אודי TT קבריולה - הילדה הכי יפה בגן
הרחוב לא מתעלם מאודי TT פתוחה. למרות המחיר ובעצם דווקא בגללו
מבט אחד על מסיט הרוח הקטן, שעל שפת תא המטען, מסביר מיד ליודעי דבר שהאודי TT היא מוצר חדש ובטוח. למרות הכחשות נמרצות של מהנדסים בשרות מחלקת יחסי הציבור, לא היה איש באודי שיסכים עם הקביעה כי בדגמי ה-TT הראשונים היתה בעיית יציבות כלשהי. למרות זאת, לאחר גל השמצות הפומביות, אודי מיהרו לאלף את הסוררת.
אמנם מכוניות ספורט קשות לשליטה אינן תוצר של שנות ה- 2000 בלבד, ויש אפילו יצרנים, כמו פורשה למשל, שבדיוק כך בנו את המיתוס רב הרושם המיוחס לתוצרתם. אלא שבאודי הבינו מהר מאד, שמה שמותר ליחידי סגולה, עדיין מוקצה עבורם. סדרת שיפורים הציגה את אותו ספוילר (להצמדת החלק האחורי במהירות גבוהה) ועימו כיול מחדש למתלים ולהיגוי, והוספת בקרת יציבות אלקטרונית.
רביצה בכפפת בייסבול ענקית
אך אל תבינו שלא כהלכה: הבעיות שהיו בדגם הראשוני לא הזיזו ולו במעט למישהו בארץ. לחלוף בכביש ישראלי עם ה-TT רודסטר זו חוויה אמיתית, בערך כמו להסתובב בלב העיר מחויך ושלוב זרוע עם קלאודיה שיפר בשמלה פרומת כפתורים. השילוב המסעיר של ייחודיות וחום מזרח תיכוני הופכים באחת את הנהג בר-המזל לאטרקציה על ארבע. כל תדלוק או המתנה לרמזור יפגישו אותו עם "אחים" לכביש שרוצים לראות, ללטף ובעיקר להביע בקולניות יתירה רגשות וחלומות.
וההמון צודק לחלוטין. הספוילר הקטן מאחור כמעט ואינו פוגע בקווים המושלמים, ואפילו מסייע לנהג לזהות היכן מסתיים זנב המכונית. ואין לזלזל בכך, בהתחשב בראות המוגבלת מדי ממושב הנהג. השמשה מלפנים כה קטנה, עד שממש קשה לזהות רמזורים בעיר; סוככי השמש משמשים בעיקר ככסות דיסקרטית לתא הקטן. על החלון האחורי באמת אפשר לוותר, שלא לדבר על המידות המביכות של מראות הצד. המושבים - זה של הנהג ושל הנוסע לצידו - נותנים למושג אינטימיות משמעות חדשה. יותר מישיבה ניתן לדמות את ההרגשה לרביצה בכפפת בייסבול ענקית, ולא רק עקב תפרי העור הגסים על המושבים. למי שזה ממש מפריע, מומלץ לפתוח את הגג המתקפל ולזכות, לפחות בממד הגובה, במרחב אינסופי. לאחר מספר שעות ביחד אפשר להתרגל גם לצפיפות ולממדים הקטנים, ואפילו אפשר ללמוד להעריך מחדש את מעצבי הבית של החברה שהצליחו ליצור "סביבת עבודה" מרהיבה, המשלבת מראה רטרו עם תפעול סופר-מודרני.
ה-TT מבוססת על הגולף של פולקסווגן, וכמו ה-GTI עושה שימוש באותו מנוע 1.8 ליטר, 20 שסתומים ומגדש טורבו. לעומת הגולף "העממית", זכתה הגרסה הבכירה של ה-TTלכמה וכמה שיפורים ושינויים: מגדש גדול יותר וצמד מצנני ביניים, המביאים את ההספק המרבי ללא פחות מ- 224 כ"ס. הכוח הברוטלי עובר לארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים, המאיץ את ה-TT ל- 237 קמ"ש מירביים, ומאפשר זינוק למאה קמ"ש ב- 6.7 שניות בלבד.
ביצועים מסמרי שיער
למרות הכל, לחיצה ראשונה על דוושת הגז מאכזבת מעט במטרים הראשונים. קצת סבלנות, ומיד מגיעים ברקים ורעמים - כוח זורם ולא פוסק, עשיר ומגוון, של יללות וגניחות מכיוון מגדש הטורבו. ואם זה לא מספיק - בסל"ד ממש גבוה נשמעים לעיתים קולות נפץ עמומים, שגורמים לרבים לסובב אחריה ראשים משתאים.
עם הנעה כפולה וצמיגים רחבים ונמוכים במיוחד, האחיזה גבוהה דיה כדי שלא להגיע למגבלות הרכב מהר מדי. וגם אם היא אינה חדה ומדויקת כמו מכוניות ספורט ממש, עדיין ניתן לחלץ מהאודי ביצועים מסמרי שיער ומהירויות מלבינות שורשים. ולא צריך לדאוג - תמיד ישנה את אותה הנעה כפולה מאבטחת, בקרת יציבות מבטיחה, מערכת שתמנע את נעילת הגלגלים ושאר פלאי אלקטרוניקה לטובת אורך חייהם של המכונית ובעיקר נהגה.
יש אמנם בעיות קלות הדורשות טיפול, או כאלה עימן יש ללמוד לחיות. כמו ההגה, שאינו מתקשר דיו עם הנהג ולבטח אינו עומד בדרישות המנוע החזק, או בסיס הגלגלים הקצר יחסית. מערכת הבלמים אינה פיסגת היצירה ודורשת לחיצה חזקה (מדי), ואילו מערכת המיתלים - הטובה בדרך כלל, והנחשבת אביזר חשוב במכונית ספורט רבת יכולת - נכשלת בכבישים בעייתיים ופוגמת בביטחון הנהג בכלי שאיתו. גם המרכב חסר הגג אינו מתכון מושלם לנסיעה שקטה וחסרת חריקות בתא הנוסעים. גוף המכונית אינו נוקשה דיו ועיוותים כתוצאה מפעולת מתלים נוטים להופיע כגניחות ורעידות נוספות ומיותרות.
אך אין ספק שה-TT מהנה מאוד לנהיגה. וביננו, במחיר של 300 אלף שקלים חסר לה שלא תהיה. למרות זאת, במונחים של הנאה לשקל, יש לה ללא ספק מתחרות חזקות. האימפרזה טורבו של סובארו היא דוגמה ראשונה (ואפשר לרכוש שתיים ממנה במחיר האודי), ואילו הפורשה בוקסטר הפתוחה - יקרה רק ב-50 אלף שקלים. ומה זה בינינו, המוציאים חדשות לבקרים סכומים שכאלה על ארבעה גלגלים, רחבים ככל שיהיו.
שתי אלה מייצגות שתי גישות להנאה מלאה מנהיגה, ולכל היותר ניתן לומר על האודי שהיא משתדלת לתת את הטוב משני העולמות. רק לנו נראה שהיא דווקא נופלת בין הכסאות.
לסיכום: טובה אך יקרה. מאוד.
נתונים טכניים:
מנוע - 4 צלינדרים, 20 שסתומים, טורבו
נפח - 1,781 סמ"ק
הספק - 224 כ"ס ב- 5900 סל"ד
מומנט - 28.5 קג"מ ב- 2200 סל"ד
בסיס גלגלים - 243 ס"מ
משקל - 1,470 ק"ג
מהירות מרבית - 237 קמ"ש
זינוק מ- 0 ל- 100 קמ"ש - 6.7 ש`
צריכת דלק - 5 קילומטר לליטר
מחיר - 300 אלף שקלים