פייסבוק מסדרת מחדש את הניוז-פיד
הרשת החברתית מתכננת להגדיל את החשיפה של תוכן אותנטי על חשבון מקורות בלתי מהימנים. עוד בתוכנית: פגיעה בחשיפה של קבוצות שמסייעות להפיץ מידע כוזב
פוסט בקבוצת הורים, אחריו סרטון של סטנד-אפיסט עולה, תמונה מתוייגת של הגננת ופרסומת למותג האחרון שחיפשתם ברשת: אלגוריתם הניוז-פיד של פייסבוק עובר עוד מהפכה קטנה, והפעם הוא מנסה להיות דומה יותר לאלגוריתם המיתולוגי שבנה את גוגל.
בניסיון נוסף להיאבק בהתפשטות המהירה של פייק ניוז ומידע כוזב בפלטפורמה של פייסבוק, הרשת החברתית הודיעה כי היא מכניסה שינויים נוספים לאלגוריתם הניוז-פיד. השינויים האלה אמורים להקטין את מידת החשיפה של אתרים ומקורות בלתי מהימנים, ולהגדיל חשיפה לתוכן שפייסבוק תופסת כמשמעותי ואותנטי. בפייסבוק קוראים לזה Click-Gap, והרעיון הוא זיהוי מהיר ואוטומטי של אתרים שמקבלים תעבורה גבוהה בפייסבוק - אבל לא במקומות אחרים ברשת. באמצעות המדד הזה, פייסבוק תדע להבחין באתרים בעייתיים, שמקבלים תנופה ממשתמשי פייסבוק והדהוד בתוך הפלטפורמה, וכנראה לא היו זוכים לחשיפה בלעדי הרשת החברתית.
העדכון הזה עושה משהו דומה מאוד לאלגוריתם שבנה את גוגל - Page Rank, שבבסיסו מיפה את הרשת ודירג את רשימת האתרים שבתוצאות החיפוש לפי כמות הקישורים אליהם. אתרים מהימנים יותר הם כאלה שיש אליהם הרבה יותר קישורים ממקורות אחרים. באופן הזה, למשל, פוסט בקבוצת פייסבוק של מאמיני "כדור הארץ הוא שטוח" או של מתנגדי חיסונים, שמכיל קישור למאמר חיצוני וזוכה לאלפי לייקים ושיתופים - כנראה לא מקבל כניסות או קישורים ממקורות אחרים ברשת. האלגוריתם של פייסבוק יידע לזהות אותו, להכריע שמדובר במידע כוזב ולהגביל את החשיפה שלו בניוז-פיד.
נוסף לשינוי באלגוריתם, פייסבוק נוקטת גישה נוקשה יותר גם כלפי קבוצות ומנהלי קבוצות בפלטפורמה. קבוצות שמסייעות להפצה של מידע כוזב ייבחנו גם על סמך ההתנהלות של מנהלים ומפקחי תוכן - וגם במקרה שתכנים כאלה לא מפרים בצורה מפורשת את כללי הקהילה של פייסבוק, הקבוצה צריכה לצפות ל"ענישה" - כלומר הגבלת החשיפה של הקהילה כולה. פייסבוק תספק למנהלי קהילות כלי בשם "איכות הקבוצה", שאמור לספק פרספקטיבה רחבה על התכנים הבעייתיים שעולים בקבוצה - כולל דיווחים, תכנים שהוסרו או כאלה שסומנו כפייק ניוז.
זהו צעד נוסף שנולד מתוך ביקורת ציבורית ורגולטורית רחבה כלפי פייסבוק וענקיות טכנולוגיה נוספות. הציפיות מהרשת החברתית הפופולרית בעולם, להגדיר את גבולות השיח שמתקיים בפלטפורמה, הולכות וגוברות על רקע עוד ועוד דיווחים על הפצה של תכנים שקריים, מניפולציות והטעיה של הציבור.
פייסבוק כבר ביצעה שורה של שינויים באלגוריתם הניוז-פיד שלה, בעיקר מאז סומנה ככר פורה למניפולציות והשפעה בבחירות 2016 לנשיאות ארצות-הברית. הרשת החברתית הגבילה בצורה משמעותית את החשיפה של תכנים חיצוניים, גופי חדשות ומדיה, והעדיפה על פניהם תוכן שמיוצר בפייסבוק - בדגש על קהילות.