שתף קטע נבחר

 

כשבבית ספר לומדים מתמטיקה של הקורונה

אתגר הלמידה מרחוק שימש את רשת עמל כדי להמריץ את לימודי המתמטיקה - בעזרת דוגמאות מהחיים עצמם. וככה, אומרת מנכ"לית הרשת, לבנות יש יותר סיכוי להצליח

מה אורכו של המסלול הארוך ביותר שאדם יכול לעבור, אם מותר לו להתרחק מביתו לא יותר מ-100 מטרים, מבלי לחזור על אותה נקודה פעמיים? זו סוגיה מתמטית אחת מני רבות שאיתן התמודדו תלמידי רשת עמל, ובהם תלמידי בית הספר הרב תחומי עמל למדעים ואמנויות חדרה, שנסגר לפני כמה שבועות, אז התגלה שאחת התלמידות נדבקה בקורונה והתלמידים עברו ללמידה מרחוק.

 

"יישמנו את המתמטיקה דרך הקורונה והשתמשנו בכל החוזקות שלנו, בשיטות לימוד ובפלטפורמות חדישות של למידה מרחוק, כמו Teams של מיקרוסופט (365) ו-Google Classroom", אומרת עו"ד רוית דום עיני, מנכ"לית רשת עמל.

 

הקורונה הביאה איתה הרבה מאוד מונחים ותוכן מתמטי ברמות שונות, סטטיסטיקות, השערות, מסקנות וקבלת החלטות. גם כאלו שאף פעם לא התחברו למתמטיקה, מגלים עניין בנתונים, מנתחים אותם ואף מביעים דעה. את הנקודה הזו ניסו ברשת עמל להפוך ליתרון ממשי בהוראת המתמטיקה, כדי שהמקצוע יהיה נגיש ומוחשי יורת עבור התלמידים.

 

"הבנו שאם ננגיש מתמטיקה לתלמידים בהקשר רלוונטי של החיים עצמם, בהקשר לקורונה, היא תעניין אותם, הם יתיידדו איתה, במקרה הטוב לא יפחדו ממנה, ובמקרה הטוב גם יתאהבו בה", מוסיפה מנכ"לית הרשת.

רוית דום (צילום: איתמר רום)
מנכ"לית רשת עמל, רוית דום עיני(צילום: איתמר רום)
  

שיטת הלימוד הניבה תוצאות חיוביות. בעמל חדרה, למשל, התמודדו בקלות יחסית עם המעבר הנוסף ללמידה מרחוק. המורים עברו עוד זמן רב לפני הקורונה הכשרה מקצועית להוראה מרחוק של מתמטיקה, בהנחיית אנא וקנין ממרכז הפיתוח של רשת עמל ובהובלת ד"ר רונית אשכנזי, מנהלת המינהל לפדגוגיה בעמל.

 

מנהלת בית הספר בחדרה, אילנה שטרהל, הובילה את צוות המורים של בית הספר בתהליך הלמידה מרחוק, שדרש השקעה רבה יותר מאשר בעבודה בכיתה - זמינות רבה יותר והתמודדות עם מצבים בלתי צפויים, שלמעשה הובילו אותם "להמציא עצמם מחדש", אומרים בבית הספר. רכזת המתמטיקה סופיה מנדלזבורג הובילה צוות שעבד עד השעות המאוחרות.

 

דום עיני מצביעה על יתרון בולט נוסף שהתגלה בלמידה מרחוק של המתמטיקה: "דווקא בחדרה תלמידות יכולות להגיע להישגים הרבה יותר גבוהים דרך הלמידה מרחוק. יותר קשב, פחות תחרותיות ויותר העצמה של הבנות".

 

לימוד המתמטיקה מרחוק בתקופת הקורונה מכונה בעמל "מתיקורונה". המטרה הייתה ללמוד את תוכנית הלימודים של משרד החינוך, כדי להגיע מוכנים לבגרות, ולצד זה לנצל את ההזדמנות להפגיש את התלמידים עם משימות מתמטיות בהקשר מציאותי של הקורונה. חידון בשם "רצים עם המתמטיקה", ברוח תוכנית "פורצים דרך למצוינות" שפועלת ברשת, שימש כדי ללמד את התלמידים להתמודד עם מצבים בלתי צפויים, לבסס יסודות ללמידה חקרנית, לפתח מיומנויות להתמודד עם בעיות מורכבות ולבסס את האמונה של התלמיד ביכולותיו. אלה אותן יכולות שנבדקות על-ידי "פיזה", מחקר בינלאומי של ה-OECD אשר בוחן את המוכנות של התלמידים לעתיד.

 

בימים אלה, כשנתוני התחלואה בקורונה שוב בעלייה, ברור לכולם שגם שנת הלימודים הבאה תיפתח בצל הקורונה, ומן הסתם הלמידה מרחוק לא תיעלם. "הקורונה לא תעזוב אותנו כל כך מהר. הלמידה מרחוק הייתה איתנו לפני הקורונה, השתמשנו בה בתקופת הקורונה והיא תהיה חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים גם בעתיד", מסכמת דום עיני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתמר רום
רוית דום עיני
צילום: איתמר רום
מומלצים