שתף קטע נבחר

לקראת הבחירות: בדיקת עובדות בפייסבוק

הרשת החברתית תעבוד עם ארגון חיצוני במטרה להילחם בפייק ניוז לקראת הבחירות. החשיפה של תוכן שהתגלה כשגוי תצנח בכ-80 אחוזים

פייסבוק הודיעה היום (ג') כי לקראת הבחירות לכנסת היא משיקה לראשונה בישראל תוכנית לבדיקת עובדות בעברית. "אנחנו מכירים בהשלכות של מידע שגוי בפייסבוק ומחויבים לעשות עבודה טובה יותר להילחם בכך", מסרה ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות ציבורית בפייסבוק ישראל.

 

>> כל העדכונים וכל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet  


בחירות בפייסבוק (אילוסטרציה: Shutterstock)
נערכים לבחירות(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

בדיקת העובדות תתבצע על-ידי ארגון "המשרוקית", שנרכש בתחילת השנה על-ידי עיתון "גלובס" ועבר אישור של הרשת הא-פוליטית הבינלאומית לבדיקת עובדות (IFCN). צוות בודקי העובדות של הארגון מונה כעת כחמישה עובדים, אך הוא צפוי להתרחב בקרוב. שיתוף הפעולה עם פייסבוק יימשך גם אחרי הבחירות.

כיצד זה יעבוד? בודקי העובדות של "המשרוקית" יבדקו תוכן ויראלי שהם נחשפו אליו באופן עצמאי, או תוכן שפייסבוק העבירה אליהם בעקבות דיווחים של משתמשים על פייק ניוז. אחרי שיבחנו את התוכן הם יוכלו לקטלג אותו לחמישה סיווגים - שגוי לחלוטין, שילוב של מידע נכון ומידע אמין, מידע אמין אך כותרת שגויה, מידע אמין לחלוטין או שלא ניתן לקבוע אם המידע אמין או שגוי.

 

בטוח שאתה רוצה לשתף?

החשיפה של פוסט שהוכרז כ"שגוי" תרד בכ-80 אחוזים, כך שהמשתמשים כמעט ולא ייחשפו אליו. על גבי הפוסט יופיע אייקון שבלחיצה עליו יקבל המשתמש פירוט לגבי הליך בדיקת העובדות, הממצאים שהתגלו וההוכחות לכך שהמידע שגוי. אם המשתמש ירצה לשתף את הפוסט, הוא יישאל אם הוא בטוח שברצונו לשתף תוכן שהתגלה כשגוי. אם יחליט בכל זאת לשתף את הפוסט, החשיפה תהיה נמוכה מאוד. ומה במקרה של מודעות בתשלום? אם בודקי העובדות יגלו כי מודעה כלשהי כוללת תוכן שגוי - פייסבוק תסרב לפרסם אותה.

 

בדיקת עובדות בפייסבוק ()
תוכנית בדיקת העובדות של פייסבוק כבר פועלת במדינות שונות בעולם ולמעשה ארגון "המשרוקית" יהיה השותף ה-40 של פייסבוק בתחום זה. "המטרה היא להעצים את המשתמשים ולאפשר להם להחליט בעצמם מה לקרוא, במה להאמין ואת מה לשתף", נמסר מהרשת החברתית.


לדברי קטלר, "יותר מ-6 מיליון אנשים משתמשים בפייסבוק מדי חודש בישראל ולכן אנחנו לוקחים את האחריות המוטלת עלינו ברצינות רבה ובכוונתנו להמשיך להיאבק נגד מידע שגוי על גבי הפלטפורמה שלנו".

 

"אנו גאים לייסד קשר מקצועי עם פייסבוק בזמן לבחירות בישראל", מסר בעז רקוץ, מנהל "המשרוקית" של גלובס, "לא ניתן לנצח במאבק נגד מידע פוליטי שגוי, ללא שיתוף פעולה עם בודקי עובדות, אמצעי תקשורת מרכזיים ורשתות חברתיות. זהו צעד גדול לטובת האמת".

 

השקת תוכנית בדיקת העובדות אינה המהלך היחיד שבו נקטה פייסבוק לקראת הבחירות בישראל. לאחרונה הכריזה הרשת החברתית על כלי לשקיפות במודעות פוליטיות במטרה למנוע התערבות זרה בבחירות. הכלים הללו יחייבו מפרסמים לקבל הרשאה על מנת לרכוש מודעות בחירות והם יספקו למשתמשים מידע נוסף על המודעות הקשורות לבחירות, בהם טווח עלות המודעה, דמוגרפיה וקהלי יעד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
פייסבוק
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים