ה-GTA חוזרת
במשך שנים נמנעה אלפא מלנצל את הכינוי GTA במכוניות מהשורה. מסתבר שהיא שמרה אותו למכונית מיוחדת - 156
בשנת 1965 הציבו אלפא ודלתא-אוטו את הג'וליה ספרינט GTA על מסלול המירוצים. אותה ג'וליה, למי שלא מכיר או יודע, הפכה במהירות לאגדה. ה-GTA האדומה הייתה למנצחת כמעט קבועה במירוצי מכוניות סאלון ואף זכתה שלוש פעמים באליפות אירופה בקטגוריה זו. צירוף האותיות הפך אם כן ללא פחות ממקודש עבור אנשי ואוהדי החברה ממילאנו.
מכונית מירוץ
למרות דמיון חיצוני לג'וליה ספרינט הרגילה ונאה לכשעצמה, ה-GTA הייתה שונה מהותית. בעיקר תודות למרכב אלומיניום ומנוע 1.6 ליטר משופר, שצויד בגרסה מוקדמת להצתה כפולה, מסימני ההיכר הבולטים של אלפא היום.
למעשה, זו הייתה מכונית מירוץ שרשאית הייתה לנוע על הכביש הציבורי, ושווקה על כן עם הסיסמא "ניצחון ליום במכונית היומיומית שלך". עד כדי כך הם הקצינו, שאפילו הגרסה הסדרתית - אם אפשר לכנות כמות של 500 יחידות בלבד "סדרה" - הייתה חסרת פגושים לטובת הדיאטה.
ל-GTA הראשונה היה הספק מרבי של 115 כ"ס ובגרסאות מאוחרות יותר 133 כ"ס. בהמשך (ב-68') היא הוחלפה על-ידי ה-GTA 1.3 ליטר (96-110 כ"ס, שתי משאבות דלק) שכוונה כדי להצליח בקטגוריה שונה במקצת של מירוצים. אגב, במכוניות המירוץ עצמן השיגו אנשי דלתא-אוטו, שותפתה של אלפא בתחום (שנבלעה בחברה מאוחר יותר), 220 כ"ס ממנוע ה-1.6 ליטר ו-165 כ"ס מה-1.3 ליטר.
ה-GTA חוזרת
והיום, שלושים ושש שנים אחרי, חוזרת אלפא לאותו צירוף אותיות. מן הסתם, החברה מעוניינת לרענן את תדמית ה-156 בפרט והחברה בכלל על-ידי מתכון מוכר ומובן לכל. למעשה, הדרך הנכונה ביותר לבחון את הצעד היא לראות ב-GTA תשובה איטלקית לדגמי ה-M של ב.מ.וו, ה-S של אודי או ה-AMG של מרצדס - וסליחה להונדה עם ה-R או טויוטה עם ה-T או…
כאמור, מעניין לציין שבמהלך כל אותן שנים נמנעה אלפא - למעט מעידה קלה של המפעל בדרום אפריקה – לעשות שימוש בשם המפורש. הפעם היחידה שהשתמשה בו הייתה עם ה-155 כפולת ההנעה שהתחרתה בהצלחה באליפות ה-DTM בגרמניה.
לעומת ה-GTA המקורית, ביצעה הפעם אלפא הרבה פחות שינויים מהותיים - המרכב אינו מאלומיניום והפגושים… ובכן, יש הרי הוראות תקינה… צריך גם לזכור שבניגוד ל-GTA המקורית, שהייתה בתצורת קופה, הפעם מדובר בסדאן עם ארבע דלתות, או חמש. כן, אלפא הציגה את ה-GTA גם בגרסת הספורטוואגון הפופולרית למדי באירופה.
דומה אבל שונה
מהתמונות הראשונות שחושפת אלפא ניתן לראות כי אכן לא בוצעו שינויים מרחיקי לכת, לפחות לא מבחינת מראה, תוך כוונה ברורה לשמור על העיצוב המקורי והמוצלח של ה-156. היא אפילו לא התפתתה להרכיב ספוילר גדול וצעקני על תא המטען – כמו בחבילת ה"ספורט" המוצעת - והעדיפה גישה רגועה יותר.
ובכל זאת, קל לזהות שמדובר בגרסה שרירית. הרושם הראשוני הוא של מכונית נמוכה ורחבה יותר, ואכן כך. אלפא הרחיבה את הכנפיים כדי שיוכלו לאכלס צמיגים 225/45 וחישוקי "17 גדולים.
לרושם מוסיפים גם פנסי הערפל, שהוזזו לקצוות הפגוש/ספוילר החדש, כדי לאפשר כונסי אוויר גדולים ומסיביים יותר. גם הפגוש/ספוילר האחורי חדש, ומתחתיו מבצבצים כעת זוג מפלטים אליפטיים.
מנוע גדול
אלפא נמנעת בינתיים לפרסם מפרט טכני, מלבד אישור לכך שבחרטום המכונית תפעם גרסה משופרת של מנוע ה-V6 המוכר, שיגדל כפי שסיפרנו לכם לא פעם בעבר לנפח של 3.2 ליטר. ההספק המשוער - שוב, כפי שדיווחנו – עומד על 250 כ"ס. באלפא מדברים על תיבות הילוכים משופרות, והכוונה היא לשישה הילוכים ידניים ולדור חדש ומשופר בהרבה של סלספיד.
למרות ההספק המוגדל, הכוח יעבור עדיין לכביש דרך גלגלים קדמיים בלבד. אלפא מספרת על שינויים מהותיים מאד למערכת הבלימה, גיאומטריה וכיול המתלים, בעיקר כדי להתמודד עם הכוח הרב יותר אך גם כדי לשפר במידת-מה את היכולת הדינמית הגבוהה מלכתחילה.
הגרסה השרירית ל-156 תוצג כבר בספטמבר, בתערוכת פרנקפורט, ותהווה סנונית ראשונה בסדרת דגמי GTA שתכלול את ה-147 ובעתיד הרחוק יותר את מחליפת ה-166. תכניות לארץ? תתפלאו אולי לשמוע, אך היא אכן תגיע. אמנם, ללא גרסת הסטיישן שנעדרת קהל, אך בהחלט כסדאן. יהיה מעניין!