הרובוט החייזרי מול מדליסט אולימפי בטניס שולחן
ג'ון מיזוטני, שזכה במדליית הארד באולימפיאדה האחרונה, לא התקשה לגבור על הרובוט הענק, בזכות החבטה העוצמתית
רובוט ענק עם מראה חייזרי למדי הגיש את הכדור הראשון במשחק טניס שולחן ראוותני ביריד טכנולוגי נחשב בטוקיו, שהתקיים השבוע. הרובוט, שנקרא FORPHEUS וכמעט לא זז כלל, ניצב מול יריב קשוח במיוחד - המדליסט היפני הראשון בטניס שולחן יחידים (ליפן עוד שלוש מדליות בתחרות הקבוצתית).
טכנאים עמלו זמן רב על הרובוטיקה וטכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) של FORPHEUS וקיוו שהוא יוכל לגבור על המדליסט האולימפי, ג'ון מיזוטני. "למכונה הזו כעת יש את היכולות להגיב לחבטה חזקה על ידי התבוננות בתנועותיו של היריב", הסביר מסאיוקי קויזומי מחברת Omron שיצרה את הרובוט. "אנחנו מקווים שאנשים עם כישורי פינג פונג מתקדמים ישחקו נגד המכונה".
אבל השחקן מיזוטני כנראה לא ימהר לנטוש את המחבט שלו, שכן הרובוט לא הצליח להתמודד עם החבטה העוצמתית שלו. "יום אחר הוא עשוי להכות בחזרה", אמר מיזוטני, בן 28, לאחר המשחק. חברת Omron הציגה גם חיישן חדש שיכול לזהות אם נהג ברכב אוטונומי מרוכז בכביש או שמא לא. החברה מתכננת למסחר את הטכנולוגיה שלה עד 2020.
העתיד הפוטנציאלי של עולם הפינג פונג הוצג ביריד Cutting-Edge IT & Electronics Comprehensive Exhibition (CEATEC), שבו משתתפות השנה 670 חברות שונות שמציגות את פיתוחיהן ויצירותיהן. בהן היה גם סטארט-אפ חדש מטוקיו שואף לעזור למתעמלים ולרקדני בלט עם מראה שמשדרת את תנועותיהם של אתלטים מקצועיים. בעזרת טכנולוגיה של מציאות רבודה (AR), רקדנים שאפתניים יכולים לחקות את הטכניקות הנכונות בזמן שהם מתאמנים מול המראה ולעקוב אחר תנועותיהם של מומחים אמיתיים.
"אפשר להתייחס לזה כמאמני סייבר", אמר פוג'יו טמאקי, מייסד חברת FunLife, לאחר שהציג פירואט שלמד מהתבוננות בתנועותיה של מורה במראה. "אנחנו מקווים שנוכל לספק כישורים מקצועיים שאינם נגידים לאוכלוסייה הרחבה - כמו למשל ילדים המתגוררים באזורים מרוחקים". אבל אימון מקצועי כזה לא בא בזול, ובשלב זה החברה משכירה את המראה המתוחכמת עבור 200 אלף ין (6,270 שקלים) בחודש.
עבור חובבי רובוטים שדווקא מחפשים שינוי משמעותי בקצב החיים, יצרנית הצעצועים Bandai הציגה את היצירה החדשה של שנקראת Norobo - שילוב של המילה נורו (איטי) ורובוט - שמגיעה בצורה של פנדה או של עצלן. הרובוט שמתנדנד מידיו מתקדם רק 12 סנטימטרים בשמונה שעות.
"כיום, הטכנולוגיות מתקדמות מדי ואנחנו נלחצים מהשימוש בהן", אמר מנכ"ל חברי Bandai, שינגו ווטאנאבה. "אז למה לא לייצר עולם של רובוטים איטיים?". משתמשים יכולים להתבונן ברובוט-עצלן ופשוט להירגע, הכריז ווטאנאבה.