שתף קטע נבחר

החוקרת שמציעה שתחכו שנתיים לפני שתתחתנו

היא חקרה מה מתרחש במוח שלנו בזמן ההתאהבות, והגדירה אילו מערכות ביולוגיות חייבות להתקיים כדי שהקשר הרומנטי שלנו יצליח. בריאיון ל-ynet ד"ר הלן פישר מסבירה למה שנתיים זה פרק זמן חשוב ביותר כדי להכיר את בני הזוג שלנו, ויש לה גם טיפים שיעזרו לכם לשמר את ההתאהבות לאורך זמן

רוב מערכות היחסים הרציניות שהיו לי לא החזיקו מעמד מעבר לשלוש שנים. רובן עמדו על שנתיים, מספר שחשבתי שהוא קטן מדי, אך לאחרונה גיליתי שהוא די נפוץ ולא רק שהוא נפוץ – הוא משקף את התהליך הנוירולוגי שהמוח שלנו עובר בעת ההתאהבות. מסתבר שבתום תקופה של בין שנתיים לשלוש פעילותם של מוליכי עצבים כמו אוקסיטוצין וסרוטונין הולכת ופוחתת.

 

ד"ר פרד נור שעסק בכך רבות בספרו True Love: Love Explained by Science, מצטט מחקר שנפרס על פני 30 שנה, ובו נמצא כי המוח מוריד את כמות הורמוני המין (טסטוסטרון ואסטרוגן), וכן את כמות מוליכי העצבים (אדרנלין, סרוטונין ודופמין) אחרי תקופה של בין שנתיים לשלוש, על מנת לאפשר לגבר או לאישה לראות את בן/בת הזוג שלהם בעיניים "נקיות", ללא השפעתם של הורמוני האהבה.

 

ד"ר נור קורא לתהליך הזה "מעצור הילדים", ולטענתו, הפונקציה הביולוגית הזו מאפשרת לגברים ונשים לקחת צעד אחורה מאופוריית ההתאהבות שליוותה אותם בהתחלה, ולבדוק האם זהו בן או בת הזוג שאיתו הם מעוניינים להקים משפחה. סיבה זו מסבירה את הפרידות הנפוצות בתום תקופה זו וכן את המשבר הצפוי שזוגות רבים עוברים בתום ההתאהבות. כשנשאל על המחקר הסביר כי "הודות להבנה שמדובר בתהליך ביולוגי טבעי ובלתי נמנע, אני מקווה לעזור לזוגות להבין את הסיבה האמיתית שבגללה הרגשות שלהם השתנו או עומדים להשתנות, ולמה עדיף להימנע מנישואים או הורות משותפת מהירה מדי".

 

דחו החלטות לימים שאחרי ההתאהבות

בניסוי שערכה ד"ר הלן פישר, חוקרת בעלת PHD בביולוגיה ואנתרופולוגיה מאוניברסיטת אינדיאנה, נבדק הקשר בין פעילות מוחית להתאהבות רומנטית, ונמצא שקיימות מערכות שאחראיות על התאהבות והתרבות – מערכת הדחפים המיניים שלנו, מערכת הרגשות של האהבה הרומנטית ומערכת ההיקשרות שלנו לפרטנר. "צריך להבין שבתהליך ההתאהבות יש שתי מערכות עיקריות שפעילות - מערכת הדופמין שאחראית על התאהבות רומנטית, ומערכת האוקסיטוצין שאחראית על רמת ההיקשרות שלנו לאחר", טוענת הלן בריאיון ל-ynet. "אנחנו כבר יודעים שככל שעובר הזמן, תחושת ההתאהבות ההתחלתית מתחילה להתפוגג. זה קורה בעיקר כדי שלאנשים תינתן ההזדמנות להכיר את בני הזוג שלהם בצורה רציונלית".

הלן פישר (צילום:  Fabian Jimenez by YourTango)
ד"ר הלן פישר. ההתאהבות פוחתת אחרי שנתיים(צילום: Fabian Jimenez by YourTango)
 

"מצאנו גם שבעת ההתאהבות חלה ירידה בתפקוד של אזורים בקליפה החיצונית של המוח הקשורים בקבלת החלטות. זאת הסיבה שבגללה כשאנחנו מאוהבים, יש לנו את היכולת להתעלם מלא מעט דברים או תכונות שקיימים אצל בן הזוג השני. במקביל, קיימת ירידה בפעילות של האזורים המוחיים שלנו שאחראיים על תחושת שליליות. כך יוצא שהרבה אנשים מאוהבים עלולים להתעלם מהדברים השליליים בתחילתה של מערכת יחסים ומאידך גם לפעול באופן שגוי. במובן הזה, ד"ר נור צודק במסקנתו שמוטב לדחות החלטות רציניות לימים שאחרי שההתאהבות מתפוגגת".

 

מה את מציעה לזוגות חדשים?

"אני מציעה קודם כל שתחכו כמה שנים לפני שאתם מחליטים להתחתן. מומלץ לגור ביחד כדי לראות איך אתם מסתדרים ולהעביר יחד לפחות שנתיים כדי לראות איך בני הזוג שלכם מתנהגים בחגים עם המשפחה שלכם ועם המשפחה שלהם. חשוב לי להרגיע שאם תבחרו באדם הנכון, תוכלו להישאר נשואים ומאוהבים לאורך זמן. אתם לא צריכים לפחד מכך שכל מערכת יחסים שלכם תיגמר אחרי זמן מה".

 

 

יש לך טיפ שיכול להבטיח זוגיות שלא תסתיים אחרי שנתיים?

"קודם כל אציין שכדי להבטיח שהזוגיות שלכם תחזיק לאורך זמן, אתם צריכים להפעיל באופן קבוע את החשק ודחפים המיניים שלכם, להפעיל תחושות של אהבה רומנטית לאורך זמן ולהפעיל את האזורים במוח שאחראים על רמת ההיקשרות לבני הזוג שלכם. ברור שהתחושות לא יהיו חזקות כשם שהן היו בתחילת הקשר, אבל בתחילת ההתאהבות גם קשה לנשום, לאכול ולישון, ואנחנו לא רוצים לחיות ככה 20 שנה. לכן זה טוב שההתאהבות הראשונית יורדת במעט, אבל היא בהחלט לא חייבת לרדת לרמה כזו שהיא נעלמת לחלוטין".

 

"הטיפים שלי, אם כן, הם קודם כל לעשות ביחד דברים חדשים ומרגשים - כל סוג של פעילויות חדשה ומרגשת מגבירה את רמות הדופמין שהמוח שלכם מפריש, ובכך יוצרת תחושה מחודשת של התאהבות. לא חייבים לעשות דברים מוגזמים. מספיק לקחת חופשה ביחד במקום חדש למשל כדי להרגיש את זה.

 

"טיפ נוסף הוא להישאר בקשר אינטימי וקרוב - תלכו ברחוב יד ביד, תעשו אחד לשנייה מסאג' - כל אלה מגבירים את רמות האוקסיטוצין ובכך גם מגבירים את תחושת ההיקשרות שלכם. והטיפ השלישי הוא שתשאירו את היחסים המיניים שלכם פעילים. ככל שתעשו יותר סקס, כך תגבירו יותר את רמות הטסטוסטרון במערכת שלכם והיא כבר תגרום לכם לרצות עוד יותר סקס".

 

"באופן כללי, כל סוג של גירוי באיברי המין מגביר את רמות הדופמין המופרשות במוח, וזה עוזר לשמר תחושות של אהבה רומנטית. עם כל אורגזמה גם מופרש עוד אוקסיטוצין האחראי על תחושת ההיקשרות לבן או בת הזוג שלנו. מכאן שפעילות מינית מפעילה את כל שלוש המערכות החשובות לזוגיות תקינה ביחד".

 

"והטיפ האחרון שלי הוא להחמיא. נסו להגיד דברים נעימים ומחמיאים לבן או בת הזוג שלכן מדי יום. זה יחזק את המערכת החיסונית שלכם ושלהם, ויפחית את רמות הכולסטרול והקורטיזון. באופן כללי, אני מציעה לא להתרכז בשלילי אלא בחיובי, גם בזוגיות שלכם וגם בחיים עצמם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  Fabian Jimenez by YourTango
ד"ר הלן פישר. לראות את בן הזוג שלנו בעיניים נקיות
צילום: Fabian Jimenez by YourTango
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים