"מה שאת באמת צריכה זה להתחתן ולהביא ילדים לעם ישראל" את המשפט הזה שמעתי ממורה בתיכון במענה לשאלתי היכן כדאי לעשות שירות לאומי. פיתרון זה לשאלת המימוש העצמי של נשות ישראל לא מאוד מקורי, והיו שחשבו שראוי לשבצו גם בפרשת חייה של מרים הנביאה. > הסיפור המקראי משאיר את חייה האישיים (והאמת, גם המקצועיים) של מרים בערפל. גם אם נאחד את המסורות המדברות על אחות משה, אחות אהרון ומרים - יוותר הסיפור דל ורחוק מהפירוט הרב שלו זוכים אחיה. אנחנו יודעות שמרים שמרה על משה בשעה שהיה ביאור, שהיא רקדה ושרה לאחר קריעת ים סוף ואלו היו מילותיה:" שִׁירוּ לה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם". ידוע שהיא דיברה אודות "האישה הכושית" של משה ונענשה בצרעת, ושהיא מתה ונקברה במדבר. זה הכול. "לא לזה התכוונתי - רציתי הרבה יותר" הנביא מיכה רוצה הרבה יותר בשביל מרים, והוא מעיד שהייתה אחת משלושת מנהיגי המדבר: "כִּי הֶעֱלִתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם... וָאֶשְׁלַח לְפָנֶיךָ אֶת מֹשֶׁה אַהֲרֹן וּמִרְיָם" (מיכה ו', ד'). המשפט היחיד הנאמר מפיה של מרים הוא שירת הניצחון. אם נשלב אותו עם קביעתו של מיכה ועם העדויות המעטות הנוספות אודותיה, נוכל להמיר את הדמות השולית והמעורפלת של מרים בדמותה של אישה חזקה, שכבר מילדות גילתה כושר מנהיגות ואומץ, והובילה לצד אחיה את העם היוצא ממצרים. בקרוב אצלך... זה המשפט שנאלצה מרים לשמוע בעודה טועמת שליו ומן בחתונות המדבר שאליהן הוזמנה, שכן מרים המקראית לא שמעה לעצתה של מורתי, והעדיפה שירות לאומי על פני בעל וילדים. מרים לא לבד. נשים חזקות נוספות מוצגות במקרא כרווקות או שבני הזוג שלהן לא רלוונטיים. כך נראים חייהן של דבורה הנביאה ושל יעל. האם המספר מבקש להבהיר שיש נשים שהקריירה שלהן מעניינת יותר מהבעל והילדים, או שאישה קרייריסטית לא יכולה להיות אשת משפחה? "ילדתי שלי אל תלכי לבדך" מדוע נזכרתי ברווקותה של מרים? כיוון שחז"ל לא פירגנו לה רווקות והם חיתנו אותה עם אחת הדמויות הכי עצובות במקרא, עם כלב בן יפונה, שעולה על מפת ההיסטוריה היהודית בפרשת השבוע שלנו, בסיפור המרגלים, ומיד גם יורד ממנה. כלב היה נציג שבט יהודה בחבורת המרגלים, ולבדו באומץ רב שימש אופוזציה לעמדתם המבוהלת של ה