פייסבוק מכניסה עוד פרסומות, וזה צריך להדאיג את כולנו
אחרי פיילוט באוסטרליה ובתאילנד, פייסבוק מכניסה פרסומות לתוך אפליקציית המסרים שלה - המסנג'ר. צעד משמעותי למפרסמים, אבל מה עם המשתמשים?
פרסומות. הן גם ככה בכל מקום, וממש בקרוב הן יגיעו גם אל תוך שיחות פרטיות באפליקציות מסרים. חשבתם שהיום הזה לא יגיע? הרשת החברתית הגדולה בעולם חגגה זה מכבר את ציון הדרך האסטרונומי שלה - עם שני מיליארד משתמשים. אבל הבשורה שהגיעה אתמול מפייסבוק - על הטמעת פרסומות גם בתוך אפליקציית המסרים שלה, המסנג'ר, היא ציון דרך משמעותי לא פחות.
כמויות המידע הפרטי שאנחנו משתפים - לא אחד עם השני באמצעות פייסבוק, אלא בראש ובראשונה עם פייסבוק, מאפשרות לה להיות אחד הכלים השיווקיים הגדולים, המשמעותיים והיעילים בעולם. פרסומות בהתאמה אישית מבוססות קודם כל על פילוח שוק, ופייסבוק מציעה למפרסמים גישה בלתי מוגבלת למידע על שני מיליארד צרכנים פוטנציאליים. עד כאן - לא ממש חדשות מסעירות, גם אם יש לנו נטיה לשכוח את השורה התחתונה הזו.
זו גם לא הפעם הראשונה שפייסבוק כופה שינוי מהסוג הזה באמצעות אפליקציית המסרים שלה. לפני שלוש שנים, באוגוסט 2014, היא ביצעה הפרדה מלאכותית בין אפליקציית הבית - פייסבוק, לבין שירות המסרים שהיה עד אז כלול בתוכה. המשתמשים אולצו להוריד ולהשתמש באפליקציית מסנג'ר החדשה, יישות עצמאית לחלוטין שרק תלך ותתפתח מאותה נקודה, עד כי היום היא כוללת גם שירותי הצפנת קצה-לקצה (לא כברירת מחדל כמובן), משחקים, סטורי, שיחות קבוצתיות, שיחות טלפון ווידאו ומה לא.
מספר המשתמשים במסנג'ר אגב, נמוך משמעותית מזה של פייסבוק - 1.2 מיליארד משתמשים בחודש מצ'וטטים באמצעות האפליקציה. אלה יצטרכו בקרוב להתמודד עם נוכחות מוגברת של מודעות פרסומיות גם בתוך חלונית שיחה פרטית, מודעות שאגב יאפשרו למשתמשים גם לייצר אינטראקציה עם המותגים. אין ספק שעבור מפרסמים מדובר בבשורה שכולה חגיגה שיווקית, אבל משתמשי הרשת החברתית צריכים כנראה לשמוח פחות, ואולי אף למצוא לעצמם אלטרנטיבות אחרות.
אלא שההיסטוריה מוכיחה כי פייסבוק נוטה להחיל שינויים מהסוג הזה ביותר מגזרה אחת. מה שהתחיל כפיילוט באוסטרליה ובתאילנד בלבד, ובקרוב יתגלגל באופן גלובאלי אל משתמשי מסנג'ר ברחבי העולם - עלול להגיע בסופו של דבר גם לזרועות האחרות של פייסבוק, בהן אינסטגרם וכמובן אפליקציית המסרים וואטסאפ, לגביה הובטח שוב ושוב כי היא תישאר חפה מפרסומות. בהיותה רשת חברתית גדולה ופופולרית כל כך, פייסבוק מייצרת סטנדרטים מיום היווסדה, ואם שיווק בחלונות שיחה פרטיים יהפוך לסטנדרט - כולנו צריכים להיות מודאגים.