איסוזו מפסיקה לייבא כביש-שטח
יצרנית הרכב היפנית מפסיקה לשווק בארץ את הטרופר והרודיאו, ונותרת עם טנדר בלבד. למתחרים יש סיבה למסיבה, עד הקאמבק שכבר מתוכנן
בדברי ימי המוטוריקה המקומית תיזכר כנראה יצרנית הרכב איסוזו, כזו שערכה לישראלים היכרות עם רכב גדול, מפנק, מודרני ובעל יכולת עבירות בשטח. את זה עשתה עוד בתחילת שנות ה-90' עם הטרופר, אז עוד לפני שקראנו לו "SUV" או רכב "כביש-שטח".
ההצלחה הגדולה הביאה את הביקוש לכלי רכב מסוגו לגדול מאי פעם, מה ששכנע כמובן גם יבואנים אחרים להיכנס למשחק. אתם יודעים הרי שרק מעטים אינם יודעים מה זה "איסוזו צ'אלנג'", גם אם מדובר בעיקר בפעילות יחצני"ת רבת קשרים והשפעה.
לאורך למעלה מעשר שנות חייו בארץ, נותר הטרופר אחד הפופולאריים בקטגוריה, תוך שהוא מצרף אליו להיט מכירות נוסף מבית איסוזו, הרודיאו. אולם בניגוד להצלחה הגדולה של המותג בארץ, בשווקי עולם סבלו היפנים מקשיים כלכליים חמורים, בעיקר באסיה ובארה"ב.
קשיים אלה התבטאו במספר שינויים אסטרטגיים קיצוניים, שיקבלו ביטוי גם בארץ. ובשלב ראשון - החל משנת הדגם 2005 שנפתחה זה עתה, הפסקת שיווק מוחלטת של כלי שטח מתוצרת איסוזו, למעט הטנדר התאילנדי.
העברת מרכז כובד
למה זה קורה? בעיקר כי איסוזו הפסיקה לייצר רכב שטח ביפן, והטרופרים האחרונים ירדו זה מכבר מפס הייצור שם. יורש עדיין אין. ביבשת אמריקה לעומת זאת מסיימים בקרוב לייצר רודיאו, שלפחות כרגע נותר ללא מחליף. במקביל, מרכז הכובד של ייצור כלי שטח וטנדרים עבר לתאילנד, ואילו קיצוץ בהשקעות בפיתוח גרם לא רק לצמצום מסיבי בהיצע, אלא גם דחיית תכנון מחליף הטרופר, לטובת התמקדות בטנדר.
יורשו של הטרופר, כמו שסיפרנו בעבר, ייוצר בתאילנד על שלדת ה-Dמקס המוכר. הוא יוצג בתאילנד לקראת סוף שנה זו, אבל אין עדיין מועד סופי להשקת גרסה אירופאית. זה יקרה כנראה במחצית השניה של 2005, אולם לא ברור עדיין מתי תנחת בארץ ואם היא תספיק להגיע לפתיחת שנת הדגם 2006.
נא להכיר
בתאילנד ישווק הרכב החדש תחת השם "MU7", עם מידות גדולות במעט מהטרופר המוכר, על בסיס מבנה שטח מסורתי עם התבססות על שלדת הסולם של ה-D מקס. כמו הדגם הנוכחי, גם מחליף הטרופר יציע שבעה מקומות, אך גרסה קצרה עם שלוש דלתות בלבד לא תהיה.
בסעיף המנוע נקבל את הטורבו-דיזל מסילה-משותפת מהמשפחה החדשה של איסוזו, שאמור להיות חזק ובעיקר מעודן מזה שב-Dמקס כיום. הוא ישודך כמובן לתיבה אוטומטית, כולל תיבת העברה עם הילוך כוח. תהיה כמובן גם גרסת בנזין, אולם לפחות כרגע נראה שהיבואן אינו מתכוון להביא אותה ארצה.
ובארץ
בינתיים, כדי להפוך את ההיעדרות לכמה שפחות כואבת, הצטיידו נציגי איסוזו בישראל במלאי טרופרים שאמור להספיק עד לחודשים האחרונים של 2004. זו בערך התקופה בה יסתיים גם שיווק הרודיאו אצלנו, ואז יצאו שניים מכלי השטח המצליחים בארץ מהמשחק. אגב, שני הכלים ישווקו כדגמי 2004, ולא 2005.
כל זה אומר שבשנת הדגם הקרובה לא ישווק בארץ אף כלי שטח של איסוזו, וכל הפעילות תתמקד ב-Dמקס. כאמור, היבואן מקווה שבשנת הדגם 2006 יציג כבר את הרכב החדש. שמו עבור אירופה טרם נקבע, אולם ברור שיהיה שונה מזה שבשוק התאילנדי. היבואן גם יודע לספר שלמרות מוצאו, אין כוונה להפוך את הרכב לפשוט במיוחד. רמות האבזור - כולל ריפוד עור מקורי - יהיו דומות למקובל כיום.
בנוסף, ההפסקה הזמנית שנוצרה גרמה ליבואן לבטל גם את מסע ה"איסוזו צ'אלנג'" שתוכנן לשנת 2004, ולדחות אותו למחצית הראשונה של 2005. עד אז, כך מקווים שם לפחות, ניתן יהיה להציג ולעשות שימוש יחצ"ני ברכב השטח החדש.
שברולט תחליף
ובינתיים? בתקופת היובש של איסוזו ינסה היבואן למלא את הפער שנוצר עם הטריילבלייזר של שברולט, שהגיע בדיוק מסיבה זו. זה ישמש מבחינתו כיורש לרודיאו, ובמידה מסוימת גם לטרופר, תוך ניסיון לשמר את הלקוחות בבית UMI. האם לא היה עדיף להביא במקום הטריילבלייזר את האסנדר, למעשה אותו רכב רק עם סמל איסוזו, ולמנוע בכך גם את הפסקת השיווק הממושכת של המותג?
ב-UMI טוענים משום מה שייבוא הרכב תחת מדי איסוזו היה מייקר אותו משמעותית. והם גם בטוחים שאיסוזו לא תישָּׁכח כל-כך מהר ומבטיחים לפעול כדי שזה לא יקרה. דבר אחד בטוח - זה לא יהיה קל.