לכל ילד מגיעה הזדמנות
לאחר החגים יערך טקס חנוכת בית קק"ל למצוינות בקריית מלאכי. מדובר בשני מבין עשרה בתי מצוינות שייבנו בפריפריה במסגרת חזון "ישראל 2040 – רילוקיישן ישראלי", שנועד לעצב מחדש את דמותה של המדינה. לצד עזרה במקצועות של בית הספר כמו מתמטיקה ואנגלית, תלמידי תיכון לומדים בבתים אלה תכנות, אלקטרוניקה, תקשורת נתונים, יזמות עסקית ועוד, ומשתתפים בפעילויות התנדבות ומנהיגות. "המטרה היא לצמצם את הפערים ולאפשר לכל ילד, בכל מקום, הזדמנות שווה", מסביר יו"ר קק"ל, דניאל עטר
אומרים שהנוער של היום הוא לא מה שהיה פעם. זה נכון מאוד: בשונה מימים עברו, לנוער של היום יש הזדמנויות שוות יותר. קחו למשל את בית קק"ל למצוינות – מרכז ייחודי המאפשר לבני נוער להתפתח ולהעשיר את הישגיהם הלימודיים בדגש על אנגלית, מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה, יזמות וחדשנות. המרכז מהווה למעשה סוג של אקדמיה לנוער. הפעילויות מתקיימות בסביבה א־פורמלית, מעשירה וממוקדת מטרה, המאפשרת חוויית לימודים ייחודית, המעניקה את הכלים האופטימליים למימוש הפוטנציאל הלימודי והאישי של בני הנוער.
הבית הראשון הוקם לפני כשנתיים בעיר נוף הגליל. בשבועות הקרובים יערך טקס חנוכתו של הבית השני מתוך עשרה שעתידים להיבנות ברחבי הארץ. מדובר בבית בקריית־מלאכי, שהפעילות בו כבר החלה אולם הטקס החגיגי של השקתו נדחה לאחר החגים בשל הקורונה.
הקמת בתי המצוינות היא חלק מחזון כולל שמובילה קק"ל בשנתיים האחרונות – "ישראל 2040 – רילוקיישן ישראלי" – שעתיד לעצב את דמותה של המדינה בשני העשורים הבאים. הפרויקט השאפתני שם לו למטרה להפוך את הגליל ואת הנגב למנועי הצמיחה של ישראל ב־20 השנים הבאות. הדרך: הרחבת תעשיית ההייטק מעבר לגבולות תל־אביב ושאר גוש דן, עידוד התיישבות ישראלים בנגב ובגליל על ידי מתן תמריצים ויצירת בסיס תעסוקה איכותית, וכן העצמת החינוך הבלתי פורמלי והאקדמיה.
ואיפה כל זה מתחיל? בדור העתיד כמובן. בית קק"ל למצוינות שהוקם בנוף הגליל נוחל הצלחה רבה בקרב בני הנוער הגרים בעיר. המנהל, שמעון אבוחצירא, מספר ש"היו לנו מטרות גדולות כשהמקום נפתח, והן התממשו במלואן. הקהל שלנו הוא תלמידי ט'־י"ב, והפעילות מתחלקת בין למידה לקראת בגרות, בעיקר במקצועות המדעיים, לבין צמצום פערים ולימוד ערכי מצוינות. האג'נדה שלנו היא להנגיש את מקצועות העתיד – לא רק לתלמידים שעושים 5 יחידות מתמטיקה ופיזיקה, אלא לכולם. הדרישה היחידה היא 'רוצה אני'. שישקיעו".
אומרים שכל ילד צריך מישהו אחד שיאמין בו על מנת להצליח. בבית קק"ל למצוינות המשפט הזה מהווה מוטו מנחה. "פיתחנו פה קורס שנקרא 'פיתגורס', שבמסגרתו תלמידים שמתקשים במתמטיקה הופכים למנטורים לילדים צעירים בגיל יסודי ומלמדים אותם מתמטיקה בעצמם. הפכנו אותם משורדים במערכת, שלא נמצאים בתנועות נוער ולא יודעים מתמטיקה, למנהיגים שמלמדים. הפקדנו בידיהם את האחריות הזו. התוכנית זכתה בפרס מחקר ופיתוח ממשרד החינוך", מספר אבוחצירא.
"יש לנו גם שיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל־אביב, במסגרתו התלמידים מתחילים לימודים אקדמאיים כבר בכיתה י', ואנחנו גם מנהלים שיתוף פעולה עם עמותת בוגרי 8200, שבו לומדים תכנות ואת כל העולם של הסייבר. האג'נדה שלנו היא להביא את התכנים האלה לכמה שיותר תלמידים, ושהם ידעו אותם ברמה של כישורי חיים בסיסיים", הוא מסכם.
ובינתיים, הנוער מצביע ברגליים וקבע את המקום כמשכנו החדש. "אני הולכת לבית קק"ל כבר שנתיים, בממוצע שלוש פעמים בשבוע", מספרת מעיין חיוט (17) מנוף הגליל, "בנוסף למקצועות כמו אנגלית ומתמטיקה אני לומדת שם מנהיגות, אחריות, דברים שלא מלמדים אותך בבית הספר. אני חושבת שלצוות יש חלק גדול במה שהופך את המקום למה שהוא. הצוות דואג לך, גורם לך לך לרצות לבוא שוב ושוב".
גם איתי גפסו, אף הוא תלמיד י"ב מנוף הגליל, פוקד את המקום כבר תקופה ארוכה. "מסוף כיתה י' אני שם", הוא אומר, "אני רואה את המקום בשני היבטים שונים: מצד אחד זה מקום שבו אתה יכול לצמצם פערים בנושאים שבהם אתה מתקשה, ומצד שני זה גם מקום שבו אפשר ללמוד דברים שיכולים להעשיר את הידע שלך. במהלך השנתיים האחרונות עשיתי מספר קורסים במסגרת חברת 'טקליסט' של עמותת בוגרי 8200. אני לומד תכנות, אלקטרוניקה, תקשורת נתונים, יזמות עסקית, איך לדבר מול קהל, איך ליצור מיזם ולהציג אותו מול אנשים. אני מאוד רוצה לעסוק בטכנולוגיה ותכנות גם בצבא וגם בשוק העבודה. אני מרגיש שבית קק"ל מגשים לי את החלום".
גילת שקד רק בת 15, והיא מאושרת מכך שכבר בגיל צעיר היא יכולה לרכוש מיומנויות בתכנות. "התחלתי ללמוד בבית קק"ל בחודש מרס האחרון, בזום, בגלל הקורונה", היא נזכרת, "לאחרונה סיימתי קורס שבו למדתי כיצד לתכנת משחק, וכרגע אני נמצאת בקורס אקדמי של אוניברסיטת תל־אביב שבו אני לומדת לתכנת בשפת python. המקום מדהים. גם העיצוב עם הפופים והכיסאות המסתובבים מוסיף לדעתי מאוד לחוויה ולאווירה".
החומר הנלמד והסביבה הלימודית התומכת מהווים רק נדבך אחד מהחזון של המקום. אלמנט נוסף הוא הפן החברתי. "מגיעים לכאן ילדים משני בתי הספר שקיימים בעיר, ילדים שלא יוצא לך לפגוש ביום יום, אז זה אחלה מקום מפגש", מסבירה חיוט, "המקום מוציא המון פעילויות שקשורות לתרומה לעיר, תרומה לחברה. בט"ו בשבט הלכנו לבית הקשיש ושתלנו שם עצים. אחר כך ישבנו ודיברנו עם הקשישים ואכלנו יחד מאכלים שקשורים חג. זה היה מקסים".
לאן מועדות פניו של הבית? לפי אבי מוסן, מנהל בתי קק"ל בארץ, הזרוע עוד נטויה. הבית השני, שייפתח לאחר החגים בקריית־מלאכי, הוא רק חלק ממגמה גדולה עוד יותר. "בשנה הבאה נראה עוד בתים שמחוללים שינוי", הוא מבטיח, "אנחנו הולכים להקים עשרה כאלה בארץ: שישה בצפון וארבעה בדרום. החזון הוא שבסופו של דבר החבר'ה האלה ילכו לצבא וישרתו ביחידות טכנולוגיות או בתפקידים משמעותיים אחרים. לאחר שהם ישתחררו, בגלל שהם קיבלו כל כך הרבה מהעיר שבה גדלו, אנחנו מקווים שהם ירצו להישאר שם. ואז החבר'ה האלה יהוו מודל לחיקוי לילדים האחרים שיגדלו במקום. זה תהליך מעגלי".
דניאל עטר, יו"ר קק"ל, מסכם: "קק"ל עוסקת בפיתוח והרחבה של פרויקטים בתחום החינוך הבלתי פורמאלי בפריפריה החברתית והגיאוגרפית במטרה לצמצם את הפערים ולאפשר לכל ילד, בכל מקום, הזדמנות שווה. בית קק"ל למצוינות, שייחנך בקריית מלאכי לאחר החגים בנוכחות מנכ"ל JNF–UK יונתן גלון וראש העירייה אליהו זוהר, ישמש כבית חברתי שנועד להעניק כישורים לבני הנוער והזדמנות לממש את הפוטנציאל הגלום בהם".
שמואל חייק, יו"ר JNF–UK, מוסיף: "הוצאנו לפועל עם עיריית קריית־מלאכי ובשיתוף עם תושביה מהלך אסטרטגי לפיתוח העיר בשורה של פרויקטים בתחום החינוך, החברה והתשתיות. אנו גאים להוביל יחד עם קק"ל את היוזמה להקמת בית המצוינות, שיאפשר לבני הנוער לממש את כשרונותיהם ולהתגאות בעירם".
ראש עיריית קריית־מלאכי, אליהו זהר: "בית קק"ל יהיה סיירת המטכ"ל של העיר. מהמקום הזה ייצא דור איכותי. דור של מנהיגים. דור העתיד".
לפרטים נוספים >> https://kkl2040.org.il/