שאותו המשקפיים מריצים מגיע ממחשב חיצוני, כלומר ממקור כוח ועיבוד חיצוני למשקפיים. המלכוד? לא כל מחשב יעשה את העבודה.
לכל זוג משקפי VR דרישות מערכת משלו, אך רובם ככולם ידרשו מכם כרטיס מסך ייעודי, 8 גיגהבייטים של זיכרון וחיבור USB 3.0 במחשב. לרוב תפגשו דרישות סף ודרישות מומלצות, ובמקרה הספציפי הזה הדרישות המומלצות הן מה שצריך לשאוף אליו, היות שתוכן VR שאינו מתפקד טוב עלול לגרום לכאבי ראש ולבחילות. במקרה של Rift S ו-Vive, כרטיס המסך המומלץ הוא לכל הפחות בעל ערכת השבבים GTX 970 של Nvidia או R9 290 של AMD. מבחינת המעבד, ההמלצה היא ל-i5 מהדור הרביעי או חדש יותר של אינטל, או Ryzen 5 1500X או חדש יותר של AMD.
חיבור לפלייסטיישן - PSVR: סוני השיקה את ה-Playstation VR שלה לפני שלוש שנים וחצי, ומכרה יותר מ-5 מיליון יחידות שלהם עד סוף 2019. זה חשוב, כי מדובר בבסיס משתמשים גדול מספיק כדי להבטיח תמיכה. ואכן, כבר עכשיו יש ספריית משחקים טובה למדי עבור ה-PSVR. כן תצטרכו לרכוש עבורה פלייסטיישן 4, אם אין לכם עדיין קונסולה כזו. יש לה גם מגבלות טכנולוגיות, שאליהן נגיע בהמשך.
חיבור לטלפון: בנוסף לכל אלה, תוכלו לרכוש כיום מגוון רחב של בערך-משקפי מציאות מדומה, שהופכים את הטלפון החכם למסך וליחידת עיבוד. אלה נעים בין הפשוטים מאוד, העשויים מקרטון (Google Cardboard), לבין משקפיים מתקדמים יחסית כמו Gear VR של סמסונג ו-Oculus, שגם הם כבר לא נמצאים בייצור. לקטגוריה הזו אפשר לשייך גם את ה-Labo VR של נינטנדו - משקפי מציאות מדומה מקרטון עבור נינטנדו סוויץ' שהם יותר צעצוע מאשר משקפיים אמיתיים. זוהי הקטגוריה הזולה והמוגבלת ביותר של מוצרים, והיא מאפשרת בעיקר צריכה של תכנים ב-360 מעלות ומכניקות משחק מוגבלות למדי.
משקפיים עצמאיים: לא רוצים משקפיים שמחוברים למקור חיצוני? לא חייבים. יש כיום בשוק שני סוגי משקפיים עצמאיים, של חברת Oculus (השייכת לפייסבוק), עם כוח עיבוד מובנה וללא צורך בכבלים. באוקולוס הכריזו כי דגם ה-Go, הזול יותר, לא ייוצר יותר - אולם תוכלו למצוא אותו עדיין בחנויות וגם מיד שנייה. הוא מבוסס 3DOF ולכן נחשב לפחות אטרקטיבי. לעומתו, האוקולוס קווסט הוא מוצר מבוסס 6DOF עם היצע תוכן הולך וגדל, שנחשב לפורץ דרך.
הבחירה השנייה: החופש לזוז
רוב רובם של המוצרים הזולים ביותר כוללים חיישנים שעוקבים רק אחר תנועת הראש שלכם, ואילו היקרים יותר כבר יודעים לנתח גם את תנועות הגוף. כשהמשקפיים יודעים לנתח את תנועת הגוף, יש מגוון דרכים שבהן זה מתאפשר:
זיהוי תנועה חיצוני: חלק מהמשקפיים מגיעים עם חיישנים חיצוניים, שאותם תידרשו להתקין ברחבי החדר כדי להשיג זיהוי תנועה בכל החלל. אם החוויה שלכם מבוססת על ישיבה במקום, תוכלו להסתפק לרוב בחיישן אחד שנמצא לפניכם. במקרה של משקפי VR לפלייסטיישן 4, המעקב נעשה על ידי מצלמה שצריכה להיות לפניכם, ומזהה את התאורה על המשקפיים ועל השלטים.
זיהוי תנועה פנימי: יש גם משקפיים, כמו האוקולוס קווסט, הכוללים זיהוי תנועה באמצעות חיישנים הבנויים בתוך המכשיר עצמו. תיאורטית הם פחות מדויקים, אבל מעשית הם מאפשרים לשחק בלי צורך להתקין קודם לכן חיישנים ברחבי החדר.
הבחירה השלישית: ספריות התוכן
המגוון הרחב ביותר של תוכן ל-VR זמין למחשב. בין אם מדובר במשחקים, בסרטים אינטראקטיביים או בחוויות ייחודיות אחרות, מחשב זו הפלטפורמה הטובה ביותר עבור מי שמחפשים יישומי VR. כאן גם נמצאות החנויות הגדולות ביותר, מ-Steam ועד Oculus Store, כמו גם אינסוף יישומים שפשוט זמינים להורדה.
ספריית התוכן של PSVR עשירה יחסית, אך מתמקדת במשחקים. זה הגיוני, בהינתן שזהו אביזר לפלייסטיישן. כן כדאי לזכור, אבל, שממש לא כל להיטי המציאות המדומה מגיעים לחנות הזו או עובדים היטב על הקונסולה, פשוט כי פלייסטיישן 4 לאו דווקא כוללת מספיק כוח עיבוד כדי להריץ את משחקי ה-VR התובעניים ביותר.
לאוקולוס קווסט יש חנות משלו, שנמצאת במצב דומה לזו של ה-PSVR: הרבה מהמשחקים החשובים שם, אבל לא כולם, כי אין מספיק כוח עיבוד. גם לאוקולוס גו הזולים-מאוד יש חנות נפרדת, ובה משחקים שמרגישים יותר כמו משחקי סלולר מאשר כמו חוויות VR של משקפיים משוכללים ויקרים יותר.
הבחירה הרביעית: מחיר
על מה אתם משלמים כשאתם רוכשים משקפי VR? את היכולת לזהות הן תנועות גוף והן סיבוב כבר הזכרנו. במוצרים היקרים זו לרוב תהיה מדויקת יותר. הדבר נכון גם לגבי בקרי השליטה. כך, למשל, משקפי Valve Index הם בין המשקפיים היקרים ביותר, אבל השלטים שלהם מזהים תנועות של אצבעות בודדות ולא רק של כל היד (אפשר לרכוש אותם גם בנפרד למשקפיים של HTC).
הדבר החשוב ביותר שעליו אתם משלמים הוא איכות התצוגה. האם התמונה שתראו מול העיניים תהיה חדה מספיק? האם היא תעייף את העינייים? האם המכשיר עצמו בנוי עם חלוקת משקל הגיונית עבור הצוואר שלכם? אלה שאלות מאוד אישיות הנוגעות לנוחות השימוש הספציפית שלכם, אבל אפשר להניח שבמוצרים הזולים מאוד תצטרכו להתפשר מאוד בתחום הנוחות. אז מה לבחור?
הכול מהכול: אוקולוס קווסט
הקווסט הם המשקפיים הצרכניים שמספקים את התמורה הכי טובה לשקל כיום. הם לא מצריכים חיבור למחשב חזק (שעולה בעצמו בדרך כלל אלפי שקלים), ומספקים חוויה שאולי כוללת פשרות מבחינה גרפית אבל היא עדיין מצוינת. מדובר במוצר נוח, נייד לגמרי וכזה שרלוונטי במיוחד לאוכלוסייה רחבה ולא רק לגיימרים.
בנוסף, באמצעות אוקולוס לינק אפשר לחבר אותם למחשב מותאם VR, כך שאפשר להשתמש בקווסט גם עבור חוויות מבוססות מחשב, כאילו היה מדובר במשקפיים נייחים סטנדרטיים.
מחיר באמזון כולל משלוח לישראל ומיסים: כ-2,000 שקל, אם תצליחו להניח את ידיכם על מלאי של אמזון עצמה, שנמכר בימינו תוך שעות (או דקות) בודדות בכל פעם שבה הוא מתחדש.
לגיימרים עם פלייסטיישן 4: PSVR
ה-PSVR רחוקים מלהיות מושלמים, אבל יש להם שלושה יתרונות עיקריים. האחד הוא ספריית התוכן, שאותה כבר הזכרנו, ואילו שני האחרים הם הנוחות והמחיר. המשקפיים האלה נוחים מאוד, ומספקים איכות תצוגה לא רעה (אם כי גם לא מדהימה), במיוחד ביחס למחיר שעומד על כאלף שקלים. כדי לנצל את ה-PSVR בצורה מיטבית תצטרכו גם שני שלטי Move, שנמכרים בנפרד.
החסרונות של PSVR כוללים, בנוסף לצורך ברכישת שלטים, זיהוי תנועה לא מדהים ותלות בפלייסטיישן 4 הוותיקה, שמצריכה פשרות מצד מפתחים אשר בונים משחקים עבור הפלטפורמה הזו. סוני כן מבטיחה שהמשקפיים יעבדו גם עם פלייסטיישן 5, שתושק בסוף השנה הנוכחית.
מחיר: 999 ש"ח לגרסה בסיסית, 1,199 ש"ח לגרסה עם 5 משחקים.
לבעלי כיסים עמוקים: Valve Index או HTC Vive Pro
שני המוצרים האלה יקרים מאוד, אך המחיר הגבוה מגיע עם תמורה. בקטגוריה הזו תמצאו מסכים מצוינים, אוזניות מובנות וזיהוי תנועה מדויק מאוד (באמצעות חיישנים חיצוניים). ה-Index, כפי שכבר ציינו, גם מגיע עם שלטים שמזהים תנועה של אצבעות בודדות, ושתומכים גם ב-Vive Pro אך לא מגיעים כחלק מהחבילה. מאידך גיסא, למשקפיים של HTC תוכלו לרכוש מתאם שהופך אותם לאלחוטיים.
המחירים? גבוהים מאוד. ה-Valve Index עולים 999 דולר (וקשה מאוד להשיג אותם בימינו), ואילו ה-Vive Pro עולים 1,399 דולר.