העיקר התרגיל
תחת הסיסמה "לא משנה הגיל העיקר התרגיל", חוגגים אנשי פולקסווגן יובל 25 ל-GTI. אז מה אם היא בעצם בת 26…
באמצע שנות השבעים, ב-75' ליתר דיוק, פרצו אנשי פולקסווגן דרך לקטגוריית מכוניות חדשה – זו אשר הפכה את הכינוי "GTI" למילת מפתח של תעשיית הרכב בעשורים הבאים. הם עצמם, ולא איש מלבדם, גרמו לכך שכל יצרן המכבד עצמו יציע לפחות "קומפקטית חמה" אחת בארסנל הדגמים.
בכל מקרה, אף אחד לא ציפה מפולקסווגן לייצר מכונית בעלת יומרה ספורטיבית דווקא בשיא משבר האנרגיה של שנות ה-70', זה שחיסל במכה כל-כך הרבה יצרנים, ובעיקר השמיד תכניות להמון מכוניות ספורט. למה לא? כי באותם ימים הייתה החברה סמל לשמרנות, ורק שנה אחת לפני כן הורידה את המסך על החיפושית העתיקה ועברה לעידן הנעה קדמית - עם גולף.
אבל המציאות, כרגיל, עולה על כל דמיון. ודמיונם של מספר חובבי הגה ניצח את התחשיבים המציאותיים לכאורה של רואי החשבון. היום, בעידן של מחקרי שוק מקדימים, סקרי דעת קהל ושיגור רמזים עבים לכל עבר, קשה להבין איך הגיעה ה-GTI לפס הייצור.
כי בניגוד למה שצפוי מפולקסווגן, הכל קרה בדרך לא ממש מתוכננת ועל חשבון זמנם הפרטי של כמה מהנדסים נלהבים. רק שתבינו, את הגרסה הזו לקומפקטית-משפחתית, זו ששינתה את עולם הרכב לעד, פיתחה החבורה בשבתות וחגים. מה שנקרא "זמן פנאי" הפך ל"זמן איכות".
המקור
התוצאה הסופית, הגולף GTI של 76', הפכה כהרף עין למכונית פולחן. היא הייתה צו השעה עבור חובבי ההגה וצו האופנה עבור מי שרצה להרגיש ולהיראות בעניינים. הגולף הזו צוידה בלא יותר ממנוע 1.6 ליטר והספק מרבי של 110 כ"ס – אך אל תתנו למספרים האלה להטעות אתכם. כי אז, הגולף הייתה קטנה, ובעיקר קלה משמעותית.
ההצלחה העצומה של פולקסווגן הביאה לעולם הרכב חיקויים רבים, והפכה את המונח GTI - המסמל במקור גרנד-טורינג-אינג'קשן למושא תשוקה עבור צעירים בכל העולם. כאמור, יצרני רכב אחרים יצרו פקקי תנועה של ממש בתערוכות הרכב הגדולות כשהזדרזו, כל אחד בתורו, להציג את החיקוי התורן לרעיון תוך שהם משתמשים בתשלובת אותיות דומה. אבל עבור רבים, המכונית הזו, או אולי דווקא גרסת ה-1.8 ליטר בעלת הספק מרבי של 112 כ"ס שהופיעה ב-80' היא ה-GTI האמיתית והיחידה.
חגיגות היובל
ארבע דורות של גולף מאוחר יותר, חוגגת פולקסווגן את יום ההולדת. וכמו במקרים רבים, גם כאן מוצגת גרסה חדשה לכבוד האירוע. במקרה זה מדובר שלא במקרה בגרסה החזקה ביותר מאז ומעולם.
העובדה שה-GTI הוצגה בדיוק לפני עשרים ושש שנים פחות חודש, לא מפריעה להם. תסמכו על אנשי פולקסווגן שאין פה שום טעות או בלבול. כזכור, ה-GTI המקורית הוצגה בתערוכת פרנקפורט, וכך גם תוצג החדשה - במגרש הביתי בעוד חודש.
פולקסווגן, כפי שסיפרנו כבר בעבר, מתכננים - כמו יצרנים גרמנים אחרים - מפגן כוח מרשים בתערוכת הבית, ולצורך משימה חשובה זו הם מגייסים את כל כוחות המילואים, כולל את ה-GTI. אז מה אם בדרך הם משכתבים קלות את ההיסטוריה?
והחדשה
הגרסה החדשה ביותר לגולף GTI מקבלת הפעם את מנוע ה-1.8 ליטר טורבו, עם הספק מרבי של 180 כ"ס, בו כבר עושה כמובן הקונצרן שימוש. מהלך זה אגב אינו מפתיע, זאת בהתחשב בכך שדגמים של אודי וסיאט - חברות אחרות בקונצרן הענק - קיבלו את יחידת כוח זו עוד קודם לכן. בעצם, מפתיע שעד היום לא הוצעה יחידת כוח זו בגולף, או למעשה בכל מכונית אחרת של פולקסווגן.
אז מה בדיוק אתם אמורים לקבל כאן? ובכן, 180 כ"ס של הספק מרבי כאמור, אך גם 24.3 קג"מ של מומנט מרבי כבר ב-1950 סל"ד. מעבר לכך, תשודך למנוע הזה תיבה ידנית בעלת שישה הילוכים.
גם חיצונית נבדלת ה-GTI, בעיקר בפגושים חדשים ו"אגרסיביים" יותר, ספוילרים מעודכנים, מפלט גדול ובוהק וחישוקי "18 חדשים הנושאים צמיגים במידות נדיבות מאד - 225/40. דרך החישוקים ניתן להבחין בדיסקים גדולים יותר, וגם מערך המתלים זכה לתשומת לב.
אגב, חובבי הטריוויה יאהבו את הלוגו GTI החדש, שיהיה דומה עד מאוד לזה שעיטר את חרטום ואחורי המכונית המקורית. ביצועים? המהירות המרבית תעמוד על 222 קמ"ש, הזינוק ל-100 קמ"ש יתבצע תוך 7.9 שניות.
זו מול זו
26 שנים וארבע דורות מאוחר יותר, השתנו כמובן דברים רבים בממלכת הגולף. ה-GTI כבר אינה הגולף החזקה ביותר וגם לא תהיה כזו לאחר הצגת הדגם החזק. תואר זה שמור כמובן לגרסאות ה-V6. מבחינות רבות, בהתאם להצהרות היצרן עם השקת הגרסה האחרונה של הקומפקטית, GTI היום היא הרבה יותר רמת גימור, פחות הצהרה ספורטיבית. ולמרות, ואולי בגלל, כדאי לערוך השוואת נתונים כדי להבין איזו כברת דרך משמעותית עשתה ה-GTI.
ממד האורך של ה-GTI המקורית עמד על 370 ס"מ, בעוד בסיס הגלגלים היה 240 ס"מ. שני נתונים אלה, כדי להעמיד דברים בפרופורציה, קצרים מהמקובל בסופר-מיני מודרנית, שלא לדבר על קומפקטית של ממש. מלבד זאת היא קצרה ב-45 ס"מ וצרה ב-10.5 ס"מ מהדגם הנוכחי. עם משקל עצמי של 810 ק"ג בלבד, היא גם קלה בלא פחות מ-450 ק"ג.
ולכן, אם תתחשבו בהספק המרבי של "אז" (110 כ"ס, להזכירכם) לעומת 150 או 180 כ"ס "היום", תגלו, בגרסה המיובאת ארצה בינתיים, יחס משקל-הספק טוב יותר בישנה. חוץ מזה, במקור היו לה רק שמונה שסתומים לעומת 20 כיום, והתיבה הידנית כללה ארבעה הילוכים וחמישה מ-79', לעומת שישה בגרסה החדשה. וכן, היום כאמור היא נועלת חישוקי "18 וצמיגי 225/40. במקור היו חישוקי "13 וצמיגי 175/70. היום לא הייתם מצפים לפגוש אותם על אופני הרים. ולמרות הכל, מבנה המתלים הבסיסי נותר דומה: מקפרסון מלפנים, קורת מתח מאחור.
תודות לאותו יחס הספק-משקל מעולה שהזכרנו, עם 182 קמ"ש "מרביים" ו-9.2 שניות למאה, הביצועים נראים טובים גם 26 שנים אחרי. מה שמסביר עוד יותר עד כמה הייתה המכונית הזו מדהימה כאשר הוצגה.
נו...
בכל מקרה, שלל הנתונים היבשים האלה לא יצליח לעולם להסביר את הקסם הכל-כך גדול של ה-GTI המקורית, כזה שהפך אותה למכונית קלאסית אמיתית. למרות שפע הסוסים, השסתומים או הגומי, קשה להאמין שהקסם הזה יחזור אי פעם ב-GTI החדשות, וחבל.
למרות זאת, אין ספק שפולקסווגן ימצאו רבים שיתעלמו מ"זוטות" כגון אלה, ויפקידו בשקיקה את המעות הנדרשים כדי לנהוג ב-GTI החזקה ביותר. זאת יעשו תוך תקווה לשכוח את האכזבה המוטורית בדמות ה"גולפים" של עידן הפוליטקלי קורקט - עיינו ערך VR6 ובמידה מסוימת גם ה-V6 הנוכחית.
ואצלנו? ובכן, צ'מפיון מוטורס מספרים לנו כי ה-GTI אכן תגיע אלינו. מתי? ובכן, המכשלה היחידה בשלב זה היא תקני הדלק הישראלי שאינו עומד עדיין ב"יורו 4" הנדרש. כך או אחרת, תג המחיר ינוע בסופו של דבר בסביבות ה-155,000 שקלים, אזור פיננסי שמייצג - לא במקרה - את "אמצע הדרך" בין ה-GTI הנוכחית ל-V6.