מאזדה RX8 - רגע לפני הזום
זמן קצר לפני שאנחנו נוהגים ב-RX8 המרשימה, כדאי להיזכר מדוע מכונית הספורט החדשה של מאזדה מעניינת כל-כך
לא רבים האמינו למראה עיניהם כאשר חשפה מאזדה בתערוכת טוקיו 99' את האוולב. מעטים עוד פחות האמינו למשמע אוזניהם כאשר מנהלי החברה דיברו על הבאתה לייצור. אחרי הכל, מאזדה של אותן שנים נראתה כמי שמאיימת להמית את עצמה משיעמום, שלא לדבר על קהל הלקוחות.
מבחר הדגמים, עם ה-323, ה-626 ודומיהן, נראה שמרני מתמיד ובמקביל נפוצו שמועות בדבר ויתור קרוב על הדגמים המעניינים שנותרו. הבולטת שבהם הייתה כמובן בדבר ה-RX7, מכונית הספורט הייחודית, שרמזה על סופה הקרב. ייצואה למערב הופסק באשמת מנוע הוואנקל הייחודי, שנראה אף הוא בדרך לבית הקברות המוטורי.
פתאום אוולב
אבל אז הופיעה האוולב, ואיתה שמועות על תוכניות קצת אחרות במאזדה. האנשים מהירושימה ידעו לספר על מכונית ספורט מזן חדש, מהירה וקלילה, אבל כזו שמסוגלת לשנע ארבעה. ואכן, למרות שהאוולב עצמה לא הגיעה לפס הייצור, הרי שהיא שימשה בסיס ומקור השראה ל-RX8. זו שהוצגה שנה מאוחר בתערוכת דטרויט, ליבו של שוק היעד החשוב ביותר.
ולא נגזים אם נאמר שהיא הפכה מייד לכוכבת התערוכה. גם נכון יהיה לומר שמדובר במכונית המסקרנת והמדוברת ביותר של מאזדה בשנים האחרונות. אחרי הכל, היה כאן מנוע שאין דומה לו בתעשייה, מבנה שמבטיח חלוקת משקל אידיאלית ( אך לא פוגם במרחב המחיה), וגם שם שמעביר רטט והבטחה.
הרטוריקה של הרוטוריקה
כמו בכל RX של מאזדה, הנקודה המרתקת נותרה יחידת ההנעה. פליקס וואנקל, הוגה המנוע הרוטורי, לא נולד כמובן בארץ השמש העולה, אבל רק היפנים של מאזדה הצליחו להביא את יחידת הכוח המבטיחה שלו לבשלות. בדרך הספיק הרעיון הקשה ליישום להשמיד לפחות יצרן רכב אחד (NSU) בגלל בעיות אמינות, ולשרוף מזומנים רבים של שניים אחרים (סיטרואן ומרצדס). אבל במאזדה נותרו נאמנים, ובשנים האחרונות - עם סדרת דגמי ה-RX7 - הגיעו ליחידת כוח משכנעת. אלא שאז כבר איימו תקנות זיהום האוויר להמית את המנוע הרוטורי.
אבל במאזדה לא ויתרו ובטוקיו 99' הפתיעו עם מנוע וואנקל חדש בשם רנסיס, אשר הציג שינויים בולטים במבנה לעומת קודמו. מי ששם לב יכול היה לפגוש במקור כבר ב-95', במכונית תצוגה בשם RX01. השינוי הטכני הבולט הוא במעבר לשסתומי (יותר נכון פתחי) יניקה ופליטה צדיים, עם שטח פנים גדול ב-30 אחוזים, כמו-גם בשיפור השליטה האלקטרונית במצערת ובתזמון תהליך הבעירה. רמת היעילות הייתה כה גבוהה עד שבמאזדה ויתרו בקלות על שירותי צמד המגדשים של יחידת הכוח היוצאת.
המנוע החדש גם שמר על יתרונותיו המסורתיים של הוואנקל ובהם מידות קטנות ומשקל קל. למעשה, משקלו של המנוע החדש אף נמוך ב-30% מאחיו המוגדש. בנוסף, גל תנופה קליל משפר את התגובות למצערת, ומידות צנועות - המקבילות למנוע 4 צילינדרים בינוני - מאפשרות למקם אותו נמוך יותר וקרוב מבעבר למרכז הרכב. וכך, בהשוואה ל-RX7, התקרב המנוע ב-4 ס"מ לרצפה וב-6 למרכז הרכב.
וזו הייתה בדיוק המטרה של מאזדה. כך יכולים אנשי החברה לספר בגאווה על מבנה של מנוע מרכזי, עם ריכוז המסה באמצע הרכב וחלוקת משקל שווה בין הציר הקדמי לאחורי. לדבריהם, התכנון החדש גם איפשר להזיז את המחוונים קדימה ב-8 ס"מ, לטובת שיפור המרחב.
ואם זה לא מספיק, הרי שלוואנקל יש יתרון נוסף עם היכולת להמריא לסל"ד אסטרונומי. כך מייצר המנוע הנוכחי 247 כ"ס ב-8,500 סל"ד ו-22.0 קג"מ ב-5,500. רמז לחווית נהיגה מעניינת, ממש כמו הקו האדום ששוכן אי שם במרומי ה-9,000 סל"ד. ההספק המרבי קרוב ל-265 הסוסים של ה-RX7, תוך ויתור על מבנה המנוע הגדול והכבד, ועם כושר נשימה עדיף. בכל מקרה, מאזדה גם תציע גרסה רגועה יותר עם 207 סוסים, ואפשרות לתיבה אוטומטית בעלת תפעול "מירוצים" מן ההגה.
לא רק מנוע
אבל החשיבה המקורית של מאזדה לא מצטמצמת למיקום המנוע. אנשי החברה גם בחרו לוותר על קורה מרכזית ולהשתמש בדלתות "התאבדות" קטנות מאחור. רק בדרך זאת, הם טוענים, ניתן היה לאפשר כניסה נוחה לאחור ועדיין לשמור על מבנה ומראה של מכונית ספורט. לזה יש להוסיף בסיס גלגלים ארוך של 270 ס"מ, שיחד עם שימוש במושבים קלים ודקיקים מאפשר למאזדה לדבר על מכונית 2+2 ועל הושבת אנשים אמיתיים מאחור.
כדי לשמור בכל זאת על קשיחות ראויה למכונית ספורט שודכה למרכב האחוד שלדת עמוד שדרה במרכז, תוך ניצול בליטת העברת הכוח לאחור. מערך המתלים נסמך כצפוי על עצמות עצה כפולות מלפנים ומבנה רב-חיבורי מאחור. הגה הכוח הוא באופן מעניין חשמלי.
עתיד מזהיר
פלטפורמת ה-RX8 עשויה לשמש בעתיד גם מכוניות ספורט נוספות של היצרן, דוגמת המיאטה הבאה. ואם ה-RX8 אינה מוצגת כמכונית ספורט קיצונית, הרי ששמועות מדברות על כוונה לייצר גרסה ספורטיבית עוד יותר. זו, עם בסיס גלגלים מקוצר וללא מושבים אחוריים, תהיה יורשת אמיתית יותר ל-RX7 המנוחה.
אבל בינתיים מסתערת מאזדה על השוק האמריקני עם תג-מחיר מפתה ושאיפה למכירות נאות. במאזדה מדברים על מחיר של החל מ-25,000 דולר בארץ כל האפשרויות - בערך פי שתיים ממחירה בארה"ב של הלאנטיס. האם זה אומר כ-250,000 שקל אצלנו?
בכל מחיר שלא יהיה, על הספורטיבית החדשה של מאזדה מוטלת משימת הפצת בשורת ה"זום-זום" בכל העולם וכנראה שגם אצלנו. והיא כנראה גם תעשה את זה, מן הסתם בניגון מיוחד. כי בשונה מהמיאטה הנוסטלגית, ה-RX8 מדברת בשפת העתיד. ואיך היא בדיוק עושה את זה נספר לכם מחר, בפירוט.