איתנים בין הנשגב לטריוויאלי
איתן בוגנים ואיתן בן משה מנהלים כל אחד בדרכו יחסים מורכבים בין קדושה לאירוניה. אצל בוגנים נדמה שהאמנות נעשית מעצמה, בן משה שואב השראה מדיוויד קרוננברג
כשאיתן בן משה שואל את איתן בוגנים למה הוא קורא לתערוכה שלו "בלי לב", בוגנים עונה שהשם קשור למונח הסיני-זני, הממקם את הרציונל והתודעה בתוך הלב עצמו. בוגנים מנסה בעצם לנטרל היררכיה, הקשר, אליטיזם ומשמעות – שלצערו נחשבים מדי היום באמנות העכשווית. בתערוכה החדשה שלו הוא דווקא מציע אופציה רגשית וספונטנית.
אופציה רגשית ספונטנית (כל הצילומים: איתן בוגנים)
ואכן הדימויים בתערוכה שלו עפים בין הקשרים, ומפעילים פתיל עם היגיון רנדומאלי; יש שם בין השאר סטילס המאזכרים סיטואציות בקולנוע (כמו ריב בין בני הזוג בוגנים על רקע שיכונים), ציור המחקה ציור שואה, בדיחה על צילומי נוף ישראלים עכשוויים, ציור פרחוני צהבהב, וידיאו אנימציה מרגש של ילד המוזיל דמעות מצוירות ועוד.
אין למעשה היררכיה, הכל תלוי - צילומים, רישומים בעפרון על נייר מילימטרי, תמונות של גיבורי תרבות (כמו זיגמונד פרויד ויוסי בניון), מודעת דרושים, דימוי של שש אצבעות, ציורים של הבת הקטנה שלו ועוד. על הרצפה מוצב גם פסל קרטון עם האות B המתייחסת לפועל to be, אבל גם מתייחסת לאות הפותחת את שמות המשפחה של בוגנים ובן משה. יחד עם פרויד ובניון זו עוד קריצה מחויכת, המתייחסת לסגידה לפרסונה האמנותית ולסלבריטאות.
אמנות בלי ללכלך את הג'ינס
בוגנים עושה אמנות שנראית כאילו נעשתה מעצמה; ללא מאמץ, בלי ללכלך את הג'ינס שקונים במבצע בשינקין. על התערוכה שורה רוח המשחקיות הדאדאיסטית (זו המצדיעה ליד המקרה ולהנאה, ולא לוקחת את עצמה ברצינות גדולה מדי). זה קורה גם דרך החיקויים לאופני מבע מודרניים, כמו חיקוי הצילום של רוברט קאפה, חיקוי של ואן גוך ועוד.
צילומים בלי היררכיה
בכל זאת, הצבה כזו מעלה מספר שאלות: האם למעשה הכל יכול להיכנס לתערוכה? איך אנחנו כצופים מייצרים בכל זאת הקשר? האם יש שלב נוסף אחרי שלב הדה-קונסטרוקציה? האם ניתן היה להרכיב מקבץ אחר של דימויים בסדר שונה בלי שזה ישנה דבר? ואולי אם המודוס של התערוכה מושתת על מחזור דימויי תרבות ורנדומליות, היה אפשר לחשוב על תערוכה בהתהוות - כזו שכל הזמן משתנה תוך כדי תצוגה?
למרות העדר היררכיה, עדיין נראה שהאנימציה של הילד הבוכה, ושלושת הצילומים על הקיר הגדול הם העבודות המשמעותיות ביותר בתערוכה; בוגנים מציג את אשתו, בתו ובנו הפעוט חבושים בתחבושת סביב הראש והאוזן (כמו בציור של ואן גוך).הם נראים כמו השילוש הקדוש ומזכירים איקונות נוצריות - דימוי עם שובל של קדושה, אבל גם חילוני ויומיומי.
כמו בועז טל, ריצרד בילינגהם ואמנים נוספים המצלמים את בני משפחתם, גם המשפחה של בוגנים היא מושא הצילום; יש לו איתה אמונה בלתי כתובה ויחסים המכוננים דרך אקט הצילום, כשהוא הצלם והמצולם, וגם האבא ובן הזוג.
רגש עד תום
בתערוכה עבודות המאמינות עד תום ברגש, עם נגיעות פואטיות לצד אובייקטים שמכרסם בהם הספק. הצילומים נוגים ומורבידיים, אבל גם מתובלים באירוניה עצמית. בוגנים יודע לקרר ולחמם בניירות המילימטרים כשהוא מצייר דימוי של ילדה שחורה עם מטריה, ויודע לקרב ולהרחיק את הרגש הצף בצופה דרך השימוש בנייר המדידה.בוגנים מחמם ומקרר לסירוגין
בטקסט הביקורת שפרסם חיים לוסקי על התערוכה של בוגרי התואר השני בבצלאל, הוא מדבר על גמגום הופעתו של העיסוק ב"יפה", והרצון שלו לתור אחרי חוויה של נשגב נמוך ורגעי, הוא מדבר על אמנים המציבים את עבודתם בשלמות ובקפדנות, ומאידך - הם מראים לצופה את הכשלון יחד עם הכוח, מראים את הכושר המיומן שלהם להניח הנחות ולחשוב מחשבות, להיות יצירתיים בשפה ובחומר כאחד".
בין קרוננברג לפולמבו
נשגב ונמוך קיים גם בתמונות האור של איתן בן משה וברוב הפסלים שלו; "רציתי ליצור סוג של מונמונטליות שמתרוממת ולא שוקעת באדמה", הוא אומר על הפסל הכדורי שלו, המתנוסס על גג הבניין בסדנאות האמנים. למוטות המחודדים המבקיעים את השמיים יש מאפיינים בולטים של אנדרטה, אבל על הבניין של הסדנאות נעלם הפאתוס לחלוטין ויש רק הזדקרות מצחיקה.
ההשראה של בן משה באה לדבריו בעיקר ממדע בדיוני וסרטים של דיוויד קרוננברג . בפיסול הוא אוהב סוריאליזם של אנדרטאות שואה, ואת הפסל הישראלי דוד פולומבו שהיצירה הכי ידועה שלו היא גדר הכנסת.
בן משה מדבר עם פיסול מסורתי המופיע כמאסה מונוליטית, ומזכיר אולי את הגלובוסים בשדרות רוטשילד. "זה המשך של מהלך מתמשך של עבודות המושתלות בסביבה. היה פסל של חשופית שהוצב בעבר בצומת מורשה, ופסל פנינה ששתלתי על הגשר במחלף השריון. אפשר לחשוב על הפסל במחלף בתור האמא הקטנה של הפנינה המוצבת בסדנאות".
לעומת הפסלים הנטפלים לצמתים כמו גידולים, קופסאות האור הצבעוניות הן לדבריו "בעלות צרכים מיוחדים להשתלב בעולם". האסתטיקה שלהם נעה בין המבריק והמפתה למופרז ולארסי. הן נוצרו במחשב משכבות של צורות אמורפיות, ומייצרות קישורים למרחב לילי עתידני. הם מייצרים פני שטח זוהרים ומפתים, אבל גם מאגדים רבדי תרבות מגוונים, מהנמוך עד לגבוה, מהצעצועי-קישוטי והניו-אייג'י הזול.
הצבעוניות המפתה של קופסאות האור בונה מעין מיקרוקוסמוס זעיר וצבעוניות של שלטים מוארים, מעין מסכי מחשב מרצדים שיחד עם הריחוק הטכנולוגי והמיסוך שמייצרת קופסת אור- עדיין רושמים בקווים דקים רגע אישי של תזוזת היד בעכבר של מחשב.
המשותף לבוגנים ובן משה מלבד האות B (בה מתחילים שמות המשפחה שלהם), הוא היחסים שהם מנהלים בין הנשגב לטריוויאלי, בין הקדושה והפאתוס לאירוניה והיומיומיות, ובין רצינות ופואטיות המהולה באירוניה ובספק.
איתן בן משה "מזל", איתן בוגנים "בלי לב", אוצרת ורד גני, סדנאות האמנים, אליפלט 18, נעילת התערוכה: 11.7.09