גוגל מציינת 120 שנה להולדת הבמאי סרגיי אייזנשטיין
הגוגל דודל היומי מוקדש לבמאי היהודי-רוסי סרגיי אייזנשטיין שביים בין היתר את הסרט "אוניית הקרב פוטיומקין" ב-1925. עשרות שנים לאחר מותו נחשבים סרטיו של אייזנשטיין אבן פינה באמנות הקולנוע
היום (ב') מקדישים בגוגל את ה"גוגל דודל" לבמאי היהודי-רוסי סרגיי מיכאילוביץ' אייזנשטיין, שנולד היום לפני 120 שנה. הדודל מופיע בדף החיפוש הפופולרי בעולם לגולשים בארצות-הברית, מדינות אירופה, אוסטרליה, ישראל, הודו ועוד.
אייזנשטיין היה מהבולטים בבימאים ובתיאורטיקנים בתולדות הקולנוע. בראשית שנות ה-20 של המאה הקודמת הוא פיתח, לצד וסבולוד מיירהולד, שיטות חדשניות של בימוי תיאטרון נושאות מסר פוליטי מודגש. למרות הצלחתו בהפקות התיאטרון בחר אייזנשטיין לעבור לאמנות הקולנוע מכיוון שחש כי באמצעות אמנות עממית יותר יוכל לפעול טוב יותר להעברת האידאולוגיה הקומוניסטית אל ההמונים.
בסרטו הראשון, "שביתה" (1924), ניכרת השפעתו של דייוויד גריפית, במיוחד בטכניקת העריכה. בסרטו זה יישם בפעם הראשונה את שיטת המונטאז' שלו; בשיטה זו האפקט שסרט יוצר נובע מהקשר שבין יחידות הצילום (shots) השונות - החיבור בין שתי יחידות צילום יוצר משמעות חדשה.
סרטו "אוניית הקרב פוטיומקין" (1925), המתאר מרד מלחים במהפכת הנפל של 1905, נחשב אחד הסרטים המרשימים ביותר והקנה לו פרסום גם מחוץ לארצו. ב-1927 ביים את "אוקטובר - 10 הימים שזעזעו את העולם" בשיטת המונטאז' (הסרט הוזמן במלאת 10 שנים ל"מהפכת אוקטובר"). כמאמין אדוק במהפיכה הקומוניסטית פעל אייזנשטיין להעביר בסרטיו את האידאולוגיה מאחורי המהפיכה , אך חילוקי דעות בינו לבין המפלגה הקומוניסטית לגבי האופן הראוי להעברת האידאולוגיה גרמו לו לעזוב את ארץ מולדתו.
ב-1929 הגיע להוליווד כדי לביים את הסרט "טראגדיה אמריקנית" (עפ"י ספרו של דרייזר), שהפיקה חברת "פרמאונט". החוזה בינו לבין חברת הסרטים לא מומש בשל חילוקי דעות פוליטיים-רעיוניים. לאחר מכן יצא למקסיקו לביים את "קה ויווה מקסיקו". הסרט לא הושלם בשל חילוקי דעות עם המשקיעים, ואייזנשטין שב לברית המועצות (1932).
בברית המועצות ביקרוהו בחריפות על שנעדר ממנה זמן רב ועל שסרטיו אינם עולים בקנה אחד עם "הריאליזם הסוציאליסטי" של המפלגה, ופרויקטים שתכנן לא יצאו אל הפועל. ב-1938 שוב נחל הצלחה רבה, בזכות האפוס המרשים "אלכסנדר נבסקי", סרט המלווה במוזיקה של פרוקופייב. ב-1943 החל לביים את הטרילוגיה "איבן האיום" - על עלילות הצאר איבן ה-4. ההסרטה עוכבה והופסקה פעמים אחדות בשל אי יכולתה של המפלגה להחליט אם היה איוון גיבור לאומי או עריץ.
אייזנשטין מת מהתקף לב בעיצומה של ההסרטה, יש האומרים בעקבות קשיי ההפקה. בן 50 היה במותו. גם כיום, עשרות שנים לאחר מותו נחשבים סרטיו של אייזנשטיין אבן פינה באמנות הקולנוע ותאוריות העריכה אותן הגה נלמדות בבתי ספר לקולנוע ברחבי העולם.
המידע בכתבה באדיבות האינציקלופדיה של ynet