איכוני שב"כ חזרו, המוקד קרס: "שעות על הקו, ואי אפשר לערער"
עשרות אלפים קיבלו מאז חמישי בערב הודעות טקסט שעליהם להיכנס לבידוד. מוקד "קול הבריאות" לא סיפק מענה לרבים מהם: "זו הייתה שיחת הטלפון הארוכה בחיי". לדבריהם, אין אפשרות למעשה לערער: "עלול להוביל לחוסר ציות". משרד הבריאות מודה: "זמני ההמתנה ארוכים מאוד"
עם חזרת איכוני שב"כ לחיינו, קיבלו עשרות אלפים מאז יום חמישי בערב הודעות טקסט שבהן צוין כי עליהם להיכנס באופן מיידי לבידוד לאחר שנחשפו לחולה קורונה מאומת. ואולם, מפניות גולשים שהתקבלו ב-ynet עולה כי משרד הבריאות לא נערך כראוי לחזרת האיכונים הסלולריים והתוצאה הייתה היעדר מענה במוקד או זמני המתנה ארוכים מאוד וחוסר מידע מתאים על נסיבות הבידוד.
גם אתם נתקלתם בבעיה? יש לכם מידע חדש בנושא המאבק בקורונה? כתבו למייל האדום שלנו
אלו שהצליחו להגיע לשיחה עם מוקד משרד הבריאות, לא הצליחו לקבל פרטים נוספים - מה שעלול להצביע על נתק בין שב"כ למשרד הבריאות בכל הנוגע לנתוני האיכון. בנוסף, הצביעו גולשים על חוסר האפשרות למעשה לערער על האיכון שהתקבל משב"כ. "זה מאוד מתסכל וגם עלול להוביל לחוסר ציות", כתב אחד מהם.
אחד האזרחים שקיבל כבר בחמישי את ההודעה סיפר כי המתין במשך קרוב לשעתיים עד שקיבל מענה במוקד משרד הבריאות, שהוצף בפניות באותה העת. "לא היו להם פרטים", סיפר. "ביקשתי לדעת, איפה היה החולה, איפה אני הייתי, איפה היה המפגש? המוקדנית לא ידעה להגיד לי. היא הייתה מאוד רגועה וסימפטית, אבל לא ברור מה היא יודעת. זו הייתה שיחת הטלפון הארוכה בחיי, ואחרי זה היא העבירה אותי למישהו אחר והמתנתי עשרים דקות. אחרי כמעט שלוש שעות סגרתי את השיחה. זה היה חסר טעם". בהודעה שקיבל לא נרשם המקום שבו שהה לכאורה, אלא רק התאריך והשעה.
אחרים סיפרו שלא שהו לכאורה במקום שבו היו החולים המאומתים. "אני איש חוק", מספר תושב הצפון. "קיבלתי הודעה שביום רביעי הייתי חשוף לחולה מאומת בשעה 07:00 במשרד ושאני מתבקש להיכנס לבידוד, על אף שהייתי לבד באותו מקום. מאחר שאני עובד במשרד ממשלתי, העבודה מתחילה רק בשעה 08:30. התקשרתי למוקד משרד הבריאות וכמובן שלא ענו. לאחר מכן מילאתי את הטופס באתר ושם נשאלתי האם יש לי השגה לגבי הקביעה שעליי להיכנס לבידוד. אני לא מבין מי הוציא את האיכונים האלו. אם זה שב"כ, אז אוי ואבוי אם כך הוא פועל.
"אני לא מבין איך אפשר לשלוח איכון למישהו שהיה לבד במשרד. אני לא יודע איך הם עושים את האיכונים האלה. אני יושב בקומה 10, יכול להיות שהחולה היה בקומה אחרת, כך שאין סיכוי שהיינו יחד ושאני באמת צריך להיכנס לבידוד. בכל מקרה, החלטתי שאני לא אסכן אף אחד ונכנסתי לבידוד. צריכים לבודד את מי שצריך. אני מנהל מחלקה מאוד מרכזית של שירות וכשאני לא נמצא זה פוגע בשירות שהאזרחים מקבלים. בנוסף, אם שולחים הודעות ביום שבת – אז איך המוקד לא עובד ביום שבת? מה אנחנו, כבשים?".
גם הלילה התקבלו במייל האדום של ynet תלונות על תפקוד המוקד וזמני ההמתנה הממושכים מאוד. אילנית כתבה: "קיבלתי הודעה ממשרד הבריאות במוצאי שבת להיכנס לבידוד כתוצאה מחשיפה לחולה מאומת, בשעה ותאריך שהייתי לבד בבית ולא באתי במגע עם אף גורם. משרד הבריאות לא עונה - שעתיים שלמות נשארתי על הקו, ללא מענה ובחובת בידוד, לא יכולה ללכת לעבודה. מי ישלם לי על הימים האלה - גם ימי מחלה אין לי, זה מקום עבודה חדש. זה חוסר אחריות, מחדל".
בהודעה אחרת נכתב: "המתנתי שעה על הקו עד שענו, אבל אין להם מה לומר חוץ מזה שההודעה אמיתית. שאלתי איך אפשר לערער כי ההודעה שלהם ב 100% שגויה שכן הייתי לבדי לגמרי בתאריך ובשעה שכתבו. אמרו לי שאין אפשרות לערער. זה נראה לי לא חוקי לגמרי".
נופר התלוננה אף היא: "בעלי קיבל איכון שב"כ שגוי בערב שבת לפיו נחשף לחולה קורונה מאומת ועליו להכנס לבידוד. האיכון נעשה בשעה שבעלי ישן באותה שעה כך שזה לא נכון. ניסינו החל מהשעה שקיבלנו את ההודעה להשיג את משרד הבריאות אך ללא הצלחה וכך נאלצנו להיכנס לשבת, מה שגרם לו לא ללכת לתפילות בשבת. בעלי צלם אירועים ויש לו אירוע היום כך שנגרמת עוגמת נפש גם לזוג שמתחתן וטרם עודכן".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "החל מיום חמישי נשלחים מסרונים רבים ממשרד הבריאות בעקבות איכוני שב"כ. כתוצאה מכך מתקבלות פניות רבות בנושא זה במוקד קול הבריאות 5400* וזמני ההמתנה ארוכים מאוד. משרד הבריאות פועל לשיפור הזמינות ורמות השירות בהקדם. משרד הבריאות מדגיש שקבלת מסרון מחייבת כניסה מיידית לבידוד ויש לנהוג בהתאם למסרון עד קבלת אישור רשמי אחר".