שתף קטע נבחר

פייסבוק שילמה לנערים כדי לדעת עליהם הכל

הרשת החברתית שילמה למשתמשים, בהם בני נוער, שהתקינו אפליקציה שאספה מידע רב בתמורה לתשלום. המעקב אחרי משתמשי iOS הופסק, מכיוון שהחברה עברה על כללי השימוש של אפל. פייסבוק: "לא ריגלנו אחרי אף אחד"

20 דולר בחודש בתמורה לפרטיות שלך: פייסבוק פנתה בשלוש השנים האחרונות למשתמשים בני 35-13 וביקשה מהם להתקין אפליקציה בשם Facebook Research, שבמסגרתה אישרו המשתמשים לרשת החברתית לעקוב אחר הפעילות בטלפונים הניידים שלהם והעבירה את הנתונים החברה.

 

על פי דיווח ב-TechCrunch, בתמורה להתקנת האפליקציה שילמה החברה למשתמשים סכומים שונים, עד 20 דולר בחודש בכרטיסי מתנה/גיפט קארד, כולל תשלומים נוספים אם יזמינו חברים להתקין את האפליקציה החודרנית. בחברה אישרו את קיומה של תוכנית המחקר שבמסגרתה פנו למשתמשים להתקין את האפליקציה.


פייסבוק (צילום: Shutterstock)
שוב: אוספים מידע על משתמשים. מארק צוקרברג(צילום: Shutterstock)
 


בעבר אספה פייסבוק את המידע באמצעות שירות VPN בשם Onavo Protect שרכשה בשנת 2013 מחברת Onavo הישראלית. ביוני 2018 חסמה אפל את האפליקציה לאחר שעברה על תנאי החברה בנוגע לאיסוף מידע של משתמשים, ובאוגסט 2018 הסירה פייסבוק את האפליקציה מה-App Store.

 

את האפליקציה החדשה פייסבוק קידמה על-ידי התקנה מחוץ לחניות האפליקציות של אפל, אך בעקבות הדיווח החדש היא תפסיק את השימוש בה, מכיוון שעברה על כללי השימוש של אפל – בפעם השנייה תוך פחות משנה.

 

האפליקציה דרשה ממשתמשים לאפשר במיוחד את הגישה המלאה לפרטיהם – החל מחיפוש בגוגל והיסטוריית גלישה ועד מיילים והודעות פרטיות ששלחו באפליקציות שונות. בנוסף, ביקשה האפליקציה מהמשתמשים לצלם מסך של היסטוריית ההזמנות שלהם באמזון ולשלוח את התמונות לפייסבוק.

 

בחברה ניסו להסתיר חלקית את מעורבותם בפרויקט איסוף המידע על ידי התקנת האפליקציה באמצעות שירותי מבחני בטא (לבחינת אפליקציות שבפיתוח, א.א) שאינם קשורים ישירות לחברה בשם Applause, BetaBound (הישראלית) ו-uTest. לפרויקט איסוף המידע קראו "פרויקט אטלס", עוד דרך למסך את מעורבותה של פייסבוק בנושא.

 

 

תהליך הפעלת ההרשאות לאפליקציית המעקב באייפון (מתוך TechCrunch)
תהליך הפעלת ההרשאות לאפליקציית המעקב באייפון(מתוך TechCrunch)

 

אחת מחברות מבחני הבטא אפילו קידמה באופן ממומן את התקנת האפליקציה באמצעות פרסומה ברשתות חברתיות, בפרסומת שיועדה לבני נוער בני 17-13. בפרסומות שצצו באינסטגרם ובסנאפצ'ט הזמינה החברה את הנערים והנערות "להשתתף בתוכנית מחקר ברשתות החברתיות".

 

למרות הפרסום שיועד לבני נוער, הם לא יכלו להירשם לשירות מבלי לקבל את אישור הוריהם – ורק בשלב הזה פורסמה מעורבותה של פייסבוק בתוכנית. "לא ידוע על סיכונים הקשורים להשתתפות בפרויקט. עם זאת, עליכם לדעת כי הפרויקט, מטבעו, כולל מעקב אחרי מידע פרטי של ילדיכם על ידי השימוש שלהם באפליקציות", נכתב בדף האישור שעליו הורים נדרשים לחתום.

 

 

פרסומות לצירוף בני נוער לתוכנית המעקב (מתוך TechCrunch)
פרסומות לצירוף בני נוער לתוכנית המעקב(מתוך TechCrunch)

 

 

 

בתגובה לתחקיר שביצעו ב-TechCrunch בנושא, בפייסבוק אישרו את קיומה של התוכנית "כדי לעזור בזיהוי דברים שבהם נוכל להשתפר". עוד נמסר מהחברה כי "מאחר והמחקר מכוון לעזור לפייסבוק להבין איך אנשים משתמשים בטלפונים הניידים שלהם, פרסמו מידע רב על סוג המידע שאנחנו אוספים וכיצד ניתן להשתתף". בפייסבוק טענו כי המידע שנאסף מהטלפונים של המשתמשים לא עובר לגורמים נוספים וכי המשתמשים שהחליטו להשתתף באיסוף המידע יכולים להפסיק בכל זמן שירצו.

 

בחברה מסרו בנוסף כי "למרות דיווחים ראשוניים לא היה שום דבר 'סודי' בנוגע לתוכנית, שנקראת 'תוכנית המחקר של פייסבוק'. לא 'ריגלנו' אחרי המשתתפים בתוכנית שאישרו את השתתפותם, נתנו את ההרשאות לחברה וקיבלו בתמורה תשלום". בחברה מסרו כי גם פחות מחמישה אחוזים מהמשתתפים בתוכנית הם בני נוער, שהוריהם חתמו על האישורים המתאימים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
רוצה עוד מידע. צוקרברג
צילום: AFP
מומלצים