ניתוק כרית האוויר - כל מה שאתם צריכים לדעת
אם אתם מתכוונים להסיע תינוק במושב הקדמי, חובה עליכם לדאוג כי כרית האוויר מולו, לא תופעל במקרה של תאונה. מי מהיבואנים מציע לכם אפשרות ניתוק מובנית, מי לא מוכן להתערב במערכת, ומי מאפשר לכם לשנות את התפקוד, בתמורה לחתימה על מסמך שחרור מאחוריות גורף
אם אתם עומדים לרכוש מכונית חדשה בה יסעו גם תינוקות, אתם ודאי מחפשים מכונית בטוחה עד כמה שניתן. כזו שמציעה כמה שיותר כריות אוויר ומערכות בטיחות מתקדמות אחרות, וגם אפשרות לנטרול כרית האוויר של מושב הנוסע. למה לנטרל? כריות אוויר ברכב נועדו להגן על הנוסעים בעת תאונה. הן מתנפחות במהירות-שיא, ומונעות מגע של הגוף והפנים עם משטחים קשים העלולים לפצוע.
אז נכון שההמלצה הגורפת היא לא להסיע תינוקות וילדים קטנים במושב הקדמי של המכונית. מאחור (באמצע) בפירוש בטוח יותר, בעיקר כאשר התינוק מונח במושב הייעודי, מעוגן באמצעים מקוריים וכאשר פניו בניגוד לכיוון הנסיעה. אבל בתוך עמנו אנו חיים, וברור לכל כי יש מי שאינו מסוגל לוותר על השליטה בתינוק. מוצץ שנפל, בכי קורע לב או שמש שמכה בפניו ללא רחם. הורים רוצים להיות מסוגלים להגיב למצוקת התינוק במהירות מרבית, ולכן מוותרים לא פעם בסעיף הבטיחות, לטובת הנוחות. בדרך, הם שוכחים לעיתים כי אסור בתכלית, בשום פנים ואופן, להושיב תינוקות במושב הקדמי אם יש בו כרית אוויר פעילה.
כריות אוויר. חשוב לדעת את היתרונות והחסרונות
חלק מכלי הרכב המיובאים כיום לארץ מצוידים במערכת נטרול כרית אויר. בדגמים יקרים יותר מהמכונית המשפחתית הממוצעת, מנגנון נטרול שכזה קיים כסטנדרט. אבל יש לא מעט מכוניות, בעיקר בקטגוריית הסופר-מיני והמשפחתית הפופולריות, בהן כרית האוויר אינה ניתנת לנטרול. המשמעות - לא ניתן להסיע במושב הקדמי תינוקות. מה עושים?
אם אתם ממש מתעקשים להושיב את התינוק מלפנים, בניגוד להמלצות הבטיחות, טוב תעשו אם תחפשו דגם שיאפשר לכם לנטרל את כרית האוויר על-ידי מתג או מפתח. יש לא מעט דגמים שכאלה בשוק. אבל גם אם הרכב אינו מציע את האפשרות, לחלק מהיבואנים יש פתרון יצירתי.
הפטנט של יבואני סובארו
כך למשל ביפנאוטו, יבואני סובארו. אם תרצו לנתק את כרית האוויר בצד הנוסע, בניגוד להמלצת היצרנית אגב, תחוייבו לחתום על מסמך מיוחד. לפי מסמך זה, אתם אחראים להחזיר את המערכת לפעילות בעת מכירת הרכב, או לעדכן את הלקוח העתידי באשר למצב כרית האוויר. כל דגמי סובארו מאפשרים פעולה זו. כמה היא עולה? זו כבר שאלה של "מי מבקש לדעת".
כאשר ביקשנו לברר לנתק את כרית האוויר בסובארו אימפרזה חדשה, הבהירו לנו כי המחיר הוא 1,500 שקל. כשהתקשרנו פעם נוספת, והבהרנו שאנחנו עיתונאים המבקשים לכתוב על האפשרות, ירד המחיר ל-400 שקל לפני מע"מ, או 600 שקל בדגמי סובארו שאינם אימפרזה. החזרת המצב לקדמותו עולה סכום סמלי של 20 שקל. בנוסף נדרש הלקוח לחתום על הצהרה בה נאמר: "ידוע לי כי הסרת כריות האוויר מהרכב היא בניגוד להוראות היצרנית ובניגוד להמלצת יפנאוטו. הדבר נעשה על-פי דרישתי הבלעדית, אין לי ולא יהיו לי כל תביעות ו-או טענות כלפי יפנאוטו עקב השינוי שבוצע בהתאם לבקשתי. בהגיע מועד מכירת המכונית, הנני מתחייב להודיע לקונה על השינוי. בנוסף, חברת יפנאוטו אישרה לי כי ניתוק כרית האוויר אינו מסיר את האחריות לרכב". מסמך הגיוני לחלוטין.
המסמך הדרקוני של דלק מוטורס
לדלק מוטורס, יבואנית מכוניות פורד ומאזדה, יש פטנט טוב יותר. בפורד פוקוס ומאזדה 2 תוכלו - תמורת כ-450 שקל ורק במוסך המרכזי - להתקין מערכת נטרול כרית אוויר. אבל, מהר מאוד תגלו כי אתם נדרשים לחתום על תצהיר בו אתם משחררים את היבואנית מאחריות לכל דבר שיכול לקרות, ונוטלים על עצמכם אחריות להכל, להוציא אולי את רצח ארלוזרוב. חתימה על תצהיר כזה יכולה להוציא לכם את הרוח מהמפרשים מהר מאוד.
החתימה כוללת הצהרה כי ביקשתם את התקנת הערכה. וזה בסדר. וגם שהודרכתם לתפעל את ערכת הניטרול, והוסברו לכם ההשלכות של נסיעה כאשר המערכת מנוטרלת, וכי באחריותכם לוודא את מצב ההפעלה קודם לנסיעה, בהתחשב ביושב במושב הנוסע. גם זה בסדר. מה שפחות בסדר, זה סעיף שאומר כי הוסבר לכם ש"הבטיחות הנוספת שניתנה על-ידי כריות האויר אינה זמינה עוד, ובכך גדל הסיכוי לפציעה של הנוסע ו-או הנהג בכל חלקי הגוף". שהרי מה הקשר בין ניטרול הכרית במושב ליד הנהג, לבין בטיחות הנהג. ההסבר כי כך קיימת סכנה להגברת המגע בעת התאונה בין הנהג לנוסע, קלוש מאוד לדעתנו.
עוד תידרשו בהצהרה לדווח לחברת הביטוח על ביצוע השינוי, כי זה מה שהן דורשות. גם זה לא מדויק. בביטוח החובה נדרש המבוטח לדווח רק אם ברכב יש כרית אוויר אחת לפחות. לא אם יש מנגנון לניטרול כריות האוויר, ולא על שינויים שנעשו במערכות הללו. ושימו לב לדרישה הבאה: "מאחר שהתקנת כרית האוויר נעשתה לפי דרישתי, הנני מוותר בזאת ויתור סופי ומוחלט על כל תביעה נגד פורד ודלק מוטורס בגין התוצאות ו-או הנזקים מכל מין וסוג שהוא שינבעו מהניתוק נשוא בקשתי".
אם לא די בכך, אתם חותמים גם על כך שאם דלק מוטורס ופורד ייתבעו על-ידי צד ג' כלשהו בגין ניתוק כרית האוויר, אתם מתחייבים לשפות את החברה בגין כל סכום שתחוייב לשלם לתובע, כולל הוצאות התגוננות נגד התביעה. וכמובן, לפי ההצהרה אתם חייבים לדווח "לכל הנוסעים ברכב" על התקנת ערכת הניתוק ולהדריכם על אופן תיפקודה ולהעמידם על הסיכון הנוסף הכרוך בכך. נראה לנו מוגזם ומופרז.
אם קיבלתם את הרושם שבדלק מוטורס ממש לא מעוניינים שתנתקו את המערכת, אתם לא טועים. בתגובה לדברים אמרו שם כי הם לא מעודדים את התקנת המערכת, מכיוון שמדובר בהתערבות במערכות הבטיחות. בנוסף מבהירים שם כי קונצרן פורד הוא האחראי לדרישת ההצהרה. כאשר הבהרנו כי בהוראות חברת פורד לא מופיעות הדרישות לשחרור מוחלט מאחריות, נענינו כי זכותה של דלק מוטורס להציג דרישות נוספות - "התייעצנו עם משפטנים ואנו רוצים לכסות את עצמנו מכל הכיוונים".
יבואנים אחרים
מול אפשרויות הניטרול שהצגנו כאן, יש גם יצרניות-יבואנים אחרים, שכרית האוויר ברכבם אינה ניתנת לניטרול, ובמקביל הם אוסרים לבצע שינוי כלשהו במערכת - בהן סוזוקי והונדה. "למי שיש בעיה עם זה, שיקנה מכונית אצל יצרניות אחרות", אומרים שם. עכשיו, נניח שאנחנו מאמינים להם, ולא לוקחים בחשבון כי אלו הוראות היצרנית, עמן לא יכולים היבואנים המקומיים להתמודד. נניח.
אם כך, הנה מבחר דגמים רלוונטיים, המגיעים עם מערכת ניטרול מקורית שעדיפה על כל פתרון אחר, אם חייבים להושיב מלפנים: כל דגמי רנו, פיז'ו, סיטרואן, סקודה, פולקסווגן, מאזדה 3, טויוטה קורולה, קיה סיד, ריו וסרטו, יונדאי i30 וגטס, מיצובישי לנסר החדשה, שברולט אביאו, פיאט גרנדה-פונטו, ניסאן מיקרה, טידה ונוט, ודייהטסו מטריה.