חדשות קומפקטיות?
מנוע חדשני, קומפקט חדשה או סדרה 1 עתידית. לב.מ.וו היו חידושים רבים בז'נבה
בניגוד למקובל ולמוכר אצל יצרן היוקרה, החדשות החשובות מבחינת ב.מ.וו בז'נבה היו דווקא בצד הקומפקטי. בעוד המכונית החשובה בתצוגה הייתה כמובן הקומפקט החדשה, הרי שבמסיבת העיתונאים הכריז יושב ראש החברה שהמכונית הקטנה העתידית של ב.מ.וו תכונה סדרה 1. אם לא די בכך, הרי שגם בקומפקט היה נושא הבשורה דווקא המנוע - הקטן יחסית מבחינת הנפח.
הקומפקט, שמשלימה את מבחר גרסאות המרכב של סדרה 3, עברה כמצופה שינוי מהותי. בניגוד לדגם הקודם, זו כבר אינה האחות החורגת והבלתי מוערכת של סדרה 3 אלא דווקא, לפי ב.מ.וו, הקרובה התוססת והספורטיבית יותר.
כך, בניגוד לקומפקט הקודמת שנטלה מתלה אחורי מגרסאות עתיקות של ה-3, הפעם היא כוללת את מתלה Z המוכר מהאחות הגדולה. בנוסף טוענים בב.מ.וו לכיול מתלים ספורטיבי יותר. גם המראה החיצוני, עם יחידות תאורה נפרדות מלפנים ומקוריות באחוריים מרשים עוד יותר במציאות מאשר בתמונות ומלמד על כוונה להגדיר באופן חד משמעי את ההבדל בין הקומפקט ל-3. ואכן, הקומפקט אמנם נראית ב.מ.וו, אבל בכל זאת פחות שמרנית מהדגם הסדרתי הרגיל.
בכל מקרה, מכונית נוספת שתשתמש במנוע החדש, בנפח 1.6 ליטר, היא סדרה 1 החדשה, עליה הוכרז רשמית בז'נבה. המכונית החדשה תהיה קטנה משמעותית מהקומפקט אך גם זריזה וצעירה יותר, וכמו כל ב.מ.וו תשתמש בהנעה אחורית. מעבר לכך שוקלים בב.מ.וו פיתוח סדרת מנועי ארבעה צילינדרים נוספת וקטנה יותר במידותיה עבור המכונית הזו.
החידוש האמיתי
אך כאמור, החידוש החשוב ביותר של הקומפקט הוא מתחת למכסה המנוע. ב.מ.וו אמנם הציגה את הקומפקט בשתי גרסאות – חזקה העונה לכינוי הלא-מקורי 325 ומצוידת במנוע 2.5 ליטר ו-192 כ"ס או 316 צנועה עם הספק מרבי של 115 כ"ס בלבד. אולם דווקא החלשה היא המתקדמת והחשובה, מכיוון שהיא חושפת משפחת מנועים חדשה וחדשנית.
לא בכל יום מתהדרת ב.מ.וו, יצרן שמנועים הם עיקר גאוותו ואף חלק משמו, בפריצת דרך חדשה. ואם אנשי ב.מ.וו אומרים שמדובר כאן בפיתוח חשוב כמו המעבר מהזנת מאיידים להזרקת דלק, או ממבנה של שני שסתומים לארבעה, כדאי להקשיב להם. אתם לא מגזימים? "לא, בכלל לא" עונה מבלי להסס וילנד ברוך, אחד ממהנדסי המנועים של היצרן. "אנו באמת חושבים שמנוע הוולבטרוניק מציג התקדמות אדירה בתחום היעילות והחיסכון בדלק".
משפחה חדשה
מנוע ה-1.8 ליטר החדש, שנחשף בתערוכה, מהווה ניצן ראשון למשפחת מנועי 4 צילינדרים חדשה אשר תיוצר במפעל החדש בהמס-הול, בריטניה. עוד לא מדברים על זה כאן, אבל מנועים אלה יגיעו גם לסדרה 3 בקרוב. מדובר במשפחה בנפח של 1.6 עד 2.0 ליטר. כיאה לב.מ.וו, המנוע מתהדר בתזמון שסתומים משתנה למערכת היניקה והפליטה (דאבל ואנוס).
אולם החידוש הגדול אינו דווקא באתר הייצור או בגרסאות הצפויות, אלא בכך שמדובר לפי ב.מ.וו במנוע סדרתי ראשון אשר אינו משתמש בפרפר בסעפת היניקה לויסות כניסת האוויר. לדברי הגרמנים, התנגדות הפרפר לאוויר מהווה גורם מפריע לנצילות, כך שנאלצו למצוא דרך לוותר עליו. זאת תעשה במנועים החדשים מערכת המשנה את גובה פתיחת השסתומים בהתאם לצורך, ובכך את כמות האוויר הנכנסת למנוע דרך שסתומי היניקה.
החיסכון
היתרון הגדול של המנוע אינו בהספק, אלא בשיפור צריכת הדלק ורמת זיהום נמוכה. "כאשר הפרפר פתוח במלואו - במנוע רגיל - אין כל הפסד אנרגיה. היתרון שלנו מבחינת נצילות מתבטא בתנאים יומיומיים תחת מצערת חלקית".
אז אם חיסכון הוא שם המשחק, לא נותר אלא לשאול האם זו התשובה של ב.מ.וו להזרקת הדלק הישירה שנראה שהמתחרות מאמצות בהדרגה? "בדיוק כך" מסביר ברוך. "לדעתנו, ברמה הטכנולוגית הנוכחית, הזרקת הדלק הישירה עדיין אינה מביאה פתרון מספק. היא אינה פועלת באופן רציף לכל אורך הדרך (כלומר יש מעבר בסל"ד ובעומס מסוים לצורת פעולה רגילה) ובעיות הזיהום שלה עדיין לא נפתרו בצורה יעילה מספיק ובמחיר הנכון מבחינת עלות אמצעי הניקוי. אנו לא פוסלים את רעיון ההזרקה הישירה, אבל בטווח הקרוב הפתרון שלנו טוב יותר".
כשהוא אומר "טווח קרוב", מתכוון ברוך לכך שכבר בשנתיים הקרובות תגיע המערכת למנועי ה-V8 וה-V12 ומאוחר יותר גם אל מנועי שישה צילינדרים בטור. "אמנם דור המנועים שלנו מתוכנן לתקופה של כ-12 שנים, אך במקרה זה לקחנו בחשבון אפשרות של שילוב הזרקה ישירה תוך מספר שנים. המערכת יכולה לפעול גם עם הזרקה ישירה וזה מה שיקרה בעתיד הרחוק יותר. צריך רק לזכור שהרווח לא יהיה כפול. אם אנו מדברים על חיסכון של 12% עם ולבטרוניק, ורמה דומה עם הזרקה ישירה, הרי ששילוב שניהם לא יביא לחיסכון של 25% בצריכת הדלק אלא לשיפור קטן יותר".
שאלת הכוח
המנוע הראשון בנפח 1.8 ליטר הוצג עם הספק של 115 כ"ס בלבד, אך ב.מ.וו מרגיעים אותנו מיד - "המערכת אינה מביאה לשום יתרון או חסרון מבחינת ההספק המרבי, ובקרוב יהיו לנו מנועים מתאימים לעמוד בממוצע של החברה העומד על כ-KW55 (קילוואט) לנפח של ליטר", מה שמתורגם ל-75 כ"ס בשיטה המוכרת לנו יותר. הגרמנים מתכוונים כנראה לגרסת 136 כ"ס לאותו מנוע 1.8 ליטר.
ויש עוד יתרונות למנוע החדש. למשל אמינות ופעולה מעודנת יותר בזכות תהליך בעירה מדויק יותר, בעיקר מיד לאחר התנעה. בנוסף, למנוע החדש גם מערכת מעברי מים חדישה ויעילה יותר, שלפי ב.מ.וו מאפשרת הרכבת משאבת מים קטנה בחצי - חסכון נוסף של 40% בהספק הדרוש להפעלתה.
כמעט של רובר
המנוע החדש מעורר עניין לא קטן גם מבחינה היסטורית. כמו למשל העובדה שהוא מיוצר בהמס-הול, המפעל החדש והמתקדם של ב.מ.וו בבריטניה. בריטניה? נתחיל מכך שהמנוע הזה מתוכנן גם להרכבה רוחבית, כלומר עבור הנעה קדמית. נו טוב, גם ברוך מודה שבמקור - "אמנם בגרסה פחות מתקדמת (ללא הולבטרוניק)" - היו אמורות גם מכוניות חדשות של רובר להשתמש בו.
כעת? המיני למשל לא תשתמש במנוע החדש. מה שמעלה את השאלה האם אין כאן יכולת ייצור גבוהה בהרבה מהנדרש? או במילים אחרות, האם היה כדאי להשקיע הרבה כל-כך בפיתוח משפחת מנועים חדשים רק עבור הקומפקט וסדרה 3? "כרגע אנו זקוקים לכל מנוע שיוצא מהמס-הול. המכירות שלנו בסדרה 3 גבוהות בהרבה מהצפוי והדרישה למנועי ארבעה צילינדרים שם גבוהה". לא שציפינו לתגובה אחרת…