הישראלי של אמזון: "אנחנו כמו חברה ישראלית"
תכירו את הישראלי שמנהל את קבוצת "אלקסה שופינג" באמזון, הפרויקט שמבקש לשנות לנו את חוויית הקניות. החזון שלו פשוט: קניות ברשת באמצעות דיבור שיחסכו לנו הרבה זמן, אך הוא לא יודע מתי נוכל לעשות זאת בעברית
עובדי היי־טק בישראל נהנים כבר היום משורה ארוכה של חברות בינלאומיות ומקומיות שמתחרות עליהם. כעת מצטרפת לזירה עוד מתחרה במשקל כבד: ענקית הטכנולוגיה והקמעונאות האמריקנית אמזון, שתקיים השבוע בישראל שני אירועים שמטרתם לגייס כ-100 עובדים. החברה מקימה מרכז פיתוח חדש - שיפעל מתל-אביב ומחיפה - ויפתח טכנולוגיות עבור שירות "אלקסה שופינג", המאפשר לבצע קניות ברשת באמצעות דיבור. הוא יצטרף למספר מרכזי פיתוח בישראל שבהם מועסקים כבר מאות עובדים.
אלקסה היא עוזרת וירטואלית חכמה, המופעלת בדיבור וזמינה דרך מכשירים שונים שאמזון מוכרת בחו"ל. שירות "אלקסה שופינג" מאפשר לרכוש מוצרים דרך אתר אמזון, בלי לגעת במחשב או בטלפון. מנהל קבוצת "אלקסה שופינג" העולמית הוא הישראלי אסף רונן, שיושב במטה הראשי של אמזון בסיאטל. "אלכסה שופינג היא חוויית קנייה מותאמת אישית, שעוזרת לך ומלווה אותך כמו בן אדם", אומר רונן בראיון ל"ידיעות אחרונות". "כבר היום אנשים פונים לאלכסה ומבקשים להזמין עבורם. אנחנו רוצים שהיא תהיה מעין עוזר אישי שיודע מה אתה צריך. למשל, אם תקום בבוקר ותגיד 'נגמרה לי משחת השיניים', היא תדע בדיוק איזו. זה יחסוך 5־10 שעות של מטלות בשבוע ויעלים את רשימת הקניות מהעולם".
לדבריו, כל זה דורש יכולות שקיימות כאן בישראל. במרכז בישראל יפתחו הישראלים יכולות בינה מלאכותית, למידת מכונה, טכנולוגיות חיפוש ויכולות הבנת דיבור - הכל כדי שנוכל לנהל עם אלקסה שיחות ארוכות ומורכבות. בארץ יבצעו מחקרים בנושא תחת הישראלית יואל מארק, לשעבר המדענית הראשית של יאהו, שמונתה לסגנית נשיא למחקר בקבוצת אלקסה שופינג. בנוסף תבוצע עבודה הנדסית שמטרתה להפוך את המחקרים למוצרים, תחת אייל איטח, לשעבר ממיקרוסופט ישראל.
רונן מספר שהוא רואה חיבור טבעי בין אמזון לישראל, "אמזון היא קצת כמו חברה ישראלית, אפשר לומר שהיא החברה הכי ישראלית מבין החברות הרב-לאומיות. יש בה חשיבה מחוץ לקופסה, תזוזה מהירה, והעובדים יכולים להגיד את דעתם. ישראל ואמזון זה שידוך מגן עדן". מתוקף תפקידו רונן נפגש פעמים רבות עם מייסד אמזון והמנכ"ל ג'ף בזוס, אך מסרב להעיד מה הבוס שלו חושב על ישראל. "כל חברה רוצה את הכישרונות הטובים בעולם, וכאן יש כישרונות רבים ותרבות של חדשנות".
למרות התחרות הרבה על כוח אדם מיומן, רונן נשאר מלא בביטחון עצמי. "השאלה היא לא איך מגיעים ל-100 העובדים, אלא איך בוחרים את המוכשרים ביותר מבין אלה שפונים". הוא דוחה את הטענות שנשמעו בעבר לגבי תרבות ארגונית קשוחה ונוקשה באמזון: "כיף אצלנו לכן אחוזי העזיבה נמוכים מאוד".
האם אלקסה תדבר גם עברית בקרוב? "אני לא יכול להגיד מתי, אבל האסטרטגיה שלנו היא לשרת יותר ויותר לקוחות ולהתרחב ליותר מדינות. אחרי שנחשפים לקלות של הקנייה דרך אמזון ואלקסה, קשה מאוד להסתכל אחורה".
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות"