שתף קטע נבחר

11 דיסטופיות קולנועיות ואיך גורמים להן להתממש

סרט גמר: כשהמרחק בין הפוליטיקה העולמית לסרטים הדיסטופיים הולך ומצטמצם, יכול להיות שמה שאנחנו צריכים זה לא עוד משל מתוחכם ונוקב אלא פשוט פילטר של צבע אחר למציאות

1. אקולוגיה

 

סדרת סרטי "מקס הזועם" (1979-2015)

 

 

מה עשינו? משבר האנרגיה דרדר את האנושות למלחמה פרימיטיבית סביב חביות הנפט האחרונות

 

ומה קרה: בני אדם, כשדוחפים אותם למצב הישרדותי, הופכים להיות המפלצת הכי מפחידה, אלימה וחסרת רחמים. מוסר אוניברסלי? הצחקתם את מקס רוקטנסקי (מל גיבסון), שרואה את משפחתו נרצחת בעבור מכל דלק. מקס הוא שוטר, סמל למוסדות הציוויליזציה שנועדו לשמור על סדר וצדק, וכעת עם עליית הכאוס הוא יוצא למסע נקמה.

 

מקס הזועם - כשייגמר לכם הדלק גם אתם תכעסו
מקס הזועם - כשייגמר לכם הדלק גם אתם תכעסו

"מקס הזועם" נולד על ידי ג׳ורג׳ מילר האוסטרלי ב-1979, בעיצומו של משבר האנרגיה העולמי שהפך את הנפט למוצר יקר והכניס ממשלים ואנשים למצב חרדה. הוא עשה שימוש בערבות הצחיחות של אוסטרליה כדי ליצור סרט עתידני המתרחש במציאות שבה אין יותר כלום. באותן שנים היה הגיוני לדמיין מצב שבו היעדר הדלק יביא לסוף העולם, בעוד שכיום הגיוני יותר לדמיין מצב שבו ההסתמכות על דלק והשימוש בו יביא לקטסטרופה אקולוגית. ב-2015 חזר מילר לדמות הזאת והמשך הסיפור שלה והפעם עם עדכון תוכנה קטן: עכשיו העולם לא רק נואש לדלק אלא גם צמא למים. והפעם הסיפור מקבל טוויסט פמיניסטי, כשמקס הוא לא הנהג הראשי של העלילה, אלא רק הטרמפיסט שלה.

 

"בלייד ראנר" (1982)

 

 

מה עשינו? זיהמנו

 

ומה קרה: מפעלים ובתי זיקוק מזהמים פולטים עשן ורעלים, והשמיים שחורים לא מאפשרים לשמש לחדור גם בשעות היום. גשם יורד כל הזמן. כל מי שיכול, עזב את כדור הארץ לחיות בקולוניות החדשות בחלל, כדור הארץ התרוקן ונשארו בו רק החולים והעניים שלא יכלו לעלות על חלליות ולהגר. עלילת "בלייד ראנר", אגב, מתרחשת בנובמבר 2019. עוד שבעה חודשים.

אוטוטו זה אצלנו
אוטוטו זה אצלנו
 

(2001) AI

 

 

מה עשינו? הרסנו את הסביבה

 

ומה קרה: כיפות הקוטב נמסו, האוקיינוסים עלו על גדותיהם והציפו ערים. גלי הצונאמי היו כנראה כה גבוהים שהם מוטטו גורדי שחקים והפכו את מנהטן לבלתי ניתנת למחיה מתחת לקומה 60. הדיסטופיה הזאת לא הספיקה לנו, ולכן אלפי שנים אחר כך גם עשינו קאמבק לעידן הקרח, שהכחיד סופית את כל בני האדם והותיר רק את הרובוטים בחיים. והם, סנטימנטלים שכמותם, רוצים להקים לתחיה את בני האדם, כי הם מתגעגעים. הסרט, אגב, מתחיל בסוף המאה ה-22.

זהו את הרובוט בתמונה
זהו את הרובוט בתמונה
 

2. פריון

 

"הילדים של מחר" (2006)

 

 

מה עשינו? הפסקנו ללדת

 

ומה קרה: הפריון נעצר, הכלכלה קרסה ואז מגפת שפעת המיתה מיליונים והאוכלוסייה התחילה להידלדל עד לכדי מצב של סכנת הכחדה וכאוס חברתי, שמוביל לתנועת פליטים עצומה. בריטניה מכריזה על משטר צבאי וכולאת את הפליטים במחנות ריכוז. ואז, באמצע מה שנראה כמו מלחמת אזרחים, נערה אחת נכנסת להיריון. האם התינוק ישרוד? האם הוא יגאל את האנושות? השנה, אגב, היא 2027.

מה יהא על הילדים?
מה יהא על הילדים?
 

"הלובסטר" (2015)

 

 

מה עשינו? הפסקנו להתחתן

 

ומה קרה: כדי להכריח את האנשים לחזור ולמצוא לעצמם בני זוג ולחזור ולהתרבות, כל הרווקים נשלחים למחנה חינוך מחדש באתר נופש, שבו מלמדים אותם למה זוגיות זה טוב ומציל חיים. רווקים נשלחים ליער, שם הם ניצודים. ומי שלא מוצא לעצמו בת זוג בתוך 45 יום, ובכן - לא תאמינו מה עושים לו.

נו, תתחתנו כבר ותעשו ילדים
נו, תתחתנו כבר ותעשו ילדים
 

"גאטאקה" (1997)

 

 

מה עשינו? אישרנו לבצע שינויים גנטיים בעוברים

 

ומה קרה: זוכרים את המדען הסיני שלפני כמה חודשים ערך תיקוני דנ"א בעובר ונשלח למעצר בית? ובכן, ככה מתחיל "גאטאקה", אז התכוננו. בעתיד, רוב מוחלט של האנושות יהיה מושלם מבחינה גנטית. אם יקרה מצב שבו ייוולד ילד "טבעי" - למשל, כתוצאה מהיריון מחוץ לנישואים - הוא יהיה נחות ויהפוך אוטומטית לאזרח סוג ב'. בעתיד הסטרילי והמצוחצח, רק אנשים בעלי גנטיקה מושלמת, שיעברו בדיקות דם בכניסה לכל אתר, יוכלו להתקבל לעבודה ולטוס לחלל.

מושלם (צילום: באדיבות yes)
מושלם(צילום: באדיבות yes)
 

3. פוליטיקה

 

"ונדטה" (2005)

 

 

מה עשינו? בחרנו את הממשלה הלא נכונה

 

ומה קרה: בעוד ארה"ב עסוקה במלחמת אזרחים שנייה והעולם מתמודד עם וירוס קטלני, באנגליה נבחרת ממשלה ניאו-פשיסטית שמקימה מדינת משטרה. בסיפור הזה, הטרוריסט שמפוצץ את בתי המשפט ואת בתי הפרלמנט הוא האיש הטוב. השנה, אגב, היא 2032. מכיוון שבסיפור הרקע של "ונדטה" ושל "הילדים של מחר" יש כמה נקודות דמיון - הווירוס והמשטר הטוטליטרי - הגיוני לתהות מה הוביל למה: האם הכאוס החברתי הוביל לעלייתה של ממשלה דיקטטורית או ההפך?

מדינת משטרה, מדינת משטרה (צילום: באדיבות yes)
מדינת משטרה, מדינת משטרה(צילום: באדיבות yes)
 

"הטיהור" (2013)

 

 

מה עשינו? בחרנו מפלגה טוטליטרית בבחירות דמוקרטיות, אחרי הקריסה הכלכלית של ארה"ב

 

ומה קרה: שנת 2022. הממשלה החדשה העבירה חוק שבו ביום אחד בשנה, למשך 12 שעות, כל הפשעים יהיו חוקיים: רצח, אונס, הצתה ושוד. עכשיו אף אחד כבר לא חושב להטיל הגבלות על אחזקת נשק. האם ייתכן שדווקא סרט האימה דל התקציב הזה שכבר זכה לשלושה סרטי המשך, הוא המשל הכי רלוונטי למה שקורה כיום בארה"ב, כשיש נשיא שנראה שאין לו ממש בעיה עם ניאו־נאצים שצועדים ברחובות ומכים שחורים?

 

"הנרדף" (1987)

 

מה עשינו? קריסה כלכלית שהובילה לעלייתו של דיקטטור

 

ומה קרה: הדיקטטור הופך את הטלוויזיה האמריקאית לזירת גלדיאטורים שבה אנשים נלחמים בשידור חי לחיים ולמוות, בסרט שבמידה רבה חזה את תוכניות הריאליטי

 

סדרת סרטי "משחקי הרעב" (2012-2015)

 

מה עשינו? לא למדנו. שוב, עלייתו של שליט דיקטטורי, בעקבות מלחמה, מגפה ועוני

 

ומה קרה: ושוב, הפתרון למצב הכלכלי והדרך של הממשל להחדיר באזרחים בהלה וציות הם להתיר רצח חוקי - הפעם במסגרת משחקים שנתיים, שבהם בני נוער, נציגי המחוזות, נלחמים אחד בשני עד מוות בתחרות המשודרת בשידור חי לכל המדינה

 

סדרות סרטי "שליחות קטלנית" (1984־2015), ו"מטריקס" (1998־2003)

 

מה עשינו? יצרנו מכונות ואינטליגנציה מלאכותית שהשתלטו עלינו

 

ומה קרה: הו, המון. תוכלו לקרוא עוד על "מטריקס" בעמ' 82

 

מחכים לכם במטריקס
מחכים לכם במטריקס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים