"נמות מחנק, לא מקורונה": נדחתה ביממה השבתת המזגנים באוטובוסים
בממשלה החליטו על צמצום מספר הנוסעים ל-20 בלבד ועל נסיעות בלי מיזוג אוויר - והציתו את זעם הנוסעים, הנהגים וכן גורמים במשרד התחבורה. "הדבר ייצור צפיפות בתחנות ויגרור ריבים בין נוסעים לנהגים, זה אבסורד", אמר אחד הנוסעים. גם השרה מירי רגב התנגדה והוסכם לדחות את יישום ההחלטה ליום רביעי בבוקר
הזעם הציבורי והתנגדות שרת התחבורה מירי רגב עשו את שלהם: הערב (יום ב') הוסכם על דחייה ביממה של יישום החלטת הממשלה על צמצום מספר הנוסעים באוטובוסים ל-20 בלבד ועל נסיעה ללא מזגן. ההחלטה אמורה להיכנס לתוקף ברביעי בבוקר. "לא נמות מהקורונה, נמות מחנק", אמרו מוקדם יותר נוסעים ונהגים. במשרד התחבורה חוששים שההנחיות לא ישימות בפועל ורגב כינסה ישיבה עם חברות התחבורה הציבורית בניסיון להגיע למתווה אחר ולאשר אותו מול משרד הבריאות והמטה לביטחון לאומי.
אוטובוס ללא מזגן - ומה יהיה בקייטנות? המדריך המלא
אולג שמידט, שמתגורר בבאר שבע ועובד בתל אביב, מתנייד תדיר בתחבורה הציבורית. לדבריו, ההגבלה ל-20 נוסעים בתקופה שהמשק חוזר לתפקוד מלא, "היא פשוט אבסורד ולא הגיונית. זה ייצור צפיפות בתחנות האוטובוס; אנשים יאחרו למקומות העבודה ויתרחשו אירועים אלימים בין הנוסעים עצמם ובין הנוסעים לנהגים - שיסרבו להעלות נוסעים מעבר למותר. שלא לדבר על נסיעה בלי מזגן בשיא החום והשרב".
אור גרינפלד, יו"ר ארגון הצעירים במודיעין-מכבים-רעות, נוסע גם הוא כמעט יום יום בתחבורה הציבורית. לדבריו, "מה שקורה פה הוא פשוט מחדל. אני כבר מדמיין את תחנות האוטובוס הצפופות והעמוסות בחיילים ובאזרחים שעוד אוטובוס עובר אותם כי הוא מתמלא בתחנה הראשונה. זו לא סיטואציה לא-מציאותית. עד לפני חודש זה היה המצב".
"לשבת באוטובוס בלי מזגן בחום של יולי-אוגוסט היא הזויה. ביום רגיל, חברת אוטובוסים שהייתה אוטובוס כזה הייתה זוכה למבול של גידופים וזעם מצד הנוסעים", הוסיף גרינפלד, "אז עכשיו הממשלה מנחה לא להפעיל מזגנים ועוד לעטות מסכה וכל זה בחום של ישראל? אני צעיר ובריא, אולי אני יכול להתמודד עם זה, אבל מה עם האוכלוסייה המבוגרת?". כאן המקום לציין כי קיימים גם כלי תחבורה שלא ניתן לפתוח בהם חלונות, כגון אוטובוסים ממוגנים ביהודה ושומרון וכן במטרונית בחיפה. לכן, הנחיית הממשלה בנוגע למיזוג לא ברורה בנושאים הללו.
גם בעמוד הפייסבוק של ארגון "15 דקות" הביעו נוסעים רבים את זעמם. "חבורה של הזויים מנותקים", כתב אחד הגולשים בהתייחסו לשרי הממשלה. "אין הסבר להחלטות האלה". נוסע אחר הוסיף: "כנראה שבמשרד הבריאות שכחו לאיזו טמפרטורה מגיע אוטובוס בצהריים ביולי, שלא לדבר שעכשיו נהיה בני מזל אם נהיה מ-20 הנוסעים ש'יזכו' להתבשל בו".
דורון פוטרמן, נהג "דן" זה 38 שנים, אמר ל-ynet: "אם מגבילים את מספר הנוסעים ל-20 - הנהג לא יעצור אחרי שלוש-ארבע תחנות, מה שייצור צפיפות בתחנות. אנשים ימתינו זמן רב לאוטובוס. בתוך האוטובוס הנהג והנוסעים ייסעו ללא מזגן והחלונות הם מעין צוהר שדרכו אמור להיכנס אוויר. בחום של יולי-אוגוסט אי אפשר לנסוע כך. זה כבשן".
אתי שמחה, נהגת ב"דן" בדרום וחברה בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית, הביעה גם היא זעם על ההחלטה לחייב אותה ואת עמיתיה לנהוג בלי מזגן. "שיבואו השרים לנסוע בלי מזגן. אני לא עושה את זה. 40 מעלות חום באוטובוס בלי מיזוג זה כמו להשאיר תינוק ברכב. מי יאשר את זה? מי יעלה ככה על ההגה? אנחנו נצא לעבודה כרגיל ונדליק את המזגן. בלי מזגן באוטובוס עוד עם מסכה על הפנים - זה אפשרי?".
אייל סבו, נהג ב"אגד", הצטרף לדברים: "ב-32 שנותיי באגד מעולם לא אמרו לי לנסוע בלי מזגן. זה פשוט חנק. אי אפשר לעשות את זה ביולי. אין חלונות גדולים באוטובוסים. אני מזמין את מי שקיבל את ההחלטה לעלות איתי לאוטובוס". על ההחלטה להגביל את מספר הנוסעים ל-20 הוא מזכיר את הפעם הקודמת שבה ניסו לעשות זאת: "אמרו שיתגברו את הקווים כדי שאנשים לא יישארו בתחנות. בפועל לא ראיתי שזה באמת קורה. אנשים יישארו בתחנות".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", אמרה: "אנחנו מזמינים את חברי הקבינט היקרים להצטרף לנוסעים באוטובוסים, תחת ההנחיות החדשות עליהן הם חתמו היום. סביר להניח שהם יאלצו לחכות כעת בתחנות או לצידי הדרכים במשך שעות ארוכות, שכן המלצתם להגביל את מספר הנוסעים ל-20 מחדש תוביל למראות הקשים מלפני כמה שבועות בלבד".
לדברי נוטמן, "כשיעלו חברי קבינט הקורונה על האוטובוס, הם יהנו מחומו של יולי-אוגוסט, שכן המלצתם היא להפעיל את האוטובוסים ללא מזגן ועם חלונות פתוחים. כך שבעוד שבבתי העסק, במסעדות, בבתי המלון ואף בכנסת ייהנו ממזגן בקיץ, נוסעי התחבורה הציבורית ייאלצו לעמוד בתנאים בלתי אפשריים. במקום לחזור ולהגביל את הנסיעה, אנחנו מצפים ממשלת ישראל ללמוד מהנעשה בחו"ל: להגדיל את תדירות התחבורה הציבורית ולהציע תמריצים לעובדים שיכולים להמשיך לעבוד מהבית כדי להקל על הלחץ בתחבורה הציבורית ועל הכבישים".
גם בארגוני הנהגים זעמו. מ"כוח לעובדים" נמסר כי "הדרישה לעבודה ללא מזגן בחודשי הקיץ איננה אנושית ומצטרפת להזנחת התנאים הפיזים של הנהגים. נזכיר: בערים רבות בישראל אין לנהגים היכן להתפנות או פינת התרעננות וחל עליהם איסור להשתמש במזגן הזמן הפסקת הנסיעה. לצד השפלת הנהגים מדובר בסיכון של ממש לנהגים ולנוסעים - נהג ללא אפשרות מנוחה וללא מזגן מסכן את עצמו ואת הסובבים. פעם אחר פעם ניחתות גזירות הקורונה על ראשם של הנהגים בניתוק מוחלט מהצרכים בשטח של הנהגים". יצוין כי בארגון יפגינו מחר מול משרד האוצר.
בארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית אמרו כי "הגבלת כמות הנוסעים היא צעד נכון שהיה צריך לעשותו מזמן. זו ההזדמנות לספק עבודה לכל חברות ההיסעים והתיירות בכדי שציבור הנוסעים לא ייפגע בשירותי התחבורה הציבורית. נושא המזגנים הוא לעג לרש וגזירה שציבור הנהגים והנוסעים לא יוכלו לעמוד בה".
במשרד התחבורה נדהמו: "אוטובוס ביולי בלי מזגן?"
במקביל, גם גורמי המקצוע במשרד התחבורה נדהמו לשמע החלטת הממשלה לצמצם את מספר הנוסעים ל-20 ולא לאפשר מיזוג באוטובוסים. עם זאת, הם הביעו מורת רוח קלה מכך שלא הוחלט - לפי שעה - להשבית את הרכבת. אחד הגורמים אמר ל-ynet: "זה טירוף. אנשים לא יסבלו מקורונה, הם יסבלו מחנק". יצוין כי בישיבת הממשלה התנגדה שרת התחבורה מירי רגב להגבלות כי היא תוכל לנהל על כך משא ומתן מול שרד הבריאות יולי אדלשטיין והמטה לביטחון לאומי. כמו כן, כאמור, הערב תתקיים פגישה בנושא במשרד התחבורה.
יצוין כי כעת פועלת התחבורה הציבורית עם מגבלות, לפחות "על הנייר", שלפיהן יש להכניס עד 75% ממספר הנוסעים המותר באוטובוסים. החלטת הממשלה להגביל את מספר הנוסעים ל-20 מורידה למעשה את הקיבלת ל-33% וכדי לא להשאיר נוסעים ברציפים ובתחנות ייאלצו במשרד התחבורה לצמצם לכשליש את מפת הקווים הקיימת כדי לתגבר את קווי הביקוש.
לכן, במצב זה צפויים עומסים כבדים ורבים, יש להניח, לא יצליחו להגיע בזמן למקומות העבודה או ליעדים חיוניים אחרים. יודגש עוד כי המחסור באוטובוסים ובנהגים הוא תוצאה של מחדל ארוך שנים כתוצאה מהזנחת הממשלה את התחבורה הציבורית.
כיום חסרים אלפי אוטובוסים לשירות ואלפי נהגים ולכן תגבור קווי ביקוש יבוא בהכרח על חשבון רשת הקווים הקיימת. אף על פי שאלפי נהגי חברות ההסעה הפרטיות המשמשים מוסדות חינוך ותיירות יושבים בבתיהם כשהאוטובוסים נמצאים בחניות - במשרדי הממשלה הרלוונטיים עדיין לא הצליחו להשיג את התקציב הנדרש כדי להפעיל אותם בשירות התחבורה הציבורית ובאמצעותם לתגבר את שירות התחבורה הציבורית הקורס.
על פי גורמי המקצוע במשרד התחבורה, גם מבחינה בריאותית, דרישת המל"ל לא לגמרי ברורה משום שצמצום מפת התחבורה הציבורית יביא להחלפת אוטובוסים רבים יותר במהלך הנסיעה ובכך לחשיפה לנוסעים רבים יותר במקרה שאחד הנוסעים הוא חולה מאומת.
נזכיר, כי בתקופה הקודמת שבה חלה מגבלת 20 הנוסעים בתחבורה הציבורית פורסמו ב-ynet תמונות רבות של מקרים שבהם נוסעים רבים נדחסו באוטובוסים וזאת משום שאין סמכויות אכיפה לנהגים ואין די פקחים כדי לשמור על המגבלה בכל אוטובוס. מגבלות אלו ואחרות באו על חשבון הנהגים ותועדו מקרים רבים של תקיפתם. בנוסף, ככל שנוסעי תחבורה ציבורית שלא ירצו להסתכן בנגישות לקויה בעקבות המגבלות יעברו לרכב הפרטי ובעוד המשק פועל כרגיל - פקקי התנועה צפויים להתעצם ברחבי הארץ.